printlogo


کد خبر: 221442تاریخ: 1399/4/16 00:00
استقلال و فولاد درگیر کرونا هستند و رقبا در حال بیانیه دادن
شک به جای همدردی

بدبینی و مچ‌گیری به بدترین شکل ممکن فوتبال ایران را فراگرفته و فضایی به وجود آمده که حتی وقتی تیمی عنوان می‌کند اکثر بازیکنانش درگیر ویروس خطرناک کرونا شده‌اند، به جای همدردی و مراعات حال آنها، رقبا چیزی را که قابل راستی آزمایی است قضاوت زودهنگام می‌کنند و بدتر از آن بیانیه می‌دهند پشت بیانیه. استقلال و فولاد به هر دلیلی که جا دارد بعدا مقصران اصلی پیدا و معرفی شوند، درگیر کرونا شدند. اما در آن سو رقبا عوض آنکه این ادعای قابل اثبات را بپذیرند و به احترام این افراد و خانواده‌شان سکوت کنند، حرف‌هایی را به زبان می‌آورند که گویی 3 امتیاز فوتبال از جان آدم‌ها با‌ارزش‌تر است. نگاه انسانی را گم کرده و تنها در پس اتهام‌زنی به رقیب هستیم. کرونا و درگیر شدن با آن چیزی نیست که بشود با دروغ آن را به خود نسبت داد و شانه از رقابت خالی کرد. همه چیز قابل اثبات است و کاش قبل از مشخص شدن همه واقعیت، نخستین و ابتدایی‌ترین اصول حرفه‌ای و اخلاق‌مداری را نسبت به یکدیگر رعایت کنیم.
***
حامد واعظی: چند ماه قبل  لیگ برتر فوتبال ایران در هفته بیست و یکم متوقف شد و ادامه‌اش ماند برای همین هفته پیش؛ زمانی که گفتند موج کرونا کمتر شده و می‌شود با رعایت «پروتکل‌های بهداشتی» بازی‌ها را بدون حضور تماشاگران برگزار کرد. همین کار را در ایتالیا و اسپانیا و انگلیس و آلمان و... هم کردند. هرچند برخی تیم‌ها، بازیکنان و مربیان معتقد بودند نباید این طور بشود اما هفته قبل، لیگ برتر دوباره شروع شد. ظاهرا همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه خبر رسید 11 بازیکن فولاد و 12 بازیکن استقلال به کرونا مبتلا شده‌اند. شاید این اتفاق در بازی این دو تیم برابر هم (4 تیر معوقه از هفته نوزدهم) رخ داده باشد اما هر چه هست، این اتفاق افتاده و حالا باید کاری کرد. طبق همان پروتکل‌های بهداشتی که صادر شده بود، حالا کل اعضای فولاد و استقلال باید به قرنطینه بروند و حداقل 2 هفته تحت مراقبت باشند، یعنی اگر بخواهند هم حق ندارند در هیچ مسابقه‌ای شرکت کنند. البته مساله ابتلای بازیکنان این دو تیم به کرونا باید از سوی مراجع ذی‌ربط مانند فدراسیون پزشکی- ورزشی تایید شود که در صورت تایید، قرنطینه تیم‌ها اجباری است. در این میان، باشگاه پارس جنوبی جم و بویژه سرمربی این تیم،‌ هومن افاضلی، احساس کرده‌اند که می‌توانند از این فرصت به سود خود بهره ببرند و 3 امتیاز راحت به دست بیاورند. از این رو، از شنبه تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه زیر بار لغو بازی با استقلال نمی‌روند. درست است که استقلالی‌ها یک بار سابقه نیامدن به زمین مسابقه را دارند (دیدار سوپرجام برابر پرسپولیس) و به همین دلیل یک جام را هم از کف دادند و یک بار هم سپاهانی‌ها به بهانه‌های مختلف از حضور برابر پرسپولیس سر باز زدند و بازنده شدند اما این بار ماجرا کلا فرق می‌کند. در آن موارد، تیم غایب دلیل موجه نداشت و از روی عمد در بازی حاضر نشد و در نتیجه عواقبش را هم تحمل کرد اما این بار، داستان چیز دیگری است و کار از دست استقلال و فولاد خارج است. با این حال، جمی‌ها روز یکشنبه بیانیه‌ای دادند و از «پشت پرده‌ها» حرف زدند. آنها تاکید کردند که «باشگاه پارس جنوبی قطعا از حق و حقوق قانونی خود صرف نظر نخواهد کرد و در اطلاعیه‌های بعدی از پشت‌پرده امتناع باشگاه استقلال از سفر به جم با هواداران نجیب پارس جنوبی خواهد گفت». این باشگاه البته به این بیانیه نیز اکتفا نکرده و از آنجایی که عنوان مطلبش «اطلاعیه شماره یک باشگاه پارس‌جنوبی‌جم» است به نظر می‌رسد اطلاعیه‌های بعدی هم در راه باشد. نکته دیگر اینکه برخی افراد در تیم‌های مختلف لیگ برتری معتقدند استقلالی‌ها «کرونانمایی» می‌کنند! اینها تاییدیه نهادهای پزشکی را هم احتمالا قبول نخواهند کرد، چون لابد معتقدند با آنها هم می‌شود لابی کرد، کما اینکه چنین اتهامی به پزشک یکی از باشگاه‌ها زده‌اند. به این افراد هم توصیه می‌شود اگر اعتقاد راسخ دارند که مدعیان ابتلا به کرونا دروغ می‌گویند، به دیدارشان بروند و ضمن در آغوش گرفتن‌شان با آنها مصافحه کنند تا در عمل نشان دهند اعتقادی به ابتلای این بازیکنان به کرونا ندارند. 
 
* مهدی: راستی‌آزمایی می‌شود
سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال می‌گوید اگر میزان مبتلایان هر تیم به کرونا از ۲۵ درصد عبور کند، باید تست مجدد انجام شود. سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال درباره موضوع مثبت شدن تست کرونای بازیکنان استقلال و موضع رسمی سازمان لیگ اظهار داشت: این مسائل مربوط به بحث‌های پزشکی است و ما مسؤول برگزاری مسابقات هستیم و باید درباره روند برگزاری مسابقات صحبت کنیم. به طور کلی آزمایشگاه‌هایی که مورد تأیید وزارت بهداشت هستند، از جمله آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری که در بحث کرونا خدمات بسیار زیادی ارائه کرده‌اند، برای ما قابل احترام هستند. با این حال روال این است که اگر تعداد بازیکنان هر تیم بیش از 25 درصد شود، از باشگاه‌ها خواهش می‌کنیم برای صحت تست‌های انجام شده، در یک مسیر و برای ارزیابی بهتر، تست مجدد بدهند. وی ادامه داد: پیش از هر چیز امیدوارم کسی مبتلا نشود اما عزیزانی که مبتلا می‌شوند امیدواریم زودتر خوب شوند. با این حال در صورت ابتلا در یک فاصله 24 ساعته 2 مرحله تست انجام می‌شود و با تست‌های اولیه مطابقت داده خواهد شد. این مساله در ارتباط با مسائل پزشکی، مربوط به سازمان پزشکی ما خواهد شد و در صورت تخلف انضباطی، در سازمان انضباطی ما بررسی و احکام انضباطی صادر می‌شود. مهدی در واکنش به اینکه باشگاه پارس جنوبی اعلام کرده بود آنها در زمین حاضر می‌شوند و در صورتی که تست مجدد بازیکنان استقلال منفی باشد کمیته انضباطی باید این مسابقه را 3 بر صفر به سود آنها اعلام کند، گفت: در این باره، به صورت کلی صحبت می‌کنم. به هر دلیل موجه یا غیرموجه، تیمی در زمین حاضر نشود، مسیر قانونی این است که ناظر بازی، داوران و هیات فوتبال استان مربوط گزارش‌ها را ارائه می‌کنند. همچنین اگر تیمی که در زمین حاضر نشده و به طور نمونه دلیل آنها پزشکی باشد، این مساله به صورت رسمی اعلام می‌شود و پرونده به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال می‌رود. قاعدتاً این تست‌های مجدد هم مربوط به پرونده خواهد شد و اینکه بازی 3 بر صفر می‌شود، لغو می‌شود، مجدداً برگزار خواهد شد یا نه مربوط به ما نیست. ما تا تصمیم کمیته انضباطی این بازی را جزو برنامه نگه می‌داریم و در صورتی هم که تست‌های مجدد نشان دهد 25 درصد بازیکنان استقلال کرونا گرفته‌اند، تیم 2 هفته به قرنطینه خواهد رفت و سایر مسابقات پیگیری می‌شود. وی درباره اینکه آیا دیدار استقلال لغو شده و اینکه تست مجدد برای راستی‌آزمایی چه زمانی انجام می‌شود، اظهار داشت: بازی لغو نمی‌شود، بلکه معوق خواهد شد تا زمانی که شرایط برگزاری مجدد فراهم شود. درباره راستی‌آزمایی هم فدراسیون پزشکی- ورزشی و سازمان پزشکی سازمان لیگ با باشگاه‌ها در تماس هستند. یا آنها فراخوانده خواهند شد یا هر طور که باشگاه بخواهد نمایندگان پزشکی ما به محلی که آنها راحت باشند می‌روند تا تست مجدد انجام شود.
 
* بازیکنان کرونایی استقلال و فولاد باید دوباره تست بدهند
سازمان لیگ فوتبال ایران به باشگاه‌های استقلال و فولاد اعلام کرده بازیکنانی که تست کرونای آنها مثبت بوده، بار دیگر در آزمایشگاهی مشخص‌شده باید تست دهند. پس از مثبت اعلام شدن تست کرونای شمار زیادی از بازیکنان و عوامل 2 تیم استقلال و فولاد خوزستان که برگزاری دیدارهای این دو تیم را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، با تصمیم سازمان لیگ و برای راستی‌آزمایی، این نفرات مجدداً تست کرونا خواهند داد. یک مرکز آزمایشگاهی قرار است به طور رسمی به باشگاه‌های استقلال و فولاد معرفی شود تا اعضای این تیم‌ها‌ برای انجام تست مجدد اقدام کنند. طبق برنامه قرار است بزودی استقلالی‌ها  و فولادی‌ها در این مرکز آزمایشگاهی حاضر شوند. 
 
* اعتراف عجیب حسن بیت‌سعید: از ۱۲ روز پیش به کرونا مبتلا بودم
در فیلم کوتاهی که از حسن بیت‌سعید در فضای مجازی منتشر شده، این بازیکن ناخواسته اعتراف می‌کند با وجود ابتلا به ویروس کرونا و با آگاهی از این بیماری، مقابل استقلال بازی کرده است. از حسن بیت‌سعید فیلمی پخش شده که می‌گوید از 12‌روز قبل به واسطه کرونا قرنطینه شده بود. این در حالی است که او 11 روز قبل در ترکیب فولاد به مصاف استقلال رفت. به نظر می‌رسد فولادی‌ها با وجود اینکه می‌دانستند بیت‌سعید مبتلا به ویروس کرونا شده از او در بازی چهارم تیر‌ماه مقابل استقلال استفاده کرده‌اند. بیت‌سعید مقابل ماشین‌سازی بازی نکرد و به قرنطینه رفت و فولاد هم که برای بازی با نساجی به مازندران سفر کرده بود، به جای حضور در قائمشهر، شبانه به تهران بازگشت تا راهی اهواز شود و کرونایی‌های خود را به قرنطینه بفرستد. فعلا برگزاری 2 بازی هفته بیست و سوم لیگ برتر به دلیل کرونا منتفی است. استقلال و فولاد تیم‌هایی هستند که از حدنصاب ۲۵ درصد عبور کرده اند و باید به قرنطینه بروند. این دو تیم بیش از ۲۵ درصد اعضای‌شان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با این حساب بازی استقلال و پارس‌جنوبی در جم و بازی نساجی و فولاد در قائمشهر به تعویق می‌افتد. البته احتمال تعویق لیگ برتر نوزدهم بعد از هفته بیست و سوم وجود دارد.

Page Generated in 0/0053 sec