printlogo


کد خبر: 221457تاریخ: 1399/4/16 00:00
اخبار

صادرات غیرنفتی امسال به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۶۰ درصد صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه انجام می‌شود، گفت: صادرات غیرنفتی امسال با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا به ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید. «حسین مدرس خیابانی» دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته میز داخل و کاهش ارزبری به میزان ۶۰ میلیون دلار برگزار شد و هفته آینده نیز میز ساخت داخل دیگری به منظور کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری برگزار خواهد شد، علاوه بر آن ارتقای ساخت داخل به همه شهرک‌های صنعتی سراسر کشور ابلاغ شد. سرپرست وزارت صنعت گفت: امروز ۸۰ درصد مرزهای تجاری ما بازگشایی و ۷۵ درصد بازارچه‌های مرزی فعال شده و تجارت کشور به روال عادی برگشته است.
***
پیش‌فروش بلیت قطارهای رجا از  امروز آغاز می‌شود
فروش بلیت قطارهای مسافری رجا برای بازه زمانی اول تا ۳۱ ‌مرداد‌ماه از امروز آغاز می‌شود. فروش بلیت قطارهای مسافری رجا از ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۱۶ تیر‌ماه به صورت همزمان از طریق اینترنتی و اپلیکیشن‌ها، سامانه ۱۵۳۹ و فروش حضوری از طریق همه مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور انجام می‌شود. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی و از سراسر کشور با سامانه ارتباط با مشتریان رجا از طریق شماره تلفن ۱۵۳۹ تماس حاصل کرده یا به پایگاه اینترنتی www.raja.ir مراجعه کنند. 
***
صادرات ۷۴۱ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در سال گذشته
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ظرفیت‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: میزان صادرات محصولات در این حوزه در سال گذشته بیش از ۷۴۱ میلیون دلار توسط ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان تولیدی بوده که بیشترین صادرات این حوزه به ترتیب به کشورهای عراق به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، روسیه به ارزش۷۰ میلیون دلار، افغانستان به ارزش ۶۱ میلیون دلار و سوریه به ارزش ۵۶ میلیون دلار بوده است. میرابوطالب بدری درباره حوزه‌هایی که بیشترین صادرات را بر اساس ارزش دلاری در سال ۹۸ داشته‌اند، تاکید کرد: مواد شیمیایی با ۱۸۶ میلیون دلار، دارو با ۱۵۲ میلیون دلار، فرآورده‌های معدنی و فلزی با ۹۹ میلیون دلار، فناوری اطلاعات و محتوای دیجیتال با۵۰ میلیون دلار و مواد پلیمری با ۴۸ میلیون دلار به ترتیب بیشترین صادرات را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. 
***
ماجرای ترخیص لوازم خانگی ته‌لنجی در شادگان
رئیس مرکز مبارزه با جرائم سازمان‌یافته گمرک ایران در مکاتبه‌ای با ناظر گمرکات استان خوزستان دستور بررسی موضوع تخلیه انواع لوازم خانگی و پوشاک ۱۰ فروند دوبه در گمرک شادگان را صادر کرد. در مکاتبه رئیس مرکز مبارزه با جرائم سازمان‌یافته با بلوطی‌میرزا، ناظر گمرکات استان خوزستان آمده است: حسب اطلاع واصله ظرف سال جاری مقادیری کالا شامل لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، پارچه، تجهیزات بیت‌کوین، تلویزیون و... تحت 10 فروند دوبه از گمرک شادگان وارد و در اردیبهشت‌ماه محموله 2 فروند دوبه ترخیص و وارد کشور شده است. خواهشمند است با توجه به نوع کالاها و ضوابط ترخیص کالا از دفاتر گمرکی با قید فوریت ضمن بررسی نحوه و چگونگی اقدامات به‌ عمل ‌آمده از سوی آن گمرک و همچنین مکاتبات و اقدامات آن حوزه نظارت را درباره موضوع همراه با آخرین وضعیت محموله‌ها به این دفتر منعکس فرمایید. در روزهای اخیر یک کلیپ ویدئویی از تخلیه انواع لوازم خانگی و سایر اقلام مصرفی که احتمالا ورود آنها برای حمایت از تولید داخل ممنوع شده، در یکی از گمرکات جنوبی کشور خبرساز شده است، این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی نیز یکی از دلایل رشد قیمت ارز و ناکامی در کنترل قیمت دلار را موضوع واردات کالاهای ته‌لنجی عنوان کرده است. 
***
آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن ۶۲۸ کیلومتری چابهار- زاهدان
عملیات ریل‌گذاری محور راهبردی راه‌آهن چابهار- زاهدان، امروز دوشنبه ۱۶ تیر با حضور وزیر راه ‌و شهرسازی آغاز می‌شود. طول راه‌آهن چابهار- زاهدان که تمام ریل مورد نیاز آن قرار است برای نخستین‌بار توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان تولید و عرضه شود، 628 کیلومتر است. این مسیر از شهر چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهر‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد. زیرسازی راه‌آهن چابهار- زاهدان، به طول 45 کیلومتر به طور پیوسته به اتمام رسیده و تا پایان سال تا شهر خاش به طول 150 کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد. 
***
ترخیص برنج‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک شرط مجاز شد
محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار با ارسال نامه‌ای به معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با موضوع ترخیص برنج‌های تأمین ارز شده با نرخ 4200 تومانی مشروط به تحویل کالا به دولت نوشت: احتراما پیرو تصمیمات نود و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار، ضرورت تسریع در تامین، ترخیص و توزیع برنج و سهم این کالا در سبد مصرفی خانوار ایرانی، مقرر شد با توجه به تغییر نرخ ارز آن، ترخیص محموله‌های برنج وارداتی که قبل از این با نرخ 4200 تومانی تأمین ارز شده‌اند در صورت تحویل کالا به شرکت بازرگانی دولتی ایران (برای ذخایر استراتژیک) یا به شبکه‌های توزیع تحت نظارت با مجوز دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مشمول پرداخت مابه‌التفاوت نخواهند بود. 

Page Generated in 0/0056 sec