printlogo


کد خبر: 221476تاریخ: 1399/4/17 00:00
دور دنیا

زمان مبهم طرح الحاق اراضی باختری
وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد طرح الحاق اراضی کرانه غربی به این زودی در دستور کار نیست. گابی اشکنازی گفت با بیش از ۳۰ وزیر خارجه کشورهای اروپایی صحبت کرده و مواضع احتیاطی آنها درباره طرح الحاق اراضی و همچنین ملاحظات و احتیاط‌های‌شان را هنگام اتخاذ تصمیم مدنظر قرار خواهد داد. وی در تلاش برای فرافکنی درباره عواقب آوارگی ۳‌میلیون فلسطینی که در کرانه غربی ‌زندگی می‌کنند، بر حمایت از اجرای یک‌باره معامله قرن که به فلسطینی‌ها شبه‌کشور می‌بخشد، تاکید کرد. وی در ادامه افزود: طرح الحاق فردا و پس فردا اجرا نخواهد شد و نمی‌‌دانم که آیا فعلا بعید است یا خیر اما وزارت من برای اقدامات آینده آماده می‌شود. 
***
ماهواره جاسوسی رژیم صهیونیستی در فضا
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد یک ماهواره جاسوسی با نام «اوفک ۱۶» (افق ۱۶) را به فضا فرستاده است. در همین رابطه وزیر امنیت رژیم صهیونیستی این موفقیت را یک دستاورد بزرگ خواند و مدعی شد: برتری اطلاعاتی و فناوری اسرائیل یکی از پایه‌های مهم امنیت است. هنوز اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است. سال‌های گذشته نیز رژیم صهیونیستی ماهواره جاسوسی اوفک ۱۰ را روانه فضا کرده بود. آن زمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود هدف از پرتاب این ماهواره در درجه نخست، کمک به نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران است. 
***
سوزان رایس: ترامپ تسلیم دشمن قسم‌خورده ما می‌شود
مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا، دونالد ترامپ را به دلیل دعوت از ولادیمیر پوتین برای پیوستن به گروه اقتصادی 7 آن هم در بحبوحه انتشار گزارش‌های اطلاعاتی درباره پیشنهاد جایزه روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی، به «تسلیم شدن مقابل دشمن قسم‌خورده» متهم کرد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، در مصاحبه با ان‌بی‌سی همچنین گفت  دونالد ترامپ توسط «متملق‌ها و بی‌مایه‌ها» که برای ارائه تصویر کامل درباره روسیه به او بیش از حد ترسو هستند، احاطه شده است. 
***
بن‌نایف به اختلاس متهم می‌شود
کمیته مبارزه با فساد وابسته به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای متهم کردن محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق این کشور به اختلاس ۱۵ میلیارد دلاری آماده می‌شود. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌‌پست به نقل از منابع سعودی و آمریکایی اعلام کرد کمیته مبارزه با فساد وابسته به محمد بن‌سلمان، در آستانه پایان تحقیقات درباره اتهام فساد علیه محمد بن‌نایف است و آماده می‌شود او را به اختلاس ۱۵ میلیارد دلاری متهم کند. این کمیته می‌گوید محمد بن‌نایف زمانی که برنامه‌های مبارزه با فساد را مدیریت می‌کرد، این مبلغ را به صورت غیرقانونی توسط شرکت‌ها و حساب‌های خصوصی بانکی منتقل کرده است. از سوی دیگر، واشنگتن‌پست تاکید کرد افراد نزدیک به بن‌نایف به این روزنامه اطلاع داده‌ا‌ند اسنادی وجود دارد که این اتهامات دروغ است و این اسناد ثابت می‌کند فعالیت‌های صندوق سری دست‌کم به صورت کلی، با موافقت ملک عبدالله، شاه سابق سعودی انجام می‌شده است. 
***
بازجویی از عمر البشیر
یک منبع آگاه در دادستانی کل سودان گفت عمر البشیر برای انجام تحقیقات از وی درباره اعدام افسران مربوط به ۳ دهه قبل، در دادستانی حضور یافت. شبکه الجزیره به نقل از ‌هاشم الجعلی، عضو هیأت دفاع از البشیر گفت جلسه بازجویی مربوط به کودتای رمضان ۱۹۹۰ و اعدام شماری از افسرانی بود که در این کودتا مشارکت داشتند. به گفته الجعلی، هیأت دفاع از احضاریه البشیر به دادستانی مطلع نبود لذا البشیر نتوانست پیش از حضور در دادستانی با وکلای خود مشورت کند، حال آنکه قانون این اجازه را به او می‌دهد. از سوی دیگر روزنامه «الانتباه» سودان نوشت جلسه جدید بازجویی البشیر مربوط به تعدادی از پرونده‌ها بود. بر اساس این گزارش، دادستان کل سودان کمیته‌ حقیقت‌یاب درباره اعدام ۲۸ افسری که در کودتای ۱۹۹۰ علیه دولت البشیر دست داشتند، تشکیل داده است. 
***
خط و نشان چین برای کانادا
چین دیروز بار دیگر به کانادا درباره اقدامش در تعلیق پیمان با هنگ‌کنگ در زمینه استرداد مجرمان هشدار داد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه خود گفت چین حق انجام اقدامات بیشتر در پاسخ به اقدام کانادا را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. کانادا روز شنبه در اعتراض به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، پیمان خود با این منطقه در زمینه استرداد مجرمان را تعلیق و همچنین صادرات تجهیزات نظامی‌«حساس» به هنگ‌کنگ را متوقف کرد که با اعتراض شدید چین مواجه شد. 
***
هزینه استقرار نیروهای آمریکایی برای آلمان
وزارت دارایی آلمان اعلام کرد استقرار نیروهای آمریکایی در خاک آلمان در ۱۰ سال گذشته حدود یک میلیارد یورو برای این کشور هزینه داشته است. به گزارش یک روزنامه اتریشی دولت آلمان در 10 سال گذشته حدود یک میلیارد یورو برای استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود هزینه کرده است. حدود 5/648 میلیون یورو یعنی دو‌سوم این مبلغ برای اقدامات ساختمانی و 9/333 میلیون یورو برای هزینه‌های دفاعی در این فاصله زمانی اختصاص داده شده است. این مبلغ به خصوص برای پرداخت کمک به شاغلان سابق در ارتش آمریکا، ترمیم خسارات ناشی از اقدامات نیروهای آمریکایی و بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در اماکن نظامی ‌سابق صرف شده است. این روزنامه اتریشی این خبر را با استناد به پاسخ وزارت دارایی آلمان به یک درخواست حزب چپ آلمان منتشر کرده است.

Page Generated in 0/0439 sec