printlogo


کد خبر: 221498تاریخ: 1399/4/17 00:00
اخبار

فرصت ۲ هفته‌ای به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: صادرکنندگان تکیه‌‌گاه اصلی ارز‌آوری کشور هستند، فرصت برای بازگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در ۲ هفته آتی پایان می‌یابد و این فرصت به هیچ‌ وجه تمدید نخواهد شد. بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک‌بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا ۲ سال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری بشدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد کنم. 
***
تولید یک‌چهارم برق کشور بدون سوخت فسیلی
بر اساس گزارش معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، از ۳۱۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در سال گذشته، ۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد کیلووات ساعت بدون استفاده از سوخت یا سوخت اضافی فسیلی بوده که معادل 4/25 درصد است. بنا بر این گزارش، مقادیر سال گذشته نشان می‌دهد از ۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی، 94/41 میلیارد کیلووات ساعت با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت اضافی تولید شده و این بدان معناست که نزدیک به ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۹۸ صرفه‌جویی شده است. 
***
قیمت نفت بالای 43 دلار
آنطور که رویترز گزارش داده است، به رغم افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، با کم شدن عرضه و انتشار یک سری آمار که نشان از بهبود اقتصادی در سراسر جهان دارد، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 63 سنت افزایش 43/43 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 13 سنت افزایش 78/40 دلار معامله شد. بانک ING اعلام کرد: «گویا بازار به افزایش مبتلایان «کووید-19» در آمریکا اعتنایی نمی‌کند. آمارهای چندین شهر در ایالت‌های درگیر با کرونا، کاهش چشمگیری در کم شدن ترافیک جاده‌ای هفتگی نشان نداده است». بر اساس این گزارش، احساس حاکم بر بازار نیز مثبت است، زیرا سرمایه‌گذاران انتظار یک سری آمارهای اقتصادی بهبودیافته را دارند. 
***
ابلاغ مصوبه دولت برای تعیین‌تکلیف تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه مربوط به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال موجود در کشور را ابلاغ کرد. طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران با هدف تسهیل فضای کسب‌وکار در کشور و رفع سردرگمی‌ فعالان حوزه استخراج رمزارزها، امکان‌‌پذیری نظارت، کنترل و برنامه‌‌ریزی دولتی بر فعالیت‌‌های استخراج، شفاف‌سازی، ساماندهی و سلامت فعالیت‌های این حوزه و حفاظت از منابع عمومی‌ در حوزه برق و انرژی، نسبت به تعیین‌تکلیف تجهیزات استخراج رمزارزهای موجود در کشور تصمیم‌گیری کرد. به موجب مصوبه دولت، همه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنهاست اقدام کنند.  
***
ابلاغ شیوه‌نامه جدید عرضه نفت و میعانات گازی در بورس
نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: قبلا عرضه نفت خام و میعانات گازی در قانون بودجه مطرح بود، در حالی که در بودجه ۹۹ چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین شیوه‌نامه جدیدی تدوین و ابلاغ شد. امیرحسین تبیانیان با تاکید بر اینکه اخیرا تمرکز بیشتری بر صادرات و عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی داریم، گفت: در حال حاضر نفت کوره ٢٨٠ و ٣٨٠ و همچنین گازوئیل 5/0 و یک درصد را در بورس انرژی عرضه می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه عرضه معین حجمی‌ و مقرر زمانی نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی الزام قانونی ندارد، ادامه داد: قبلا نوع و زمان عرضه نفت خام در قانون بودجه مطرح شده بود، در حالی که در بودجه سال جاری چنین الزامی ‌وجود ندارد، بنابراین شیوه‌نامه جدیدی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در چنین شرایطی تدوین شده است. تبیانیان با اعلام اینکه تا پایان تیرماه و احتمالا هفته آینده شاهد عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی هستیم، اظهار داشت: باید درباره این عرضه متناسب با درخواست‌هایی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری شود. در تیرماه سال جاری یک‌ میلیون بشکه نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی تحویل دریایی در بورس عرضه شد. 

Page Generated in 0/0066 sec