printlogo


کد خبر: 221548تاریخ: 1399/4/18 00:00
اخبار

روحانی:
هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را تحت تأثیر قرار دهد
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه‌های اولیه را اقدامی اصولی و دقیق جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق‌بخشی به بازارهای مالی و اقتصاد کشور دانست. حسن روحانی گفت:  رویه‌سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه‌های بزرگ و متوسط بویژه بنگاه‌های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد کشور و خروج جدی دولت از بنگاه‌داری، شفافیت‌بخشی به اقتصاد و تولید کشور است که رونق، پویایی و فسادزدایی جدی را در پی خواهد داشت. روحانی با تاکید بر اینکه هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متأثر کند، تصریح کرد: از این نظر رشد شاخص‌های بورس باید طبق پایه‌های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود.
***
ممنوعیت واردات گوشی موبایل بالاتر از ۳۰۰ یورو لغو شد
پس از اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی موبایل بالاتر از 300 یورو و اظهار بی‌اطلاعی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی همراه از محدودیت‌های واردات گوشی، دیروز با تصمیم نهایی کمیته متشکل از وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات اعلام شد هیچ تغییری در واردات گوشی موبایل بالاتر از 300 یورو به وجود نخواهد آمد و روال واردات این گوشی‌ها حتی به صورت مسافری هم بدون هیچ تغییری ادامه خواهد داشت.
***
سخنگوی دولت:
 27 میلیارد دلار باید از سال 97 از سوی تجار بازگردانده می‌شد
 علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت مباحثی درباره تأمین ارز و پایین آوردن قیمت ارز و فراوان شدن ارز در اختیار دولت مطرح شد. ۲۷ میلیارد دلار ارز از سال ۹۷ به این سو باید به کشور برگشت داده می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. همان‌طور که از صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را پرداخت کردند تقدیر می‌کنیم، افرادی که اقدام نکردند کارت بازرگانی‌شان را پایان تیر ۹۹ ابطال می‌کنیم.
***
تضعیف صنعت سیمان
محمدرضا احسان‌فر، نایب‌رئیس انجمن سیمان بیان داشت: در سال جهش تولید بر خلاف منویات مقام معظم رهبری، شاهد تضعیف تولید با قیمت‌گذاری ناصحیح هستیم. با توجه به قیمت امروز سیمان، چنانچه یک کارشناس اقتصادی یا حسابرس بی‌طرف با بررسی هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های سیمانی، تداوم حیات و امکان منطقی بازگشت سرمایه این صنعت را مشابه سایر صنایع پیش‌بینی کند، ما دستور افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان را با جان و دل می‌پذیریم اما ماجرا بسیار روشن است و باید منتظر وخامت اوضاع و احتمالا تعطیلی تدریجی کارخانه‌هایی باشیم که با هزینه گزاف ساخته شده‌اند.
***
کاهش صادرات به عراق در ۳ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته
عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: صادرات ایران به عراق در 3 ماهه نخست سال ۹۹ رقمی‌ معادل یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته کمتر شده است.  سیدحمید حسینی با اشاره به آمارهای منتشر شده از تجارت خارجی کشور در 3 ماهه نخست امسال گفت: سال گذشته به طور متوسط در هر ماه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم که امسال این رقم به حدود ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. وی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس «کووید-۱۹» و بسته شدن مرزها بر صادرات به عراق از اسفندماه سال گذشته اظهار داشت: صادرات ایران به عراق خردادماه به اندازه اردیبهشت‌ماه نبود و بار دیگر به رقم صادرات ما به عراق در فروردین‌ماه نزدیک شد. در حال حاضر نیز هنوز تمام ‌مرزها بازگشایی نشده است. این فعال اقتصادی علت افزایش صادرات ایران به عراق در اردیبهشت‌ماه را فاکتور صادراتی ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت ملی گاز اعلام کرد و افزود: شرکت گاز به طور معمول هر ۳ تا ۴ ماه فاکتورهای گاز صادراتی خود را اعلام می‌کند و علت افزایش رقم صادراتی ایران به عراق در اردیبهشت‌ماه نیز همین موضوع بود. این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد که کل صادرات ایران به عراق در فصل بهار یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده است که بسیار کمتر از رقم صادر شده در سال قبل است. حسینی تصریح کرد: قرار است علاوه بر بازگشایی مرز شلمچه، شاهد فعال شدن گمرک سومار و باز شدن مرز مندلی هم به روی کالاهای صادراتی ایران باشیم. وی ابراز امیدواری کرد با بازگشایی مرزها صادرات ایران به عراق افزایش یابد. 
***
حمایت دولت از تهاتر نفت با کالاهای اساسی
معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت صادرات و واردات تهاتری و بدون نیاز به مبادلات بانکی تاکید کرد و گفت: تهاتر کالاهای اساسی با نفت برای کشور جزو ضروری‌ترین نیازهاست و دولت با قاطعیت از آن حمایت خواهد کرد. 
اسحاق جهانگیری در نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که در وزارت امور خارجه برگزار شد با تبیین شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: برای عبور از شرایط دشوار و خطیر کنونی باید بر رفع موانع تولید و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز شویم. 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز توسعه اقتصادی همه کشورها به صورت ملموس با سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی گره خورده است، گفت: برای توسعه و جذب سرمایه‌گذاری و نیز سر پا نگه داشتن واحدهای تولیدی که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، نیازمند دیپلماسی اقتصادی فعال هستیم. باید در این مقطع اولویت‌های ارتباطی خود را بویژه با کشورهای همسایه که پیوندهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی داریم، تقویت کنیم.

Page Generated in 0/0049 sec