printlogo


کد خبر: 221551تاریخ: 1399/4/18 00:00
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد دلایل آمریکا برای ترور سردار سلیمانی واقعیت نداشته است
بافته‌های ترامپ پنبه شد

گروه سیاسی: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود به ترور سردار سلیمانی پرداخته و اعلام کرده است: «ایالات متحده آمریکا نتوانست مدارک و شواهدی نشان دهد که از خطر فوری قاسم سلیمانی برای شهروندان آمریکایی حکایت داشته باشد تا به استناد آن بتواند ترور کاروان خودروهای حامل وی در بغداد را توجیه کند».
به گزارش «وطن امروز»، اگنس کالمرد در جدیدترین گزارش خود تایید کرد «ترور هدفمند» ژنرال قاسم سلیمانی و 9 تن دیگر از همراهانش تخطی از قوانین بین‌المللی بوده است. در این گزارش تاکید شده است: «دولت آمریکا نتوانست مدرکی قانع‌کننده ارائه کند که نشان دهد حمله‌ای ادامه‌دار یا قریب‌الوقوع منافع این کشور را تهدید می‌کرده تا از این طریق حمله به خودروی حامل ژنرال سلیمانی را توجیه کند». 
دونالد ترامپ، 13 دی‌ماه 98 در همان روز ترور سردار سلیمانی درباره علت تصمیم آمریکا برای این اقدام به خبرنگاران گفته بود دستور کشتن قاسم سلیمانی را داده تا جنگ را متوقف کند. دونالد ترامپ مدعی شده بود: قاسم سلیمانی در حال طراحی حملات قریب‌الوقوع علیه دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی بود و با کشتن او، جلوی این کار گرفته شد. ترامپ در ادامه ادعاهای خود اضافه کرده بود: «ما دیشب دست به عمل زدیم تا جنگ را متوقف کنیم؛ ما دست به عمل نزدیم تا آغازگر جنگ باشیم». 
با این حال بعد از گذشت بیش از 6 ماه از ترور سردار سلیمانی، بررسی‌های یک نهاد بین‌المللی کذب بودن این ادعاها را اثبات کرد. ادعاهایی که ترامپ بارها و بارها آن را تکرار و اخیرا نیز در گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش از آن به عنوان اقدام مثبت دولتش در سیاست خارجی آمریکا یاد کرده است. وی تلاش می‌کند با تزریق هراس به جامعه آمریکا، سردار سلیمانی را در حال طراحی یک اقدام نظامی‌ علیه شهروندان آمریکایی نشان دهد و از این طریق ترور ایشان را توجیه کرده و آن را اقدامی ‌برای تامین امنیت مردم آمریکا عنوان کند؛ بافته‌هایی که با بررسی کارشناسی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر همه‌اش پنبه شد و کذب بودنش آشکار. ترامپ همچنین تلاش می‌کند با استفاده از قاعده حقوقی «حق مشروع دفاع از خود» اقدامش در ترور سردار سلیمانی را امری قانونی جلوه دهد، در حالی که گزارش اگنس کالمرد این موضوع را هم رد و اقدام آمریکا را «نقض قوانین بین‌الملل» عنوان کرده است. کالمرد در گزارش جدید خود اظهار داشته است: «ژنرال ارشد قاسم سلیمانی» مدیر استراتژی و عملیاتی ایران در عراق و سوریه بود اما فقدان تهدید فوری از سوی او علیه جان کسی، موجب می‌شود اقدام آمریکا (برای ترور شهید سلیمانی) غیرقانونی محسوب شود. 
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرده است «قتل هدفمند» قاسم سلیمانی نخستین موردی است که طی آن دولت یک کشور با استناد به حق دفاع از خود، کشتن مقام دولتی یک کشور، در خاک کشوری ثالث را واجد وجاهت قانونی می‌خواند.
گزارش اگنس کالمرد ضمن «بررسی مفصل» ترور هدفمند قاسم سلیمانی، بر خطر فزاینده استفاده از پهپادها برای انجام عملیات‌های نظامی ‌در خارج از قواعد جنگی و تسلیحاتی که در منشور سازمان ملل به آن اشاره شده نیز تاکید کرده است.
اگنس کالمرد قرار است روز پنجشنبه هفته جاری گزارش خود درباره ترور سردار سلیمانی و نقض قوانین بین‌الملل در جریان این ترور و همچنین ابعاد استفاده از پهپادها برای ترور و قتل هدفمند را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کند. اگر چه این گزارش به صورت ویژه به اقدام خلاف قانون آمریکا می‌پردازد اما نماینده ایالات متحده در جلسه روز پنجشنبه این شورا حضور نخواهد داشت. این کشور ۲ سال پیش با انتقاد شدید از شورای حقوق بشر سازمان ملل، این نهاد را ترک کرد. 
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دوم ژانویه 2018 موضوع «فلسطین- اسرائیل» را در دستور کار خود قرار داده بود. قطعنامه‌های ضداسرائیلی این شورا با انتقاد ایالات متحده مواجه شد تا جایی که ترامپ اعلام کرد آمریکا از عضویت شورای حقوق بشر خارج خواهد شد. تصمیمی ‌که نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه 19 ژوئن ۲۰۱۸ طی یک نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا عملی شدن آن را رسما اعلام کرد.
نیکی هیلی در این نشست خبری اظهار داشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک سال قبل اعلام کرد در صورت عدم اعمال اصلاحات در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از آن شورا خارج خواهد شد. در این مدت هیچ تغییری در این شورا رخ نداده است».
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز که هیلی را در این نشست همراهی می‌کرد، در سخنانی با انتقاد از مواضع شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: «عملکرد شورا در دفاع از موارد نقض حقوق بشر ناکافی و ضعیف است».

Page Generated in 0/0393 sec