printlogo


کد خبر: 221556تاریخ: 1399/4/18 00:00
۲۰۰ جان‌باخته کرونا در ۲۴ ساعت
وضعیت قرمز است!
* نزدیک به نیمی ‌از جان‌باختگان کرونایی دوشنبه تهرانی بودند

اسدالله خسروی*: آمار فوتی‌های کرونا طی یک شبانه‌روز به 200 نفر رسید تا شرایط برای کادر درمانی سخت‌تر شود. به گزارش «وطن امروز»، پیک جدید شیوع ویروس مرگبار کرونا در خیلی از استان‌ها شروع شده است. کرونا این روزها همچون بمب خوشه‌ای عمل می‌کند که تنها راه مقابله با آن پیشگیری، خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است. ویروس زمانی دوباره همه‌گیر شد که به عقیده خیلی از کارشناسان بهداشتی، در رفع محدودیت‌ها، ترددها و بازگشایی صنوف بویژه صنوف پرخطر تعجیل شد. از طرفی بی‌توجهی خیلی‌ها به رعایت اصول بهداشتی نیز مسیر انتشار و انتقال این ویروس کشنده را هموار کرده است. نمونه این بی‌توجهی‌ها مرگ 200 بیمار کرونایی بوده که فقط در یک روز اتفاق افتاده است. در این باره سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار «کووید-۱۹» طی 24 ساعت، گفت: متاسفانه ۲۰۰ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شده‌اند که هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند. لاری گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. به گفته وی، ۳۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید تحت مراقبت قرار دارند. لاری اعلام کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. وی گفت: استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. 

* خیلی‌ها به حرف‌های ما گوش نکردند
افزایش بی‌سابقه موارد مرگ‌و‌میر و ابتلا به کرونا در کشور موجب شد تا وزیر بهداشت با ابراز تاسف نسبت به بر باد رفتن دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول اعلام کند: «بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، متاسفانه عده زیادی حرف‌ ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد». دکتر سعید نمکی با اشاره به پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها گفت: این در حالی است که در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی خلق کنیم، مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک‌رقمی ‌شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده بودیم. وی افزود: به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسشب‌تر توصیه می‌کردیم. نمکی گفت: متاسفانه عده زیادی حرف‌ ما را گوش نکردند و عده‌ زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد. وی تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنم ماسک را به عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند؛ کرونا یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است. وی همچنین گفت: البته با مسؤولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم؛ اینکه چگونه ناوگان حمل‌ونقل شهری را تقویت کنیم. وی بر لزوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی کسبه تاکید کرد و گفت: کسبه به اجرای پروتکل‌های بهداشتی که در روزهای اول بالای ۸۵ درصد رعایت می‌شد، اکنون بی‌توجهند. 
 
* هم تعداد مبتلایان افزایش یافته و هم گروه‌های سنی
اگر تعداد مبتلایان کرونایی در کشور افزایش یابد با محدودیت جدی ظرفیت بیمارستانی مواجه خواهیم شد. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آمار نگران‌کننده تعداد مبتلایان در تهران، گفت: شرایط در استان تهران نگران‌کننده و ناپایدار است. علیرضا زالی درباره وضعیت بیمارستان‌های استان توضیح داد: طبیعتا بیمارستان‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند اما اگر تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند بشدت زیاد شود، مسلما ظرفیت بیمارستان‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شود. وی افزود: در حال حاضر شرایط جدیدی را تجربه می‌کنیم، زیرا هم تعداد مبتلایان افزایش یافته و هم گروه‌های سنی متفاوتی دچار این بیماری شده‌اند.
* خبرنگار
***
[نزدیک به  نیمی ‌از جان‌باختگان کرونایی دوشنبه تهرانی بودند]
دفن 70 فوتی ناشی از بیماری «کووید- 19» در بهشت زهرای تهران نشان می‌دهد شیوع این بیماری در پایتخت بسیار نگران‌کننده است. رئیس شورای شهر تهران ضمن هشدار به جدی گرفتن کرونا در اماکن عمومی ‌و جاهای شلوغ، از افزایش تعداد مسافران مترو و اتوبوس در پایتخت خبر داد و از مردم خواست فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند. محسن ‌هاشمی‌ در انتهای جلسه دیروز شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن هشدار به شیوع کرونا در تهران گفت: مجددا شاهد پیک کرونا در تهران هستیم، به گونه‌ای که بر اساس آماری که از سازمان بهشت زهرا(س) دریافت کردم روز دوشنبه ۷۰ کرونایی در بهشت زهرا دفن شدند. وی افزود: دفن ۷۰ کرونایی در تهران در حالی است که ما اوایل خردادماه تعداد دفن‌شدگان بیماری کرونای‌مان حتی به ۱۹ نفر نیز رسیده بود و روز‌به‌روز تعداد در حال کاهش بود اما مجددا آمارها افزایش یافت. وی از مردم خواست فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند و گفت: با بازگشایی مجدد مشاغل شاهد افزایش مسافران مترو و اتوبوس هم هستیم، به گونه‌ای که در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نیز عبور کرد و متأسفانه بیماری روز‌به‌روز در حال افزایش است. از مردم درخواست می‌کنم موضوع ماسک را جدی بگیرند.
******
روایتی از غسال گمنام که این روزها مشغول شستن جان‌باختگان کرونایی است
ترافیک کرونایی‌ها در غسالخانه
پیج اینستاگرامی ‌غسال گمنام متعلق به یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که در غسالخانه اقدام به شست‌وشوی فوت‌شدگان کرونا می‌کند و حاوی روایت‌های او از جان‌باختگانی است که هر روز به غسالخانه آورده می‌شوند تا شسته شوند و به سوی خانه ابدی رهسپار شوند، این روزها دست به دست می‌شود. او در آخرین پست‌های خود با توجه به اتفاقات این روزها نوشته است: 
موج دوم؛ از همان بعد از تعطیلات عید هم معلوم بود کرونا تمام نشده و با این دست‌فرمان جمع و جور نخواهد شد. شنبه‌های شلوغ همین طور ادامه دارد. رفتار شیوعی کرونا تغییر کرده یا نه را متخصصان باید بگویند اما اشتراکاتی در نوع ابتلا وجود دارد که توجه به آنها به روش پیشگیری ما احتمالا کمک می‌کند. منبع اصلی شیوع محل‌های تجمع است. بعضی ادارات و جاهایی که جمعی از افراد در کنار هم چند ساعت از روز را سپری می‌کنند، آمار مبتلایان‌شان قابل توجه است. تالارها و مراسم‌های خانگی عروسی و ترحیم یکی از منابع اصلی شیوع است. تیم‌های فوتبال را هم که شنیده‌اید. در گروه‌های مختلف به علت ابتلا و بی‌توجهی یک نفر جمع زیادی درگیر بیماری شده‌اند. ۲ مثال از این نوع شیوع: 
۱- در یک شعبه بانک که ۱۲ کارمند داشته، رئیس شعبه مبتلا شده و متأسفانه با اصرار بر اینکه «کرونا ندارم، آنفلوآنزا است» ۹ نفر از کارکنان شعبه را مبتلا کرده و تنها ۳ نفر هنوز مبتلا نشده‌اند. 
۲- در یکی از بیمارستان‌های تهران که مرکز مهمی ‌در مقابله با کروناست، تنها به خاطر کمی ‌بی‌مبالاتی در استفاده از ماسک توسط کارکنان سایر بخش‌هایی که بیمار کرونایی نداشته‌اند، نیمی ‌از کادر یک بخش تماما کرونا گرفته‌اند و تعدادی از آنها نیز هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. 
از ابتدای شیوع کرونا ما در انتهای خط و در غسالخانه هم مشاهداتی داشتیم که انگشت‌شمار کودکانی بر اثر بیماری جان‌شان را از دست می‌دادند اما حالا در موج جدید ابتلای کودکان و افراد کم‌سن و سال هم شیوع بیشتری پیدا کرده و خیلی باید مراقب‌شان بود. در موج جدید لزوما افرادی که کارشان به بیمارستان کشیده شده بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند. پس همه باید مراقب باشند. 
کادر درمان در عین اینکه با تمام وجود درحال تلاش هستند اما کم کم دارند خسته می‌شوند. رعایت کنیم. برای تغییر جدی و کنترل این شدت از شیوع کرونا احتمالا مجددا باید خیلی از محدودیت‌ها برقرار شود. وقتی در ساعت‌های شلوغ مترو و بی‌آر‌تی فاصله بین افراد به منفی ۱۰ سانتیمتر می‌رسد، انتظار افزایش بیشتر این آمار را هم باید داشت. البته بعضی‌ها هم هنوز مغزشان دستور نمی‌دهد به دست‌های‌شان که ماسک  بزنند. 
اگر فقط یک نیم روز دم در غسالخانه بایستید و پیکرهایی که می‌رسد را از آمبولانس‌ها روی تخت منتقل کنید، آنوقت است که با درد ستون فقرات‌تان تفاوت ۷۰ با ۷۱ را هم کاملا ملموس درک خواهید کرد.

Page Generated in 0/0066 sec