printlogo


کد خبر: 221560تاریخ: 1399/4/18 00:00
همزمان با افزایش اعتراضات به سخنان توهین‌آمیز ترامپ علیه معترضان در ایالت‌های مختلف آمریکا فرماندار جورجیا دستور استقرار نیروهای گارد ملی در این ایالت را صادر کرد
فراخوان گارد ملی برای سرکوب
قتل یک مرد دیگر توسط پلیس در آریزونا، اعتراضات را بار دیگر در این ایالت شعله‌ور کرد

گروه بین‌الملل: رفتارها و اظهارات جنجالی دونالد ترامپ در رابطه با بحران‌های داخلی ایالات‌متحده به حدی فاجعه‌آمیز شده است که اکثر حامیان وی در حزب جمهوری‌خواه تأکید دارند ترامپ باید کمتر صحبت کند. در شرایطی که با افزایش شمار مبتلایان به کرونا انتظار می‌رفت شدت اعتراضات کاهش پیدا کند اما سخنرانی ترامپ در روز استقلال آمریکا و توهین به معترضان سبب شد دور جدیدی از تظاهرات علیه وضع موجود در این کشور رقم بخورد. علاوه بر اینکه بر اثر شدت اعتراضات در برخی ایالت‌ها از جمله جورجیا، فرماندار این ایالت دستور استقرار 1000 نیروی گارد ملی را صادر کرده است، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد 63 درصد مردم آمریکا خواهان تغییر وضع موجودند. 
به گزارش «وطن امروز»، در دور جدید اعتراضات به خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا و پس از سخنان تنش‌آفرین ترامپ در روز استقلال آمریکا که معترضان را تروریست خطاب کرد، «برایان کمپ» فرماندار ایالت جورجیا ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده، دستور استقرار یکهزار نیروی گارد ملی آمریکا را برای مقابله با معترضان صادر کرد. شبکه روسی راشاتودی در این ‌باره گزارش کرد در پی اعتراضات سراسری در آمریکا بعد از قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، برخی معترضان خشن در آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا به دفاتر پلیس ایالتی حمله کردند و تیراندازی‌ها نیز در این شهر افزایش یافت. فرماندار جورجیا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد گارد ملی آمریکا برای مقابله با معترضان و آنچه محافظت از کنگره ایالتی، اداره فرمانداری و ساختمان اداره امنیت عمومی توصیف شده، در شهر مستقر خواهد شد. 
وی توضیح داد: «اعتراضات مورد سوءاستفاده مجرمانی قرار گرفته است که اقدامات خطرناک و مخربی را مرتکب می‌شوند. هم‌ اکنون مردم جورجیا هدف قرار گرفته‌اند؛ مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و در معرض خطر مرگ قرار دارند. این بی‌قانونی‌ها باید متوقف شود و نظم به مرکز جورجیا (آتلانتا) بازگردد». با این ‌حال، «کیشا لانس باتمز» شهردار آتلانتا هنوز درباره استقرار نیروهای گارد ملی آمریکا در شهر اظهارنظر نکرده است. در تعطیلات اوایل هفته جاری و همزمان با روز استقلال آمریکا، در خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در آتلانتا، دست‌کم 4 نفر از جمله یک دختر 8 ساله جان خود را از دست دادند. طبق گزارش نشریه «آتلانتا ژورنال کانستیتوشن» (AJC) در بازه زمانی ۳۱ ماه مه ‌(۱۱ خرداد) تا ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه)، ۹۳ نفر در آتلانتا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که این رقم 2 برابر همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ است. در اوج اعتراضات به قتل جرج فلوید در مینه‌سوتا، معترضان آتلانتا نیز از اقدام پلیس این شهر در قتل «ریچارد بروکس» یک مرد سیاه‌پوست دیگر به خشم آمده بودند. سناتور «نیکما ویلیامز» که ریاست دموکرات‌های جورجیا را بر عهده دارد، تصمیم فرماندار این ایالت برای استقرار گارد ملی در شهر را ظالمانه توصیف کرد و گفت این امر زندگی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. وی ادامه داد کمپ که یک جمهوری‌خواه است، از گارد ملی برای «اهداف خودخواهانه» محافظت از ساختمان‌های دولتی و نه مردم این ایالت بهره‌برداری می‌کند.
 
* شعله‌ور شدن اعتراضات در فینیکس در پی قتل یک مرد دیگر توسط پلیس
 در حالی که التهابات در جورجیا به بالاترین حد خود رسیده است، انتشار تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط یک عابر پیاده در فینیکس مرکز ایالت آریزونا که نشان می‌دهد مأموران پلیس این ایالت 4 جولای یک مرد را در خودروی پارک شده کنار خیابان به ضرب گلوله به قتل رسانده‌اند، دوباره موجی از اعتراضات مردمی به رفتار پلیس را برپا کرد. این بیست‌و‌هشتمین قتل شهروندان منطقه ماریکوپا در فینیکس توسط مأموران پلیس در سال 2020 میلادی به شمار می‌رود. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد مأموران پلیس پس از کشف یک بسته گلوله در خودروی این مرد، وی را تهدید به شلیک می‌کنند. پلیس مدعی شده است این مرد مسلح بوده و یک اسلحه کمری به همراه داشته است ولی خواهرش این ادعا را رد کرده است. مقام‌های پزشکی فینیکس هنوز گزارش کالبدشکافی این مرد را منتشر نکرده‌اند و هنوز علت اصلی مرگ این مرد مشخص نیست.
 
* گزارشی از رفتار خشن پلیس
در حالی که موج جدید اعتراضات به رفتار خشن پلیس در آمریکا و نقض حقوق بشر در این کشور از اوایل این هفته شدت گرفته است، شبکه خبری «WF TV9» دیروز با انتشار ویدئویی مربوط به سال گذشته، به سابقه استفاده از تکنیک «زانو روی گردن» توسط پلیس آمریکا اشاره کرد. این ویدئو که به وسیله یک دوربین بدنی ضبط شده است، نشان می‌دهد ۲ مأمور پلیس در تلاشند فردی را با تکنیک «زانو روی گردن» دستگیر کنند. چندی قبل هم شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی خشونت‌های پلیس آمریکا علیه شهروندان این کشور پرداخت و نوشت یک مقایسه آماری نشان می‌دهد پلیس آمریکا به طور معمول بیش از پلیس هر کشور توسعه‌یافته‌ای در جهان شهروندانش را کشته، بازداشت کرده یا راهی زندان کرده است. همچنین طبق این گزارش، در یک بازه زمانی 10 ماهه بین سال‌های 2015 تا 2016 نزدیک به 135 نفر در بازداشتگاه‌های آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. در زمینه شلیک به سمت شهروندان نیز پلیس آمریکا با فاصله بسیار از دیگر کشورها در جایگاه نخست قرار گرفته است. روزنامه واشنگتن پست سال گذشته در گزارشی نوشت پلیس آمریکا سال 2019 میلادی هزاران بار شهروندان را هدف گلوله قرار داده است که از این بین، بیش از 1000 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
* ۶۳ درصد آمریکایی‌ها خواستار تغییرند
در پی شدت گرفتن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در آمریکا که جنبه امنیتی نیز پیدا کرده است، بخش چشمگیری از مردم آمریکا خواستار تغییرات اساسی هستند. نظرسنجی تازه هیل- هریس ایکس در این باره حاکی است اکثر مردم آمریکا بر این باورند در آمریکایی زندگی می‌کنند که شرایط آن را دوست ندارند. بر اساس این گزارش، 63 درصد مردم آمریکا در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند ایالات متحده نیاز به تغییر دارد. بیش از 75 درصد دموکرات‌ها و 71 درصد مستقل‌ها گفته‌اند آمریکا نیاز به تغییر دارد و در مقابل تنها 43درصد جمهوری‌خواهان بر این باورند که این کشور نیاز به تغییر دارد. این نظرسنجی نشان می‌دهد 41 درصد سفیدپوستان از شرایط زندگی در آمریکا راضی هستند در حالی که این رقم برای دورگه‌ها 25 درصد و سیاه‌پوستان تنها 19 درصد است.
 
* میزان رضایت مردمی از ترامپ به پایین‌ترین سطح رسید
نارضایتی مردم از وضعیت کلی ایالات متحده بیشتر از همه سرنوشت سیاسی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. 
بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها، محبوبیت دونالد ترامپ با افزایش هر چه بیشتر نارضایتی برخی گروه‌های مهم رای‌دهندگان حامی وی در انتخابات ۲۰۱۶ از عملکردش، نزدیک به پایین‌ترین نقطه ثبت شده برای وی در دوران ریاست جمهوری‌اش شده است. جدیدترین نظرسنجی موسسه گالوپ مشخص کرد تنها ۳۸ درصد رای‌دهندگان آمریکایی عملکرد ترامپ را تایید می‌کنند که خیلی کمتر از ۴۹ درصدی است که به عنوان بالاترین میزان ثبت شده برای وی در اوایل ماه مه مطرح شد. با این حال پایین‌ترین درصد محبوبیتی که برای ترامپ تاکنون به ثبت رسیده، مربوط به رقم ۳۵ درصدی است که سال ۲۰۱۷ مطرح شد. عمده تاییدکنندگان ترامپ، جمهوری‌خواهان بوده‌اند و ۹۱ درصد آنها عنوان کردند عملکرد وی را تایید می‌کنند که بیشتر از رقم ۸۵ درصد ثبت شده در ماه گذشته میلادی است.
با این حال محبوبیت ترامپ در میان مستقل‌ها و دموکرات‌ها آمار پایین جدیدی را تجربه کرده است. ۳۳ درصد مستقل‌ها در این نظرسنجی عملکرد ترامپ را تایید کردند که 6 درصد کمتر از درصدی است که در این باره در اوایل ژوئن برای او ثبت شد. تنها ۲ درصد از دموکرات‌ها عملکرد ترامپ را تایید کردند که کمترین میزان ثبت شده در این گروه برای وی است. این اختلاف میان درصد تایید ترامپ میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بالاترین شکافی است که تاکنون در نظرسنجی‌های شرکت گالوپ در این زمینه ثبت شده است. محبوبیت حال حاضر دونالد ترامپ مشابه محبوبیت جرج بوش[پدر] و جیمی کارتر در همین مقطع از حضورشان در رقابت انتخاباتی است. هر دوی آنها تنها برای یک دوره رئیس‌جمهور شدند. درصد تایید ترامپ در میان گروه رای‌دهندگان مرد از ۵۳ به ۴۶ درصد و در میان رای‌دهندگان رده سنی ۵۰ تا ۶۴ سال نیز از ۵۲ به ۴۳ درصد و در میان رای‌دهندگان بالای ۶۵ سال هم از ۵۱ به ۴۷ درصد کاهش یافته است. این نظرسنجی گالوپ با پرسش از ۱۰۱۶ بزرگسال آمریکایی در فاصله ۸ تا ۳۰ ژوئن با حاشیه خطای 4درصد انجام شده است.
 
 

Page Generated in 0/0071 sec