printlogo


کد خبر: 221570تاریخ: 1399/4/19 00:00
بررسی بناهای به‌جامانده از ایران عصر برجام
سلسله برجامیان

بحث جمشید: در افسانه‌های ایران قبل از برجام گفته‌اند 3 مرد مذاکراتچی ایرانی، تصمیم گرفتند برای ارتباط راحت‌تر با هم، دور از چشم دیگران یک گروه مجازی برای جمشیدن (جمع شدن) و بحث کردن راه بیندازند، البته به لطف پیشرفت فناوری، تمام مکالمات آنها چه آن موقع و چه اکنون در معرض دید عموم و خصوص قرار گرفته است.
قدمگاه آخر: مکانی جذاب و دیدنی از آخرین قدم‌های ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری. بعد از این قدم‌ها بود که جان دیگر حتی جواب ایمیل‌های جواد را هم نداد.
کوه بی‌ستون: گفته شده در تیم مذاکرات مقابل، وَندی نامی بوده که گهگاه وزیر امور خارجه ایران را به اسم کوچکش؛ جواد صدا می‌زده. برخلاف داستان شیرین و فرهاد که به کندن کوه منجر شد، این داستان با سر برآوردن کوهی از بتن روی یک نیروگاه هسته‌ای تمام شد.
رمی خودکار: یادبودی از پرتاب خودکار ظریف به سمت طرف مقابل در مذاکرات، البته برخلاف رمی جمرات، این بار شیطان نه تنها دور نشد بلکه خوش خوشانش شد و چسبید.
چرخ و ملنگ: این بنا در واقع قرار بوده مکانی برای گردش همزمان دو چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژ باشد که با ملنگ شدن ماجرا، به چرخ و ملنگ معروف شد.
باغ گلابی: یک باغ بی‌نظیر پر از درختان گلابی که با وجود کودپاشی بسیار، قرن‌هاست حتی یک گل شادونه هم در آن ثمر نداده. 
بازار تضمینی‌ها: بازاری تاریخی پر از چیزهای رنگ‌ووارنگ که تنها ارز قابل‌قبول در آن، امضای جان کری است. در ایران عصر برجام، شرقیان برای امضای کری تضمین ویژه‌ای قائل بودند.
تپه‌های زنگ‌زده: یادگاری از جنگ‌های نفت و گازی ژنرال عصر برجام، ژنرال زنگنه با ترکمنستان و ترکیه که هر دو بار به پرداخت غرامت 2 میلیارد دلاری به طرف مقابل مجبور شد.
رصدخانه برگ‌ریزان: گفته شده در ایران عصر برجام، برای رصد قیمت دلار، مرغ، تخم‌مرغ، مسکن و... از این رصدخانه بسیار مجهز استفاده می‌شده.
تالاب اسحاقیه: عجیب‌ترین مکان دیدنی به یاد مانده از ایران عصر برجام، تالاب اسحاقیه است که گفته شده میلیاردها دلار ارز با نرخ دولتی در آن ریخته شد و به جز چند سنگ‌پا و کش شلوار و... چیزی از آن در نیامد. 

Page Generated in 0/0066 sec