printlogo


کد خبر: 221604تاریخ: 1399/4/19 00:00
کاخ سفید با ارسال نامه رسمی، تهدید ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت را عملی کرد
جهانی‌نسازی
ادعای ترامپ در خصوص رفتار غیر استاندارد سازمان جهانی بهداشت در حالی مطرح شده که وی بارها به دلیل اظهارات جنجالی درباره «کووید-۱۹» مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است

احسان تقدسی*: 

ترامپ و نمادها

ترامپ به تنهایی مهم‌ترین سند برای بی‌تعهدی و بی‌تفاوتی آمریکا به تعهدات بین‌المللی است. تعهدات بین‌المللی دولت‌های دنیا به سازمان‌های بین‌المللی یا قراردادهای دوجانبه و چندجانبه یکی از مهم‌ترین اصول جامعه بین‌الملل پس از جنگ دوم جهانی بود که با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، بالاخره رعایت می‌شد. بعد از پایان جنگ سرد، آمریکایی‌ها هر زمان که می‌خواستند به این تعهدات بی‌توجهی می‌کردند یا آن را بازیچه سیاست‌های خود قرار می‌دادند اما لااقل در حد کلام هم که شده بود، خود را متعهد به آداب گذشتگان وانمود می‌کردند.  در دوره ترامپ اما همین ظاهر هم رعایت نمی‌شود. او حتی به «نماد»ها هم بی‌توجه است. ترامپ در کوران رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2016 بارها از لزوم انزواگرایی آمریکا یا به عبارتی مشغول بودن آمریکا به مشکلات خود و رهاکردن تعهداتی که از نظر وی بیهوده است، سخن گفته بود. این تعهدات، گستره‌ای به بزرگی تعهد به امنیت اروپایی‌ها در چارچوب ناتو، تعهد به سازمان‌های بین‌المللی، حضور سربازان آمریکایی در اقصی نقاط دنیا از جمله ژاپن، کره‌جنوبی و... را در بر می‌گرفت. ترامپ حالا از بخشی از این توافقات خارج شده و هوای خارج شدن از برخی دیگر را در سر می‌پروراند و برای برخی دیگر برنامه‌ای برای باج گرفتن از متحدان سنتی آمریکا دارد که «اگر حمایت ما را نیاز دارید، خودتان پولش را بدهید...».  تا اینجای ماجرا جذاب است اما داستان اصلی آمریکا آنجا آغاز می‌شود که خروج آمریکا از سازمان‌های بین‌المللی اگرچه در کوتاه‌مدت این سازمان‌ها را با بحران مالی مواجه می‌کند اما در بلندمدت رقبای بزرگی مثل چین یا حتی روسیه و احتمالا کشورهای ثروتمندتر اروپا خیلی زود جای آمریکا را پر می‌کنند و آمریکا در عمل نفوذ سنتی خود در دنیا را بیش از گذشته از دست خواهد داد.  در نهایت اینکه خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت را دلیلی بر ادامه افول آمریکا در دنیا باید دانست؛ داستانی که بعد از جنگ سرد شروع شد ولی با بزک دولت‌های مختلف آمریکا کمتر به چشم می‌آمد و ترامپ تنها هنرش عریان کردن این حقیقت بوده است.

***

گروه بین‌الملل: خبر خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت در حالی به طور رسمی از سوی مقامات این سازمان تایید شد که دنیا به شکل جدی درگیر شیوع «کووید- 19» و تلفات جانی ناشی از آن است. تضعیف این سازمان در این مقطع زمانی علاوه بر اینکه انتقادهای جدی را به عملکرد ایالات‌متحده برانگیخته، عملا منجر به انزوای بیش از پیش آمریکا نیز خواهد شد. 
به گزارش «وطن امروز»، سرانجام پس از چند ماه تهدید از سوی ایالات‌متحده، دولت آمریکا با ارسال درخواست رسمی خود به سازمان ملل متحد اعلام کرد از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه‌شب تأیید کرد ایالات‌متحده کتبا به این نهاد اعلام کرده که بنا دارد از سازمان جهانی بهداشت خارج شود. «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی هم شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا رسما این کشور را از سازمان جهانی بهداشت خارج کرد. وی در پیامی در توئیتر نوشت: «کنگره اطلاعیه‌ای دریافت کرد که رئیس‌جمهور [آمریکا] در بحبوحه همه‌گیری (ویروس کرونا) واشنگتن را از سازمان جهانی بهداشت خارج کرد». منندز در ادامه این پیام توئیتری با ناهماهنگ و هرج و مرج توصیف کردن نحوه واکنش دولت ترامپ به شیوع ویروس کرونا، نوشت: « تصمیم رئیس‌جمهور برای خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت بیماران آمریکایی‌ را رها و این کشور را تنها خواهد کرد». 
 
* سازمانی که قربانی باج‌خواهی آمریکا از چین شد
6 هفته قبل ترامپ در ادامه خروج سریالی از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به عدم استقلال عمل در برابر چین، تهدید به لغو عضویت آمریکا در این نهاد جهانی کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا آن زمان گفته بود معتقد است سازمان جهانی بهداشت تحت سیطره چین است و در جریان شیوع ویروس جدید کرونا با حمایت از پکن موجب گمراهی آمریکا و جهان شده است. این سازمان اما ادعاهای ترامپ مبنی بر کمک سازمان جهانی بهداشت به دولت چین برای انتشار اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا را رد کرد. تضعیف سازمان جهانی بهداشت از سوی آمریکا در حالی رقم می‌خورد که چندی قبل «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده بود «تلاش‌های این سازمان مستقل برای پیروزی در جنگ با کرونا کاملا حیاتی است».
 
* نحوه خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت 
آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی‌ مالی این سازمان، هر سال بین 400 تا 500 میلیون دلار در اختیار این سازمان قرار می‌داد. 116 میلیون دلار از پول پرداختی سهمیه تعیین‌شده توسط سازمان ملل متحد برای آمریکا به عنوان یک عضو این آژانس و 400 میلیون دلار کمک داوطلبانه آمریکا بود. این عدد ۱۵ درصد بودجه سالانه این سازمان بود. بودجه سازمان جهانی بهداشت ترکیبی از حق عضویت کشورها و کمک‌های داوطلبانه است و بر اساس ثروت آنها محاسبه می‌شود. روند جدایی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی‌ مالی این سازمان دست‌کم یک سال طول خواهد کشید. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در همین ارتباط تاکید کرد: ایالات‌متحده در نامه خود اعلام کرده بنا دارد ظرف یک سال از زمان نامه یعنی روز ششم جولای سال آینده (۲۰۲۱) عضویت خود در سازمان جهانی بهداشت را لغو کند. در حال حاضر آمریکا متعهد به پرداخت بیش از 200 میلیون دلار کمک ارزیابی شده به سازمان جهانی بهداشت است.  ایالات متحده هنگام عضویت در این سازمان به سال 1948، با تصویب قانونی در کنگره به دولت این اختیار را داد که در صورت صلاحدید و با اعلام قبلی به فاصله یک سال از این نهاد خارج شود و در این مدت تمام تعهدات خود از جمله حق عضویت را پرداخت کند. 
 
* واکنش‌ها به تصمیم دولت آمریکا
ادعای ترامپ در رابطه با اینکه سازمان جهانی بهداشت در زمان مناسب متوجه همه‌گیری کرونا نشده یا رفتاری جانبدارانه به نفع چین داشته در حالی مطرح شده است که دونالد ترامپ بارها با اظهارات جنجالی خود مثل پیشنهاد دیوانه‌وار تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به مبتلایان کرونا یا اعلام چندین باره پایان بحران کرونا در آمریکا، انتقادات جدی کارشناسان حوزه بهداشت و مقامات سیاسی کشورها را برانگیخته است.  کارشناسان بهداشت و درمان عمومی ‌آمریکا و دموکرات‌ها تأکید دارند ترامپ با نادیده گرفتن این مسأله که روند افزایشی شیوع کرونا به یک معضل تبدیل شده، تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند. در تازه‌ترین واکنش‌ها به اقدام ترامپ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور تصمیم ترامپ برای خروج از سازمان جهانی بهداشت را «اقدامی ‌از سر بی‌عقلی کامل» خواند، زیرا این سازمان هماهنگ‌کننده مبارزه جهانی با ویروس «کووید-19» است. پلوسی در توئیتر خود نوشت: در حالی که جان میلیون‌ها نفر در خطر است، رئیس‌جمهور ترامپ [با این اقدام] تلاش‌های بین‌المللی برای شکست این ویروس را به خطر انداخته است. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به اعلام خبر خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در روز نخست ریاست‌جمهوری خود، آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت باز خواهد گرداند. وی در پیامی توئیتری نوشت: «زمانی که آمریکا در تقویت بهداشت جهانی نقش داشته باشد، آمریکایی‌ها ایمن‌تر خواهند بود. در روز نخست به عنوان رئیس‌جمهور، بار دیگر به سازمان جهانی بهداشت خواهیم پیوست و رهبری در عرصه جهانی را باز‌می‌گردانیم». 
 
* عادت ترامپ به خروج از پیمان‌ها
فهرست بلندبالای پیمان‌شکنی‌های ترامپ، آنقدر طولانی است که باعث شده تردیدهای زیادی درباره سیاست‌های او، در بین سایر سیاستمداران و رهبران جهان شکل بگیرد و آمریکای دوران ترامپ را به نماد دولت غیر قابل اعتماد تبدیل کند.  
این کشور با خروج از سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) با این ادعای ترامپ که این سازمان «سوگیری‌های ضداسرائیلی» دارد، روند یکجانبه‌گرایی را آغاز کرد و در ادامه بودجه کمک به برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه اچ‌آی‌وی (ایدز)، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) - که بشدت بر برنامه واکسیناسیون کودکان تاثیرگذار است - برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل، برنامه توسعه و زنان سازمان ملل و سازمان آب و هوایی جهانی را کاهش داد. دولت ترامپ همچنین آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج کرد. کاهش کمک‌های آمریکا به سازمان کمک و امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطین هم از جمله اقدامات آمریکا در دوره ترامپ بود. این نهاد سازمان امدادی اصلی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی است و آمریکا اعلام کرده به طور کامل از آن خارج می‌شود. همچنین دسامبر 2017 آمریکا خروج خود را از موافقتنامه جهانی در امور مهاجران که سال 2016 از سوی تمام 193 عضو سازمان ملل امضا شده بود اعلام کرد. 
ترامپ همچنین از چندین توافق دیگر از جمله توافقنامه تغییرات اقلیمی ‌پاریس، معاهده آسمان‌های باز، توافقنامه تجاری مشارکت بین کشورهای حاشیه اقیانوس آرام (تی‌پی‌پی)، توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، برجام و توافق با کوبا که بعد از احیای روابط دیپلماتیک بین آمریکا و کوبا در دوران باراک اوباما امضا شده بود، خارج شد.  ترامپ همچنین دستور به بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن داد که از زمان امضای توافق اسلو در سال 1993 در واشنگتن حضور دیپلماتیک داشت.
 
 
 

*دبیر گروه بین‌الملل


Page Generated in 0/0064 sec