printlogo


کد خبر: 221606تاریخ: 1399/4/19 00:00
دور دنیا

مهم‌ترین افشاگری‌ها علیه ترامپ در کتابی جدید
رسانه‌های آمریکا به انتشار برخی بخش‌های مهم کتابی افشاگرانه علیه خانواده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که توسط یکی از برادرزاده‌های او نوشته شده پرداختند. مری ترامپ نوشته هنگامی‌که ترامپ دانش‌آموز دبیرستان بوده به کسی پول داده تا در آزمون ورودی کالج شرکت کند. او همچنین نوشته نمره بالایی که این فرد کسب کرد به دونالد ترامپ کمک کرد بتواند به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی وارد دانشگاه مطرح پنسیلوانیا شود. ترامپ اغلب با لحنی غرورآمیز از دانشگاهی که در آن درس خوانده سخن گفته و بارها خودش را فردی نابغه توصیف کرده است. زمانی که دونالد ترامپ کارزارش را برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد، خواهرش «ماریان ترامپ باری» که یک قاضی بازنشسته فدرال است به اینکه او برای ریاست‌جمهوری مناسب باشد شک داشت. مری ترامپ به نقل از عمه‌اش، ماریان ترامپ نوشته است: «او دلقک است. این اتفاق نخواهد افتاد». مری ترامپ به عنوان یک روان‌شناس بالینی نوشته که عمویش واجد تمام ‌۹ ملاک تشخیصی برای اختلال شخصیت خودشیفته است. با این حال، او نوشته که حتی این برچسب هم دربرگیرنده تمام مشکلات روان‌شناختی او نیست. 
***
ممنوعیت پرواز 34 خلبان دیگر پاکستانی
سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان مجوز پرواز 34 خلبان دیگر شرکت ملی هواپیمایی پاکستان (PIA) را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان، مجوز پرواز این افراد تا پایان روند تحقیق درباره مجوزهای جعلی خلبانان این شرکت هواپیمایی، معلق باقی خواهد ماند. اتحادیه اروپایی نیز هفته گذشته از اعضای خود خواست مانع پرواز خلبانان پاکستانی تا تعیین‌تکلیف مجوزهای آنان شوند. ماه گذشته مقامات پاکستانی اعلام کردند مانع پرواز و فعالیت 262 خلبان حاضر در خطوط هواپیمایی این کشور خواهند شد که علت آن نیز شک و تردید درباره صحت مجوزهای داده شده به این افراد بود. 
***
اعتراف ژوزف نای به پایان نظم جهانی لیبرال
ژوزف نای، استاد دانشگاه آمریکایی و تئوری‌پرداز نظریه «قدرت نرم» (جنگ نرم) در یادداشتی به پایان نظم جهانی لیبرال اعتراف کرده و برای دنیای بعد از آن برنامه‌هایی ارائه داده است.  نای در این یادداشت در پایگاه پراجکت سندیکت نوشته است: بسیاری از تحلیلگران می‌گویند نظم جهانی لیبرال با ظهور چین و انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان رسید. اما اگر جو بایدن در انتخابات نوامبر ترامپ را شکست دهد، آیا او باید برای احیای این نظم تلاش کند؟ احتمالا خیر، بلکه باید آن را [با نظمی ‌دیگر] جایگزین کند. نای در ادامه نوشت: منتقدان بدرستی می‌گویند نظم آمریکایی ایجادشده بعد از سال ۱۹۴۵ نه جهانی بود و نه همیشه لیبرال. بیش از نیمی ‌از دنیا (بلوک شوروی و چین) از آن کنار گذاشته شده بود و بسیاری از دولت‌های مستبد عضو آن بودند. او در پایان خاطرنشان کرد: «اگر بایدن انتخاب شود، مسأله‌ای که او با آن مواجه خواهد بود بازگرداندن یا بازنگرداندن نظم جهانی لیبرال نخواهد بود. مسأله این خواهد بود که آیا آمریکا قادر خواهد بود با متحدان نزدیکش در جهت ارتقای دموکراسی و حقوق بشر کار کرده و همزمان با طیف وسیع‌تری از کشورها برای مدیریت سازمان‌های قانون‌محوری که وجود آنها برای مقابله با تهدیدهای فراملی مانند تغییرات جوی، بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، تروریسم و بی‌ثباتی اقتصادی ضروری هستند همکاری کند». 
***
حرکت جدید قانونگذاران آمریکایی علیه ترکیه
گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در تلاشند پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را از خرید قطعات جنگنده «اف-35» ساخت ترکیه منصرف کنند. به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز»، 4 قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای خطاب به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از وی خواستند خرید قطعات جنگنده اف-‌35 ساخت ترکیه را متوقف کند. این قانونگذاران بر این باورند برنامه پنتاگون در خرید قطعات اف-‌35 ساخت ترکیه تا سال 2022 در تضاد با فشارهای آمریکا بر آنکارا بابت خرید سامانه روسی «اس‌400» است. این در حالی است که تولیدکنندگان ترکیه در ساخت بیش از 900 قطعه از جنگنده پیشرفته اف-35 شرکت دارند. آمریکا سال 2019 به طور رسمی‌ ترکیه را از یک برنامه چندملیتی به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس400 ساخت روسیه بیرون و برنامه آموزش خلبانان ترک را متوقف کرد و بر اساس «قانون دفاع ملی 2020» ارسال جنگنده اف-35 به ترکیه متوقف شد. به نوشته دیفنس‌نیوز، قانونگذاران آمریکایی به اسپر گفته‌اند تداوم خرید قطعات اف-35 ساخت ترکیه، نقض قانون دفاع ملی 2020 و پیام واضح دیپلماتیک آن به ترکیه درباره عواقب گام برداشتن به سوی سامانه‌های دفاعی و فناوری روسیه است. 
***
تمسخر دکتر فائوچی توسط ترامپ
دونالد ترامپ اعلام کرد با تحلیل آنتونی فائوچی، دانشمند ایمنی‌شناس و عضو ستاد بحران کرونا در کاخ سفید مبنی بر خطرناک بودن وضعیت بیماری «کووید-19» در ایالات‌متحده «مخالف» است. دکتر فائوچی، رئیس مؤسسه ملی حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی آمریکا اخیرا با تأکید بر اینکه اروپا از نظر مهار کرونا در وضعیت بسیار بهتری از آمریکا قرار دارد، گفته بود: «وضعیت فعلی واقعا خوب نیست...  ما هنوز در وسط موج اول قرار داریم، یعنی در موقعیتی حساس‌تر». ترامپ روز سه‌شنبه بشدت به این سخنان واکنش نشان داد. وی فائوچی را که عضو ستاد بحران کرونا در کاخ سفید است، «دانشمندی بسیار محترم» خواند و در عین حال گفت: «من فکر می‌کنم ما از وضعیت خوبی برخورداریم. من با او موافق نیستم». وی سپس با لحنی کنایه‌آمیز گفت: دکتر فائوچی اولش می‌گفت «ماسک نزنید» و حالا می‌گوید «باید ماسک بزنید». او حرف‌های زیادی زده است. ما کار خوبی انجام داده‌ایم. فکر می‌کنم در ۲، ۳ یا ۴ هفته آینده موقعیت خوبی خواهیم داشت.

Page Generated in 0/0397 sec