printlogo


کد خبر: 221615تاریخ: 1399/4/19 00:00
بررسی وظایف نیروی انتظامی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان
پلیس حامی اطفال و نوجوانان

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در حالی تصویب و شکل اجرایی به خود گرفته است که این قانون از وقوع جرائم مربوط به اطفال و نوجوانان پیشگیری می‌کند. به گزارش «وطن امروز»، این لایحه که بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود بالاخره اردیبهشت امسال به تایید شورای نگهبان رسید. براساس ماده ۲ این لایحه، تمام افرادی که به سن ۱۸ سال تمام شمسی نرسیده‌اند، مشمول این قانون هستند. در این باره معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین وظایف پلیس را که در این قانون در نظر گرفته شده است، تشریح کرد. سرگرد وحید سلطانی‌پاجی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۳۱ اردیبهشت ۹۹ به تأیید شورای نگهبان رسید و هم‌اکنون لازم‌الاجراست. وی افزود: این قانون نقطه عطفی در حمایت از اطفال و نوجوانان محسوب می‌شود. در ماده ۶ این قانون، قانون‌گذار وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده و در بند «ب» تکالیفی را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته است که این تکالیف 3 مورد است. سلطانی ادامه داد: مورد اول شناسایی اطفال و نوجوانانی که در وضعیت مخاطره‌آمیز هستند، مورد دوم پشتیبانی و حمایت از مددکارهای اجتماعی که در این قانون انجام وظیفه می‌کنند (تأمین نظم و امنیت مأموریت آنها بر عهده نیروی انتظامی است) و مورد سوم ارائه گزارش وضعیت مخاطره‌آمیز کودکان و نوجوانان به مراجع ذی‌صلاح که مراجع قضایی و سازمان بهزیستی هستند، است. معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به وظایف پلیس درباره شناسایی وضعیت مخاطره‌آمیز، بزه‌دیدگی و بزهکاری اطفال و نوجوانان گفت: موارد بزه‌دیدگی کودکان و نوجوانانی که علیه آنها جرم واقع می‌شود و بزه‌هایی که اطفال و نوجوانان خود مرتکب جرم می‌شوند، توسط کارشناسان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارشناسان دایره مشاوره بانوانی با تحصیلات تکمیلی روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و حقوق هستند.  این کارشناسان تحت تعلیمات مقام محترم قضایی به تحقیقات مقدماتی درباره بزه‌های مرتبط با این افراد می‌پردازند. سلطانی یادآور شد: نکته‌ حائز اهمیت این است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ حساسیت خاصی نسبت به این دایره دارد و هر زمانی که در کلانتری‌ها حضور می‌یابد این دغدغه‌ را دارد که رسیدگی به جرائم مربوط به اطفال و نوجوانان به چه شکلی است و گزارش را از مسؤولان اخذ می‌کند. وی گفت: چنانچه مددکاران سازمان بهزیستی به کلانتری‌ها مراجعه کنند قطعاً حسب قانون، همکاری با آنها انجام می‌شود و اگر آنها بخواهند مراحل اجرایی را انجام دهند ضابطان در کلانتری‌ها وظیفه تأمین امنیت آنها را برعهده دارند که در حال حاضر انجام می‌شود. سلطانی خاطرنشان کرد: قطعاً این قانون با هم‌افزایی بین سازمان‌های مختلف که وظایف آنان در این قانون تعریف شده است می‌تواند بازدارندگی خوبی در بزه‌دیدگی اطفال و نوجوانان داشته باشد.
 معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت بیان کرد: پلیس پیشگیری پایتخت با تمام ظرفیت‌هایی که در کلانتری‌ها وجود دارد و کارشناسان زبده و خبره‌ای که در دوایر مشاوره و مددکاری حضور دارند، به صورت ۲۴ ساعته از طریق پلیس ۱۱۰ یا مراجعه حضوری به کلانتری‌ها آماده دریافت گزارشات درباره جرائم علیه اطفال و نوجوانان است.
 وی در پایان گفت: در تلاشیم بتوانیم در زمینه پیشگیری از این مساله موفق عمل کنیم. اعتقاد ما این است که به هر میزان که در پیشگیری از وقوع جرائم مربوط به اطفال و نوجوانان موفق عمل کنیم قطعاً در پیشگیری از جرم در آینده جامعه مؤثر خواهیم بود.

Page Generated in 0/0111 sec