printlogo


کد خبر: 221622تاریخ: 1399/4/19 00:00
رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا صحنه هتاکی کاندیداها نسبت به یکدیگر شده است
فحش‌آزاد

گروه بین‌الملل: نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی آمریکا در یک تماس ویدئویی برای جمع‌آوری کمک مالی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را «توله‌سگ پوتین»  خطاب کرد؛ به گفته وی، پوتین ترامپ را به این طرف و آن طرف می‌کشد. جو بایدن به دلیل آنچه نزدیکی دونالد ترامپ به روسیه خوانده می‌شود، بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: پوتین ترامپ را مانند یک توله‌سگ در یک قفس کوچک به هر طرف می‌کشد. بایدن در ادامه ترامپ را به رویکرد حمایت‌گرایانه و بخشنده در مقابل پوتین متهم کرد. 
 
*  چرا روسیه مهم است؟
روسیه نامی ‌تکراری در 4 سال ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است. وی بارها از سوی دموکرات‌ها به حمایت از روسیه و حمایت شدن از سوی مسکو متهم شده و داستان، داستان جدیدی نیست. واقعه‌ای که این روزها اما نام روسیه را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته گزارش چندهفته پیش روزنامه نیویورک‌تایمز بود که بر اساس آن یک واحد ناشناس اطلاعاتی ارتش روسیه نیروهای طالبان را تشویق می‌کند تا در ازای پول، سربازان آمریکایی در افغانستان را شکار کند. این ادعا واکنش‌های زیادی را در بین مقامات آمریکا برانگیخت و بسیاری ترامپ را در این باره مسؤول دانستند. اما این گزارش از سوی کاخ سفید قویا تکذیب شد و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز اخیرا اعلام کردند در این زمینه شواهد و مدارک مستحکمی‌ وجود ندارد.
 
*  اتهامات 4 ساله
سخنان بایدن درباره نقش روسیه در کنترل ترامپ، بازتابی از 4 سال اتهام‌زنی دموکرات‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا درباره برخورداری وی از ترکیبی از رانت، حمایت ویژه و ورود مستقیم روس‌ها برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی است. با وجود برتری هیلاری کلینتون در «تعداد» کلی آرای آن انتخابات، ترامپ به لطف الکترال‌های بیشتر توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد. کینه‌های هیلاری کلینتون از ترامپ از زمان آن انتخابات آغاز شد و آتش آن لااقل نزد هیلاری کلینتون همچنان سوزان است به گونه‌ای که وی اخیرا در توئیتی ترامپ را صراحتا «عروسک» روسیه نامید: «عروسک روسیه دوباره وارد کار شد تا کمک مسکو را قبول کند، چرا که می‌داند بدون این کمک نمی‌تواند پیروز شود و ما نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی بیفتد».  زمزمه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای پیروزی ترامپ در آخرین هفته‌های حضور باراک اوباما در کاخ سفید آغاز شد؛ چندمقام دولت اوباما در مصاحبه‌هایی گفتند روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات 2016 تلاش کرده است.  
دموکرات‌ها اگر چه قافیه انتخابات 2016 را به جمهوری‌خواهان باختند اما پرونده دخالت روسیه در روندی که منجر به پیروزی ترامپ شد از یک سو و کنترل دولت ترامپ و شخص وی از سوی دیگر همواره به عنوان 2 کلیدواژه دموکرات‌ها در 4 سال گذشته مورد استفاده مکرر قرار گرفته است. هدف از تکرار این 2 کلیدواژه شکست دادن ترامپ حداقل در عرصه جنگ روانی است. از سوی دیگر اما دونالد ترامپ هم هر زمان خود را در این عرصه در گوشه رینگ می‌بیند به صراحت اعلام می‌کند اگر بایدن عنان کاخ سفید را در دست بگیرد، ایران و چین کنترل دولت وی را در دست خواهند گرفت.  ردپای انتقام‌گیری دموکرات‌ها از پیروز انتخابات سال 2016 میلادی را در 4 سال گذشته رسانه‌های آمریکایی می‌توان مشاهده کرد. این رسانه‌ها آتش تهیه سخنرانی‌های دموکرات‌ها علیه ترامپ را فراهم می‌کردند. به عنوان مثال یکی از گزارش‌های چالش‌برانگیز برای ترامپ، گزارش مهرماه 1398 روزنامه واشنگتن‌پست بود که ادعا می‌کرد ترامپ در سال ۲۰۱۷ در دیداری که در کاخ سفید با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک، سفیر آن کشور در واشنگتن داشت به آنها گفته بود بابت دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ کشورش نگرانی ندارد. به نوشته این روزنامه، ترامپ در جلسات خصوصی مرتبا از اقدامات روسیه در سال ۲۰۱۶ دفاع می‌کرد. 
 
* نهادهای اطلاعاتی علیه رئیس!
یکی از موضوعاتی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ بیش از همه دوره‌ها به چشم آمده است، ارزیابی منفی نهادهای اطلاعاتی آمریکا علیه وی است. با وجود اطاعت ظاهری مقامات امنیتی و نظامی‌آمریکا از ترامپ، رگه‌هایی از مخالفت‌ها یا حتی شورش علیه وی را باید در گزارش رسانه‌ها جست‌و‌جو کرد. یکی از این موارد گزارش 13 فوریه نهادهای امنیتی آمریکا به کنگره این کشور در جلسه‌ای محرمانه بود که در آن جلسه صراحتا اعلام می‌شود روسیه به دنبال حضور سندرز و ترامپ در دور نهایی رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکاست (در آن برهه سندرز شانس اول اردوگاه دموکرات‌ها بود). 
ترامپ ابتدا تلاش کرد خود را به این گزارش‌ها بی‌تفاوت نشان دهد اما با افزایش جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، این گزارش‌ها را کارزار جدید دموکرات‌ها برای پخش اطلاعات غلط دانست. 
اینها به کنار؛ تنها برگ برنده ترامپ درباره اتهام‌زنی دموکرات‌ها به وی درباره دخالت روس‌ها در انتخابات، گزارش رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است که پس از ۲ سال تحقیقات خود را تکمیل و نتایج آن را به وزارت دادگستری آمریکا ارائه کرد. مولر در گزارش خود اعلام کرد شواهدی دال بر تبانی میان ترامپ و روسیه به دست نیامده است. 
 
*  کتاب بولتون
در 4 سال ریاست‌جمهوری ترامپ، جان بولتون قطعا یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های دولت ترامپ بوده است؛ چه وقتی که بود و چه حالا که نیست. حالا که نیست کتابش رازهایی از درون اتاق کار ترامپ ارائه کرده که یکی از مهم‌ترین محورهایش تلاش ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال جاری میلادی است. یکی از جنجالی‌ترین سخنان بولتون درباره ترامپ این جمله بود: پوتین می‌تواند با ترامپ مانند ویالون بازی کند. 
 وی همچنین در بخشی از کتابش نوشت در طول دوران مسؤولیت خود با مطرح کردن گزارش‌های اطلاعاتی مرتبط با روسیه، خشم دونالد ترامپ را برمی‌انگیخته است. وی همچنین درباره اظهارات مقامات سابق دولت ترامپ که گفته بودند رئیس‌جمهور نمی‌خواست اخبار منفی درباره ولادیمیر پوتین بشنود، گفت: من فکر می‌کنم آنقدر از بابت پیش کشیدن مرتب بحث روسیه زخم خورده بود که احتمالا نمی‌خواست از من چیزی در این باره بشنود. 
 
*  ادبیات آشنا
از همه اینها که بگذریم، بررسی ادبیات استفاده شده توسط کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال یکدیگر یک واقعیت را برملا می‌کند: دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده بدون تردید بددهن‌ترین ساکن کاخ سفید است که حتی درباره زنان دوستانش هم با زشت‌ترین الفاظ سخن می‌گوید و ابایی از رکیک سخن گفتن ندارد. با این حال اما دموکرا‌ت‌ها هم ثابت کرده‌اند لااقل در بددهنی کم از ترامپ ندارند. دلقک، مترسک، سگ دست‌آموز و... خطاب کردن رقیب انتخاباتی در هیچ کجای دنیا عرف نیست. در آمریکا اما این همچنان یک «سنت» است که بایدن و ترامپ به آن وفادار مانده‌اند!

Page Generated in 0/0068 sec