printlogo


کد خبر: 221625تاریخ: 1399/4/19 00:00
کمتر از 30 درصد یک میلیارد دلار اختصاص‌یافته از صندوق توسعه ملی به دست من رسیده است
گلایه‌های وزیر
پایتخت استراحت می‌خواهد

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشترین خسارت را وزارت بهداشت در کرونا متحمل شده است، گفت: درباره بودجه اختصاص داده شده به کرونا، زیر ۳۰ درصد از یک میلیارد دلاری که با اجازه رهبر انقلاب اختصاص یافت، به دست من رسیده است. 
به گزارش «وطن امروز»، سعید نمکی در نشست اضطراری ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران اظهار داشت: گلایه‌مان از این است که به مقامات ارشد نظام آدرس غلط می‌دهیم و تصمیمات غلط از آب درمی‌آید. بیشترین زیان را ما در بخش سلامت داده‌ایم و هیچ بخشی به اندازه ما اذیت نشد. همه از کانون‌های کرونا فرار کردند اما بچه‌های ما دل به کانون عفونت دادند. بیمارستان‌های دانشگاهی از درآمد اختصاصی خود 15 درصد درآمد داشتند و ما بیشترین زیان جانی، مالی و حیثیتی را در این مدت داشتیم.رسانه‌های ضدانقلاب با دیدن موفقیت ما و افتضاح در اروپا و آمریکا خفه خون گرفتند. حتی یک نفر از کادر درمان ما مثل کشورهای غربی تحصن نکرد. وی با اشاره به اینکه «ما در بعضی جاها نمی‎توانیم به عقب برگردیم و نمی‎توانیم مردم را بازگردانیم به شعار در خانه بمانیم و باید به دنبال راهکار جدید باشیم»، درباره بودجه اختصاص داده شده به کرونا گفت: «زیر‌۳۰ درصد از یک میلیارد دلاری که با اجازه رهبر انقلاب اختصاص یافت، به دست من رسیده است». نمکی با بیان اینکه بنده به عنوان وزیر بهداشت شرمنده مدافعان سلامت هستم، گفت: «عده‌ای دچار سهل‌انگاری شدند، چه مردم و چه برخی دوستان غیرمردم در جاهای دولتی و خصوصی و این دستاورد عظیم ملی به دست آمده را ساده انگاشتند». وزیر بهداشت اضافه کرد: «بنده مدت‌ها جلوی دوربین نیامده بودم، قهر بودم، دل‌شکسته و عصبانی بودم. دل‌نوشته‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم و خدا شاهد است حمایت و بصیرتی را که از رهبری دیدم، ندیده‌ بودم و در خیلی از روزها که می‌نوشتم، از خدا خواستم تا روزی که زنده هستم این سایه بلند را از سر من برندارد». وی اضافه کرد: «ما برنامه‌ای برای تک‌رقمی کردن فوتی‌ها داشتیم و همچنین در برنامه کنترل کرونا تا پایان خط بیماری در 13 استان به فاز مهار رسیدیم. برای 1300 شغل و حرفه در 10 شبانه‌روز پروتکل نوشتیم، آن هم در شرایطی که در تحریم قرار داریم و مردمی داریم که امورشان با یک زیرپله می‌گذرد». وی متذکر شد: «اگر بگویم اولین مقصر این صحنه کیست، می‌گویم آمریکای جنایتکار که ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند.  
اینکه مردم از فقر و تهیدستی رو به طغیان می‌روند، باید رئیس‌جمهور این مملکت به عدم شکل‌گیری این طغیان فکر کند. بنده نمی‌توانم به مغازه‌داری که چک برگشتی دارد کمک نکنم و باید اقتصاددانان به کمک ما می‌آمدند و راهکار به بنده ارائه می‌کردند که چطور مملکت را در این شرایط اداره کنیم تا طغیان ناشی از گرسنگی و فقر نداشته باشیم». نمکی افزود: «بنده بشدت از اقدامات انجام‌شده دفاع می‌کنم و در مقابل این افراد زانو می‌زنم و دست کسانی که به ما کمک کردند را می‌بوسم. نهادهایی مانند نیروهای مسلح، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیران، صدا‌و‌سیما و روحانیت که آنقدر با نجابت برخورد کردند، مانند اینکه گفتیم نماز جمعه، مسجد و صحن بقاع متبرکه را تعطیل کنیم که آن را انجام دادند و استانداران با تمام وجود به صحنه آمدند و کسی ما را تنها نگذاشت، ضمن اینکه دادستانی‌ها و قوه‌قضائیه نیز کمک کردند». علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران نیز در این جلسه با گلایه از اینکه مصوبات ستاد کرونای تهران به طور کامل اجرا نمی‌شود، به وزیر بهداشت اظهار داشت: درخواست ما در دو فاز است؛ اول اینکه باید به شدت پروفایل اجرایی در تهران تغییر کند و ظرفیت 50 درصدی فعالیت در ادارات اجرا شود و از شنبه بتوانیم این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابلاغ کنیم تا برای مدت یک هفته، ‌بار بیمارستانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنیم.  رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران متذکر شد: شهردار تهران اعلام آمادگی کرده است به مدت یک هفته طرح ترافیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تهران ملغی کند؛ ضمن اینکه با توجه به جایگاهی که برای شهرداری در ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است، بودجه‌ای برای شهرداری در نظر گرفته نشده است. زالی اضافه کرد: آخرین پیشنهاد ما بعد از انجام این شرایط اعمال محدودیت بیشتر در تهران به مدت یک هفته است. 

******

پایتخت استراحت می‌خواهد

اسدالله خسروی: سیر صعودی آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید- 19» در کشور بویژه تهران موجب شد جلسه‌ای اضطراری در ستاد فرماندهی کرونای پایتخت تشکیل شود؛ جلسه‌ای که به عقیده کارشناسان بهداشت خیلی دیر برگزار شد، چرا که بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها که به عادی‌انگاری و کم‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجامید، شیوع کرونا را تشدید کرده و آمار ابتلا و مرگ‌و‌‌میر را در سراسر کشور افزایش داده است. البته دولت از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور این بیماری را جدی نگرفت؛ هنوز یک هفته از شناسایی کرونایی‌ها در قم نگذشته بود که ششم اسفند‌‌ماه، رئیس‌جمهور در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت «از شنبه همه روال‌ها به صورت عادی خواهد بود». 
بعد از یک دوره کوتاه سخت‌گیری و محدودیت در فروردین‌ماه که منجر به کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر شد، دوباره با رفع محدودیت‌ها و ترددها، راه‌اندازی دوباره طرح ترافیک و شلوغ کردن حمل‌و‌نقل عمومی، بازگشایی مشاغل و... عادی‌انگاری به مردم القا شد. اکنون که کرونا به‌مثابه یک قاتل سریالی شده است، خیلی از مشاغل پرخطر، صنوف و اماکن پرتردد در حال فعالیت هستند و بسیاری از مردم نیز با عادی‌انگاری و فراموش کردن کرونا، توجه آنچنانی به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌کنند. نتیجه این بی‌توجهی‌ها مرگ 200 نفر فقط در 24 ساعت بود که در هفته جاری نگرانی‌هایی را برای مردم و کادر پزشکی ایجاد کرد. 
 
* نیازمند مداخلات بیشتر هستیم
اکنون که آمار مراجعه به مراکز درمانی بشدت بالا رفته است و کرونا در اوج قرار دارد، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از برگزاری جلسه اضطراری خبر می‌دهد. دکتر علیرضا زالی می‌گوید: طی روز‌های اخیر در تهران در وضعیت هشدار بوده‌ایم و وضعیت بسیار شکننده‌ای در این شهر حاکم است. آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری در 10 روز گذشته به صورت صعودی رو به افزایش بوده است. بنابراین قرار است تصمیمات جدی، کارا و موثرتری با انسجام بین‌بخشی گرفته شود. وی با اشاره به اینکه نیازمند مداخلات و اقدامات سختگیرانه‌تر هستیم، می‌گوید: به نظر می‌رسد فرآیندی که در تهران با آن روبه‌رو هستیم، هم در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هم درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کمتر مورد توجه واقع شد، ضمن آنکه مراجعه به مراکز بهداشتی- درمانی افزایش یافته است، بنابراین نیازمند مداخلات جدی‌تری هستیم. 
 
* احتمال بازگشت بخشی از محدودیت‌های کرونایی به تهران از شنبه
نگرانی بابت شیوع گسترده ویروس کرونا تا جایی است که معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه متأسفانه آمار ابتلا هم در تهران و هم در کشور در حال افزایش است، گفت: در این راستا پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت، بخشی از محدودیت‌ها بازمی‌گردد. دکتر علی ماهر با بیان اینکه با افزایش آمار ابتلا، درصد اشغال تخت‌ها و میزان بستری بیماران نیز افزایش یافته، گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد در کمتر از ۱۰ روز آینده 2 برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد. وی با بیان اینکه از ابتدا قرار بر این بود اگر بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها منجر به افزایش آمار ابتلا به کرونا شود در این روند تجدیدنظر شود، گفت: در همین راستا پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت از شنبه آینده بخشی از محدودیت‌ها بازمی‌گردد و به صورت محدود اجرا می‌شود تا تأثیرگذاری آن بررسی شود. دکتر ماهر همچنین با اشاره به بی‌تاثیر نبودن لغو طرح ترافیک و بازگشایی‌ها در افزایش آمار ابتلا به کرونا در سطح کشور، گفت: با این حال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل افزایش آمار ابتلا و بروز این شرایط است. اگر پروتکل‌ها از سوی افراد جامعه و صاحبان اصناف رعایت می‌شد، مطمئنا شاهد این وضعیت نبودیم. 
 
* کارمندان تهرانی دورکار شوند
مرگ 70 بیمار کرونایی در تهران مدیران شهری را بر آن داشت تا اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام دهند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وضعیت شیوع کرونا در پایتخت، در پستی توئیتری نوشته است: شرایط تهران از نظر کرونا «‌بسیار اسفناک» و در وضعیت قرمز است. وی نوشته است: افزایش پرشتاب تعداد بیماران و جان‌باختگان، حیرت‌آور است. به عنوان نماینده مردم در شورا، از ستاد کرونا مطالبه مى‌کنم بی‌هیچ مسامحه‌اى، جدى‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند. به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، کمترین این اقدام دورکار شدن کارمندان است.
***
[شمار جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۲ هزار نفر گذشت]
شمار جان‌باختگان ناشی از کرونا مرز 12 هزار را رد کرد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۶۹۱ بیمار جدید «کووید- 19» طی ۲۴ ساعت خبر داد و در عین حال بر لزوم پرهیز از سفرهای غیرضرور در شرایط فعلی بویژه به استان‌های خراسان رضوی و مازندران تاکید کرد. دکتر لاری گفت: طی روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۶۲۵ مورد بستری شدند. وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران «کووید- 19» در کشور به ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر رسید. لاری همچنین گفت: متأسفانه دیروز ۱۵۳ بیمار «کووید- 19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۳۰۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- 19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
***
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
در هر وضعیتی کودکان از تحصیل جا نمی‌مانند
یکی از مسائل جدی درباره ادامه زندگی در وضعیت کرونازده، شیوه ادامه تحصیل فرزندان کشور است. در این باره رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش نکات تازه‌ای گفته است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش وضعیت فعالیت مدارس از ۱۵ شهریور و نحوه حضور دانش‌آموزان را در شرایط قرمز، زرد و سفید توصیف کرده که در هر وضعیت مدارس به گونه‌ای فعالیت خواهند کرد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش می‌گوید: «زمانی که‌ فعالیت مدارس را آغاز کنیم تدریس همه محتوای برنامه‌های درسی مدنظر است و اگر در وضعیت قرمز باشیم از طریق شبکه شاد و فضای مجازی آموزش‌ها ارائه خواهد شد، بنابراین مشکلی برای شروع فعالیت مدارس از 15 شهریور نداریم و اطمینان می‌دهیم در هر شرایطی آموزش دانش‌آموزان با جدیت دنبال می‌شود و کودکان از تحصیل جا نمی‌مانند». حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در وضعیت قرمز آموزش‌ها به صورت مجازی و تلویزیونی خواهد بود، ادامه داد: در وضعیت زرد ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری را داریم و در وضعیت سفید که بیشتر شامل مناطق روستایی و عشایری است و تعداد جمعیت دانش‌آموزی آنها کم است و امکانات فناوری در اختیار ندارند، در این مناطق معلم می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی کلاس درس را به صورت حضوری برگزار کند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است کلاس‌های درس یک روز در میان برگزار شود، متذکر شد: «یکی از مدل‌های ترکیبی که در شرایط زرد ارائه خواهد شد تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک و حضور در کلاس‌های درس برای رفع اشکال است. این سبک از آموزش که به روش معکوس معروف است، در دنیا برای استفاده بهینه از کلاس درس مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این تنها روش نیست و ممکن است شورای مدرسه موارد دیگری را با خلاقیت خود پیشنهاد کند؛ در تمام این شرایط برای ما بسیار مهم است که حتما پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هر تصمیمی که شورای مدرسه می‌گیرد، رعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان اولویت نخست باشد». خانواده‌ها حالا باید خاطرجمع باشند که تحت هیچ شرایطی کودکان از تحصیل عقب نمی‌افتند، اگر چه کرونا کیفیت آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است.
***
رئیس سازمان جهانی بهداشت:
 «کرونا» هنوز به نقطه اوج همه‌گیری نرسیده است!
کرونا را می‌شود مهم‌ترین پدیده جهانی چند دهه اخیر دانست که مناسبات سیاست، اجتماع و اقتصاد را در جهان دگرگون کرده است. همه‌گیری این ویروس در عرصه سیاسی افزایش کنترل و نظارت‌های دولتی را حتی برای کشورهایی که با ساختار نئولیبرالیسم به حداقل‌سازی دولت‌ها اهتمام داشتند سبب شد. از سویی بسیاری از مشاغل در سطح جهانی با رکود گسترده درگیر شده‌اند و ارتباطات در سطح خانواده، محله، شهر، کشور و بین‌الملل همه تحت‌الشعاع این ویروس میکروسکوپی قرار گرفته است. اما نکته عجیب اینجاست که همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد این تازه ابتدای راه است. روز گذشته رئیس سازمان جهانی بهداشت از افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا در جهان خبر داد و گفت: «بیماری «کووید- 19» هنوز به نقطه اوج همه‌گیری نرسیده است». تدروس آدهانوم اعلام کرد جهان هنوز به نقطه اوج همه‌گیری ویروس «کووید- 19» نرسیده است. پایگاه خبری «یورونیوز» نوشت: «تدروس آدهانوم»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن اشاره به شناسایی 400 هزار فرد مبتلا در سطح جهان در روزهای آخر هفته گذشته، از افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا سخن گفت. در حالی که ما در ایران تصور می‌کردیم کرونا پایان یافته و دوباره به عادی‌سازی شرایط پرداختیم، کشورهای دیگر نیز این اشتباه را تکرار کرده‌اند و این مسیر رشد ابتلا، یک روند جهانی به خود گرفته است. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «هر چند به نظر می‌رسد که آمار مرگ‌و‌میر در سطح جهان تثبیت شده است اما در واقع، تنها برخی کشورها به پیشرفت چشمگیری در زمینه کاهش تعداد جان‌باختگان دست یافته‌اند، این در حالی است که در بقیه کشورها شمار قربانیان همچنان در حال افزایش است». وی همچنین در واکنش به ابتلای «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل به بیماری کرونا، برای او آرزوی سلامتی کرد. تدروس آدهانوم تاکید کرد که ابتلای «ژائیر بولسونارو» به ویروس «کووید- 19» نشان می‌دهد هیچ کشور و هیچ فردی در برابر شیوع این ویروس مصون نیست. همه‌گیری بیماری «کووید- 19» در سطح جهان تاکنون جان دست‌کم 546 هزار نفر را گرفته است؛ تعداد افرادی که تاکنون نتیجه تست کرونای آنها مثبت اعلام شده نیز به 11 میلیون و 954 هزار نفر رسیده است. 
***
افزایش شیب ابتلا به کرونا در جهان
ابتلای ۵۶۰۰۰ آمریکایی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته
ما فقط به آمار خودمان نگاه می‌کنیم اما ظاهرا بقیه جهان نیز در وضعیت چندان خوبی به سر نمی‌برند. طبق آمار جهانی، ۱۱ میلیون و ۹۵۴ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و فقط کشور آمریکا که این روزها وسط اعتراضات خیابانی ضد نژادپرستی هم به سر می‌برد، در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۵۶ هزار مبتلا به مجموع ۳ میلیون و ۹۷ هزار مبتلا رسید.  به گزارش «وطن امروز»، براساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا این لحظه 11 میلیون و 954 هزار و 944 نفر در جهان به ویروس «کووید- 19» مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 546 هزار و 720 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان تاکنون 6 میلیون و 902 هزار و 360 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند. کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 56هزار و 251 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 3 میلیون و 97 هزار و 84 مبتلا رسیده است؛ تاکنون ۱۳۴ هزار آمریکایی مبتلا به «کووید- 19» در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند. آمریکا همچنان با بحران پرستار و کمبود تجهیزات بهداشتی در برابر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. کشورهای دیگری مثل ایتالیا و اسپانیا هم که شیب نزولی ابتلا داشتند دوباره به سمت ابتلای بیشتر حرکت کرده‌اند، اگر چه کنترل‌ها نیز به نسبت آن تشدید شده است. اما کشور برزیل بعد از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 48 هزار و 584 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع یک ‌میلیون و 674 هزار و 655 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 66 هزار و 868 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. کشور هند به‌‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش 23 هزار و 135 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 743 هزار و 481 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 20 هزار و 653 هندی جان خود را از دست داده‌اند. کشورهای روسیه، پرو، شیلی، اسپانیا و انگلیس نیز به‌ ترتیب با «694 هزار و 230»، «‌309 هزار و 278»، «‌301 هزار و 19»، «‌299 هزار و 210» و «286 هزار و 349» مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای مکزیک با 268 هزار و 8 و ایران با 245 هزار و 688 مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند. 

Page Generated in 0/0074 sec