printlogo


کد خبر: 221633تاریخ: 1399/4/19 00:00
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون با 128 رأی مخالف رد شد
خروج در ایستگاه نخست

گروه سیاسی: پرونده اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در نهایت روز گذشته با 102 رأی موافق، 128 رأی مخالف و 21 رای ممتنع نمایندگان ملت بسته شد و منتخب حوزه گچساران از راهیابی به مجلس شورای اسلامی بازماند. 
به گزارش «وطن امروز»، در جلسه روز چهارشنبه ابتدا نمایندگان در یک نشست غیرعلنی یک‌ساعته به بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون پرداختند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان این نشست و در آغاز نشست علنی مجلس گفت: جلسه امروز مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 و 10 دقیقه صبح آغاز شد و تا زمانی که جلسه به صورت رسمی شکل بگیرد، پیرامون اعتبارنامه آقای تاجگردون بحث مطرح شد. وی توضیح داد: در این جلسه نمایندگانی که به موضوع اعتراض داشتند در 15 دقیقه وقت خودشان مطالب‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان کردند و آقای تاجگردون نماینده مردم گچساران هم به مدت 30 دقیقه نکاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که لازم بود نمایندگان در جریان آن باشند، مطرح کرد. 
در این میان پیش از برگزاری رأی‌گیری از نمایندگان مردم، گزارش کمیسیون تحقیق توسط سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد. در این گزارش آمده بود: «در اجرای ماده 31 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمیسیون تحقیق ارجاع گردیده بود، در دستورکار رسیدگی این کمیسیون قرار گرفت و طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط موارد ارائه‌شده از سوی معترضان مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های شماره 17719/200/99 مورخ 17 خرداد 99 و 18252/200/99 مورخ 30 اردیبهشت 99 شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا، در نهایت اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ 3/4/99 کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید».
نهایتا پس از قرائت این گزارش و به رأی گذاشتن آن، وکلای ملت با 102 رأی موافق، 128 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 251 رأی ماخوذه، با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه وی را تایید کرده بود، مخالفت کردند؛ بر این اساس اعتبارنامه تاجگردون رد شد و وی به مجلس یازدهم راه نیافت. 
 
* نخستین گام نظارتی بهارستان
مختومه شدن پرونده اعتبارنامه تاجگردون را که در هفته‌های اخیر خبرساز شده بود، می‌توان نخستین آزمون و گام نظارتی نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حساب آورد. در این فضا و با توجه به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای در روزهای اخیر، رد اعتبارنامه تاجگردون را می‌توان پیام مهم نمایندگان برای عزم مجلس جدید در احیای جایگاه نظارتی آن دانست. مصاحبه‌های تهدیدآمیز منتخب حوزه گچساران و استفاده از عبارات جنجال‌آفرین برای تحت‌الشعاع قرار دادن اعتراض نمایندگان، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در حساس شدن افکار عمومی نسبت به این آزمون نظارتی شده بود. با همه اینها، اقدام روز گذشته نمایندگان ملت را می‌توان آغاز پروژه احیای جایگاه نظارتی مجلس دانست؛ پروژه‌ای که از خود بهارستان آغاز شده است و انتظار می‌رود در باقی سطوح کشوری نیز پیگیری شود. در این میان درگیر نشدن به حاشیه‌‌سازی‌هایی که صورت‌مسأله شفافیت را به چالش می‌کشد، شاید مهم‌ترین چالش نمایندگان مجلس به شمار رود. 

Page Generated in 0/0070 sec