printlogo


کد خبر: 221854تاریخ: 1399/4/25 00:00
پس از چند روز تلاش تیم جست‌وجو هنوز اثری از سها رضانژاد نیست
تورهای مجازی و دردسرهای بزرگ!

 حوالی ظهر جمعه ۲۰ تیرماه خبر گم شدن «سها» دختر ۲۷ ساله در ارتفاعات کردکوی استان گلستان به دستگاه‌های امدادی اطلاع داده شد؛ نیرو‌های امداد و نجات، انتظامی و... برای یافتنش بلافاصله دست به کار شدند اما با گذشت 3 روز از ناپدید شدن این دختر جوان، هنوز نیرو‌ها در آب و هوای بارانی و مه‌آلود کوهستان به دنبال یافتنش هستند ولی نشانه‌ای پیدا نشده است.
 
* توری که در فضای مجازی شکل گرفت
سها رضا‌نژاد  با همراهی یک تور و به قصد کمپ کردن به ارتفاعات «جهان‌نما»‌ی شهرستان کردکوی استان گلستان رفته اما در آخرین روز سفرش مفقود شده و دیگر بازنگشته است. ابتدا به تیم امداد و نجات اعلام شده بود او همراه یک تیم آفرود بوده است اما هیأت اتومبیلرانی وجود این تیم را رد کرد و در نهایت اعلام شد یک تیم طبیعت‌‌گردی هستند. سامان سهانژاد، برادر این دختر جوان اظهار می‌کند: سها در این سفر همراهی که با او صمیمی باشد نداشته اما چون چندمین‌بارش بوده که با آنها سفر می‌رفته، افرادی را می‌شناخته است. تیمی 20 نفره که در فضای مجازی شکل گرفته و تقریبا در ابتدای کار هیچ‌کدام با یکدیگر آشنایی نداشتند و در همین فضای مجازی حلقه گردشگری را شکل دادند، گروهی که هنوز چیزی به عنوان مدرک تور هم ارائه نکرده‌اند.
 
* بعد از چند روز هنوز خبری از سها نیست
ابراهیم قدمنان، فرماندار کردکوی با تشریح روند مفقود شدن خانم «سها رضانژاد» اظهار کرد: چهارشنبه مطلع شدیم یک گروه گردشگری از تهران قصد حضور در ارتفاعات شهرستان کردکوی را دارند. صبح پنجشنبه از لیدر گروه دعوت و در نامه‌ای خطاب به آنان اعلام کردیم با توجه به شیوع کرونا هرگونه حضور گردشگران در منطقه ممنوع است و آنها متعهد به بازگشت و عدم حضور در منطقه شدند.
فرماندار کردکوی گفت: اما متأسفانه با وجود تذکرات ارائه‌شده و تعهدات، گروه گردشگری به صورت پیاده از راه‌های جنگلی از ایست بازرسی عبور کرده و با استفاده از ماشین‌های محلی به منطقه گردشگری «جهان‌نما» رفتند.
حالا اما چند روزی است که چند تیم امداد و نجات در آن منطقه به دنبال سها هستند. کار امداد و نجات با همکاری نیرو‌های هلال‌احمر، نیروی انتظامی، کوهنوردان، نیرو‌های بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، اهالی روستا‌های «میاندره» و شموشک و همچنین 2 پهپاد که از روز شنبه به مجموعه اضافه شد، ادامه دارد. عزیززاده، دادستان عمومی و انقلاب کردکوی هم با بیان اینکه جست‌وجوی نیرو‌های هلال‌احمر و مردم برای یافتن این کوهنورد ادامه دارد، گفت: «به این گروه برای صعود در شهرستان به علت کرونا مجوز داده نشده بود و آنها غیرقانونی و از مسیر‌های فرعی به ارتفاعات جهان‌نما صعود کرده بودند».
 
* تورهای دردسرساز
گم‌شدن سها رضانژاد و درگیری چند خانواده و چندین تیم امدادی برای پیدا کردن او در حالی است که بارها نسبت به این تورهای مجازی تذکر داده شده بود. همین چند روز پیش محمد کرمی، معاون گردشگری استان تهران با بیان اینکه کسانی که به صورت غیرقانونی در فضای مجازی خدمات سفر ارائه می‌کنند به هیچ عرف و قانونی در قبال مسافران و گردشگران پایبند نیستند و متأسفانه بیشترین صدمه را صنعت گردشگری از فعالیت این افراد سودجو دیده است، اظهار کرد: با توجه به داغ شدن تور‌های طبیعت‌گردی با آغاز فصل گرما، افراد سودجو و فرصت‌طلب به بهانه عرضه خدمات بدون داشتن هیچ‌گونه مجوز قانونی اقدام به فروش تور و خدمات سفر در فضای مجازی بویژه شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که با این عمل بیشترین مشکلات را برای مسافران و گردشگران ایجاد می‌کنند.
محمد کرمی در این باره می‌گوید: «عملکرد افراد غیر‌مجاز در حوزه گردشگری در ارائه خدمات سفر، اعتماد عمومی جامعه به دفاتر خدمات مسافرتی را که به صورت مجاز و قانونی فعالیت می‌کنند نیز خدشه‌دار می‌کند». وی از همشهریان درخواست کرد قبل از هرگونه خرید خدمات سفر در فضای مجازی از داشتن مجوز بند «ب» فروشنده خدمات سفر اطمینان حاصل کنند. بند «ب» در حقیقت به فروشنده خدمات سفر این امکان را می‌دهد که به برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا و نظارت یک برنامه سفر در قالب پکیج تور یا بسته سفر اقدام کند.
این نخستین‌‌بار نیست که خبر حادثه در تورهای مجازی رسانه‌ای شده است، پیش‌تر نیز بارها حوادث مشابهی از تورهایی که شکل‌گیری‌شان از دل فضای مجازی بوده است به وجود آمده اما هنوز عده‌ای بدون آنکه توجهی به این اخبار داشته باشند عضو این تورها می‌شوند.

Page Generated in 0/1035 sec