printlogo


کد خبر: 221860تاریخ: 1399/4/25 00:00
اخبار

نرخ‌‌های سود بانکی افزایش یافت
 شورای پول و اعتبار در یکهزار‌ و‌ دویست‌ و‌ نود و هفتمین جلسه مورخ 24/4/1399 به ریاست عبدالناصر همتی، در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علاوه بر این، شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: 10 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه 3 ماهه: 12 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه 6 ماهه: 14 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: 16 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید ۲ سال: 18 درصد
***
تصویب کلیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی در کمیسیون اقتصادی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب کلیات طرح دو‌فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی در این کمیسیون خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، از تصویب کلیات طرح دو‌فوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که درباره مالیات بر خانه‌های خالی است، در نشست صبح دیروز این کمیسیون خبر داد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه (22 تیر‌ماه) 2 ‌فوریت طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) را با 11 تبصره تصویب کردند.
***
توسعه زراعت چوب با آب‌های نامتعارف
مجری توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت توسعه زراعت چوب در کشور و تأکید ریاست جمهوری و هیأت‌وزیران، گفت: استفاده از آب‌های نامتعارف برای توسعه زراعت چوب در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد. جواد میرعرب‌رضی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال، توسعه زراعت چوب یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع است که در سال جاری نیز به عنوان یکی از محورهای جهش تولید در نظر گرفته شده است. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا سال ۱۴۰۸ مقرر است به میزان ۳۱۵ هزار هکتار زراعت چوب توسعه یابد که برای دستیابی به این هدف باید به طور متوسط سالانه ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب افزایش یابد.
***
۵۰ درصد کارمزد سازمان بورس کاهش یافت
در جلسه دیروز شورای عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد، ۵۰ درصد کارمزد سازمان بورس کاهش یافت. دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ۳۰ درصد از این کاهش کارمزد، جهت حمایت از بازار بورس به صندوق تثبیت بازار تخصیص می‌یابد. قالیباف‌اصل تصریح کرد: هدف از این تخصیص، تثبیت و حمایت از بازار در زمان نیاز است.
***
واحدهای تولیدی با چک برگشتی از خدمات بانکی محروم نمی‌شوند
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: بر اساس مصوبه این ستاد، آن دسته از واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی که تعداد شاغلان آنها بالای 50 نفر است، همچنان از خدمات بانکی برخوردار خواهند شد. میثم زالی خاطرنشان کرد: تعلیق محدودیت‌های مندرج در مواد 5 و 21 قانون اصلاح قانون صدور چک در سال جهش تولید محور دیگر این جلسه بود، بویژه اینکه پیش از این، واحدهایی با حداقل 100 کارگر که به دلیل چک برگشتی دچار محدودیت‌های این 2 ماده قانونی مثل دریافت دسته‌چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی و همچنین افتتاح حساب یا دریافت تسهیلات بانکی شده بودند، از این محدودیت‌ها مستثنا می‌شدند اما اکنون در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مقرر شد تولیدکنندگان دارای 50 شاغل به بالا نیز از این شروط مستثنا شوند که پیشنهاد مربوط به هیأت‌وزیران منعکس خواهد شد تا با بهره‌مندی واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی از خدمات بانکی، از تعطیلی این واحدها جلوگیری شود.
***
ضرورت احیای مجدد مرغ لاین نژاد آرین در کشور
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران جزو معدود کشور‌های دارنده مرغ لاین به نام «آرین» است که می‌تواند مبدا تولید گوشت مرغ در کشور باشد. سیدجواد ساداتی‌نژاد در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه مرغ لاین یا نژاد آرین به دلایل مختلف در کشور مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است. وی اظهار داشت: مرغ نژاد آرین به عنوان یک سرمایه ملی باید دوباره احیا شود تا بتواند نقش خود را در بازار ایفا کند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر امنیت غذایی کشور بشدت وابسته به خارج است، افزود: نهاده‌های دامی و کشاورزی از کشورهایی وارد می‌شود که همسو با جمهوری اسلامی ایران نبوده یا کشورهایی هستند که تحت نفوذ شدید دشمن قرار دارند. ساداتی‌نژاد اظهار داشت: یکی از موضوعات محوری که در کمیسیون کشاورزی مدنظر است، بحث امنیت غذایی است؛ اینکه بتوانیم حداکثر غذای مورد نیاز مردم را در داخل تولید کنیم. وی گفت: با توجه به تحریم‌ها خودکفایی در تولید مرغ لاین اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که امروز مرغ اجداد وارداتی است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: مرغ نژاد آرین بین 6/1 تا 8/1 کیلوگرم و مرغ نژاد راس انگلیسی 5/2 کیلوگرم وزن می‌گیرد. ساداتی‌نژاد یادآور شد: نگاه وزیر جهاد کشاورزی نسبت به احیا و توسعه مرغ لاین یک نگاه حمایتی است، در ضمن مجلس هم این موضوع را تا رسیدن به یک سرانجام مطلوب و مقصود رها نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0067 sec