printlogo


کد خبر: 221862تاریخ: 1399/4/25 00:00
ترامپ: امنیت آمریکا بدتر از افغانستان است

گروه بین‌الملل: ماجرای ناامنی در آمریکا آنقدر بالا گرفته که حالا دونالد ترامپ هم که عادت به لاپوشانی همه مصائب آمریکایی‌ها دارد، اوضاع را با افغانستان مقایسه می‌کند و بعد آن را بدتر از افغانستان می‌داند. 
داستانی که رسانه‌های خود آمریکا از ناامنی در این کشور تصویر می‌کنند چیزی کم از فیلم‌های «راکی» و «آرنولد» ندارد. انگار آن فیلم‌ها برای تصویرکردن واقعیات امروز آمریکا ساخته شده‌اند. فقط در شیکاگو 22 نفر طی چند روز کشته شدند که یک دختربچه 7 ساله هم در میان قربانیان بود. 
آنچه ترامپ از ناامنی‌های کشورش می‌گوید از سر صداقتش نیست؛ نوعی اجبار آن هم پس از سال‌ها پرده‌پوشی رهبران آمریکا و افشاگری‌های رسانه‌هاست. اوضاع امروز آمریکا را بهتر از همه باید در کلام جردن باروز، کشتی‌گیر سیاه‌پوست آمریکایی و دارنده مدال طلای جهان و المپیک با انتقاد از ناامنی در کشورش جست که گفت عجیب است که پس از سال‌ها هنوز هم کمتر از انسان، تلقی می‌شویم. 
به گزارش «وطن امروز»، با افزایش انتقادات نهادهای مدنی و گروه‌های مردمی به عملکرد دولت آمریکا در قبال کرونا و همچنین تداوم اعتراضات ضدنژادپرستی در شهرهای مختلف این کشور، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از اعزام نیروهای فدرال به شهرهای بزرگ و مهم برای مقابله با موج گسترده جرائم خشونت‌آمیز خبر داد. ترامپ گفت: احتمالا نیروهای فدرال به شهرهای بزرگ و مهم اعزام خواهند شد تا با موج جدید جرائم خشونت‌آمیز مقابله کنند. وی افزود: تنها در تعطیلات هفته گذشته بر اثر تیراندازی در شیکاگو 22 نفر کشته شدند. این شرایط بدتر از افغانستان است، بدتر از هر منطقه جنگی دیگری. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این روند ادامه داشته باشد. دوشنبه این هفته انتشار فیلم ویدئویی از پلیس پنسیلوانیا که زانوی خود را روی گردن و سر یک مرد سیاه‌پوست قرار داده است، موجب تشدید اعتراضات در این شهر شد. معترضان خواستار انتشار فیلم ضبط شده از طریق دوربین نصب شده روی لباس ماموران پلیس شده و از مقام‌های قضایی خواسته‌اند تحقیقات گسترده‌ای را درباره این حادثه انجام دهند. 
 
* عوامل مؤثر بر ناامنی در ایالات‌متحده
طبق آمار مقامات رسمی آمریکا، در پی شیوع ویروس کرونا و بازگشایی فروشگاه‌های اسلحه در این کشور، فروش سلاح در این مدت در تاریخ آمریکا رکورد شکست. بنا بر جدیدترین آمار فروش اسلحه در این کشور، بیش از2 میلیون اسلحه خریداری شده و همین موضوع منجر به افزایش درگیری‌های مسلحانه شده است. نکته جالب توجه اینکه ناامنی در آمریکا محدود به درگیری‌های مسلحانه نیست. طبق تحقیقات یک اندیشکده آمریکایی، با شیوع ویروس کرونا و بروز بحران اقتصادی، ناامنی غذایی در میان خانوارهای آمریکا با سرعت بسیار بالایی افزایش یافته است. نتایج تحقیقات و تحلیل‌های اواخر ماه آوریل مؤسسه تحقیقاتی «بروکینگز» نشان می‌دهد یک نفر از هر 5 کودک در آمریکا در دوران شیوع ویروس کرونا و در پی بحران اقتصادی ناشی از آن، توانایی تهیه غذای کافی نداشته‌ است. تحلیل‌های اندیشکده بروکینگز همچنین حاکی از آن است که آمار و ارقام ارائه ‌شده درباره ناامنی غذایی در میان خانوارهای آمریکایی در دوران شیوع ویروس کرونا، به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و بیش از 3 برابر آمار و ارقام سال 2008 درباره مواجهه این کشور با بزرگ‌ترین رکود اقتصادی است. در این بین نقش نهادهای قانونی و  پلیس آمریکا در دامن زدن به نا‌امنی در این کشور نیز قابل ملاحظه است. رفتار خشن پلیس با سیاه‌پوستان آمریکایی و عدم حمایت کافی قانون از رنگین‌پوستان در آمریکا سبب شده است علاوه بر اینکه قشر سیاه‌پوست آمریکایی به لحاظ جایگاه شغلی عموما در رده‌های پایین درآمدی قرار گیرد، میزان بزهکاری و جرم جنایت نیز در این کشور افزایش یابد. 
 
* ثبت 20 هزار ادعای نادرست از سوی ترامپ
بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا، جدیدترین آمار مربوط به ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده از سوی دونالد ترامپ نشان می‌دهد وی تا تاریخ ۹ جولای بیش از ۲۰ هزار ادعای نادرست یا گمراه‌کننده را در دوران ریاست جمهوری‌اش مطرح کرده است. بر اساس آمار پایگاه داده موسوم به «حقیقت‌سنج»، از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، ۸۲۷ روز طول کشید تا دونالد ترامپ به رقم ۱۰ هزار ادعای نادرست و گمراه‌کننده در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش برسد که میانگین ۱۲ ادعای نادرست در هر روز را برای او رقم زد. با این حال طبق بررسی‌ها او تا تاریخ ۹ جولای یعنی ۴۴۰ روز بعد از آن رقم ۲۰ هزار ادعای نادرست را رد کرد و به میانگین ۲۳ ادعای نادرست در هر روز در این دوره ۱۴ ماهه رسید؛ دوره‌ای که شامل رخدادهای منجر به استیضاح ترامپ، همه‌گیری جهانی کرونا و افول اقتصاد و فوران اعتراضات در آمریکا در پی مرگ جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس این کشور بوده است. دوره همه‌گیری کروناویروس به کلی ترامپ را به سمت یک ژانر جدید از ادعاهای نادرست برد. در این دسته او در عرض تنها چند ماه به رقم حدود ۱۰۰۰ ادعای نادرست رسید که بیشتر از مجموع ادعاهای او درباره مالیات است. تاکنون مکرر‌ترین ادعای نادرستی که بر زبان ترامپ جاری شده معادل ۳۶۰ بار مربوط به این گفته است که اقتصاد آمریکا امروز در بهترین وضعیت خود در تاریخ قرار دارد. دومین دروغ پرتعداد ترامپ با رقم ۲۶۱ بار این بوده که دیوار مرزی وی در دست ساخته شدن است. او همچنین بالغ بر ۲۱۰ بار اینگونه ادعا کرده که بزرگ‌ترین کاهش مالیاتی تاریخ آمریکا را رقم‌ زده است. 
 
* آمریکا دوباره تعطیل خواهد شد
آنطور که رسانه‌های آمریکایی و غربی خبر داده‌اند، موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالت فلوریدا روز یکشنبه به تنهایی از موارد ابتلای روزانه در کل کشورهای اروپایی بیشتر بوده است. طبق این گزارش‌ها، تنها در روز یکشنبه ۱۵۳۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در فلوریدا ثبت شد و رکورد میزان روزانه ابتلا در ایالات متحده آمریکا شکسته شد. رکورد قبلی ابتلای روزانه با ثبت ۱۱۶۹۴ نفر در اختیار ایالت کالیفرنیا بود. این مسأله سبب شد کنفرانس خبری فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت به صحنه اعتراضات مردم علیه سیاست‌های فرماندار و دولت تبدیل شود. نکته مهم اینکه تشدید همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا صرفا معطوف به فلوریدا نیست و شیوع شدید کرونا در ایالت‌های مختلف منجر به تعطیلی کامل این کشور خواهد شد. تارنمای خبری سی‌ان‌ان دیروز با انتشار این خبر نوشت: در حالی که ترامپ غرق رویای خود برای انتخاب مجدد است اما رهبران محلی خواسته او برای بازگشایی ایالت‌ها را شدیدا رد کرده‌اند؛ بازگشایی‌هایی که به درخواست ترامپ انجام شد تا آمریکا همچنان در صدر مبتلایان به ویروس کرونا در جهان قرار گیرد. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: با توجه به ابتلای بیش از ۶۰ هزار نفر در یک روز در ایالت‌های غربی و جنوبی به ویروس کرونا، اکنون حتی نزدیک‌ترین متحدان جمهوری‌خواه ترامپ نیز در ایالت‌های آمریکا راهی جز در اولویت قرار دادن گفته‌های دانشمندان بر اظهارات سیاستمداران، برای نجات جان میلیون‌ها انسان ندارند. بر همین اساس فرمانداران تگزاس، کالیفرنیا، اورگان، فلوریدا و نیویورک از افزایش محدودیت‌های اجتماعی و لزوم تعطیلی بخش‌های عمومی در این ایالت‌ها خبر دادند.  به گزارش رویترز، «اندرو کومو» فرماندار دموکرات ایالت نیویورک در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم بازگشایی مدارس در فصل پاییز گفت: «بچه‌های ما موش آزمایشگاهی نیستند». ترامپ پیش از این گفته بود برخی‎ها در آمریکا به دلایل سیاسی می‎خواهند مدارس این کشور بسته باقی بماند. در حال حاضر از هر 100 آمریکایی یک نفر به این بیماری مسری مبتلا شده‌ است. بنا بر آمار دانشگاه جان هاپکینگز، از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۴/3 میلیون نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شده و دست‌کم ۱۳۸هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 
* کلینتون: ممکن است ترامپ براحتی قدرت را تحویل ندهد
دموکرات‌ها در ادامه عملیات روانی علیه ترامپ اقدام به ترویج گفتمانی کرده‌اند که نشان می‌دهد در صورتی که نتایج انتخابات باب‌ میل‌ وی نباشد، اتفاقات عجیبی در راه است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در انتخابات ۲۰۱۶ رقیب ترامپ بود، با هشدار نسبت به اینکه ممکن است دونالد ترامپ در صورت شکست در انتخابات نوامبر از  ترک کاخ سفید امتناع کند، گفت:  ایالات‌متحده باید آماده رویارویی با این احتمال باشد. او سرکوب رأی‌دهندگان و مداخله خارجی در انتخابات آمریکا را رد نمی‌کند.
 وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در صورت شکست ادعا کند انتخابات غیرقانونی بوده و رأی‌گیری پستی را سرزنش کند؟ گفت: خب! این نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اینکه آیا او بعد از شکست بسادگی قدرت را تحویل می‌دهد یا خیر. ما باید برای چنین شرایطی آمادگی داشته باشیم. به گفته کلینتون، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها نسبت به تقلب در انتخابات در صورت اجرای رأی‌گیری پستی در انتخابات ماه نوامبر هشدار داده اما این مسأله مورد ارزیابی قرار نگرفته است. او گفت: مطالعات و بررسی‌های آکادمیک بسیاری انجام شده است که نشان می‌دهد این ادعایی ناصحیح و ساختگی است. با این حال «خطر واقعی» تقلب انتخاباتی برای کاستن از میزان مشارکت مردمی یا مداخله خارجی همچنان باقی است. او استدلال کرد جمهوری‌خواهان برای رأی ندادن گروه‌هایی که فکر می‌کنند به آنها رأی نمی‌دهند، بویژه جوانان، آمریکایی‌-آفریقایی‌ها و لاتین‌تبارها تلاش می‌کنند. این سیاستمدار آمریکایی افزود: تا زمانی که ترامپ در انتخابات شکست نخورد، ما هرگز نمی‌فهمیم نهادهای ما تا چه حد ویران و قوانین تا چه حد تضعیف و او با چه میزان خطایی پیروز انتخابات شد. 
***
[دعوای دموکرات‌ها و ترامپ بر سر فائوچی]
کارشناسان معتقدند وضعیتی که اکنون آمریکا با آن مواجه است، نتیجه نادیده گرفتن هشدار کارشناسانی همچون «آنتونی فائوچی» رئیس مؤسسه آلرژی و پیشگیری از بیماری در آمریکاست که گفته بود تعجیل در بازگشایی منجر به یک فاجعه خواهد شد. هر چند رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد با فائوچی، رابطه‌ای بسیار خوب دارد اما کاخ سفید بارها فائوچی را به دلیل اظهارات کارشناسی‌اش مورد انتقاد قرار داده است. در همین حال کارزار انتخاباتی بایدن بشدت حملات دولت ترامپ علیه فائوچی را محکوم و این حملات را منزجر‌کننده ارزیابی کرد. اندریو بیتس، سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن گفت: به خاطر سوء‌مدیریت شدید دولت ترامپ در 6 ماه گذشته برای مقابله با بدترین بحران بهداشت و سلامت در 100 سال اخیر، بیش از 135 هزار آمریکایی تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها میلیون نفر نیز بیکار شده‌اند. دولت ترامپ در تمام این مدت حاضر به شنیدن توصیه‌ها و دستورالعمل‌های کارشناسان بهداشت و سلامت بویژه دکتر فائوچی نشده است. جو بایدن، نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات ‌2020 هم  با انتقاد از نحوه واکنش ترامپ به کرونا تأکید کرد این رئیس‌جمهوری در هر قدم از این مسیر، مردم آمریکا را ناامیدتر کرده است. بایدن در یکسری پیام‌های توییتری نوشت: ماه ژانویه درباره «کووید-۱۹» هشدار دادم. با گذشت 5 ماه، رئیس‌جمهور ترامپ هنوز اقدامی که برای واکنش به این ویروس لازم است، انجام نداده است. این غیرقابل پذیرش است. این رئیس‌جمهوری در هر قدم از این مسیر، مردم آمریکا را ناامید و شرمسار کرده است. برنی سندرز، سناتور ارشد آمریکایی هم با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا حتی به نظرات مقامات و سازمان‌های دولتی این کشور درباره بحران کرونا اعتماد ندارد، تأکید کرد: «ترامپ نقش دکتر فائوچی [مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا] را تضعیف کرده و اعتقاد دارد همه از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (CDC) درباره «کووید-19» دروغ می‌گویند. به خاطر علم و برای سلامت ملت‌مان، ترامپ باید [در انتخابات] شکست بخورد».

Page Generated in 0/0056 sec