printlogo


کد خبر: 221865تاریخ: 1399/4/25 00:00
سخنگوی دولت: برجام نتوانست انتظارات اقتصادی مردم را برطرف کند
ربیعی هم هیچ!
* آنچه از برجام باقی‌مانده تعهد ایران و معلوم شدن غیرقابل اتکا بودن آمریکا در توافقات چندجانبه است

گروه سیاسی: یادآوری سالگرد برجام برای دولتمردان دیگر حلاوت سابق را ندارد! اگر روزی برجام کلیدواژه مشترک تمام سخنرانی‌های مقامات دولتی برای بیان یک «الگوی پیشرفت» بود، این روزها سعی می‌کنند آن را به عنوان یک «الگوی عبرت» ارزشمند بازخوانی کنند. «آنچه از برجام باقی‌مانده تعهد ایران و معلوم شدن غیرقابل اتکا بودن آمریکا در توافقات چندجانبه است»، این آخرین توصیفی بود که روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت از آن برای تشریح وضعیت فعلی برجام استفاده کرد. با این حال ربیعی سعی کرد کماکان برای برجام کارنامه مثبت بسازد و در بیان نتایج مثبت این توافق بگوید: برجام هنوز ارزش یک ابتکار چندجانبه دیپلماتیک را که آمریکا از آن سرافکنده و ایران از آن سربلند بیرون آمده است، دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به خروج دولت آمریکا از برجام گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق کارکرد خود را در بخش زیادی از دست داد و سبب شد عده‌ای راه قضاوت ناصحیح را برگزینند. ما به دنیا نشان دادیم چیزی برای پنهان کردن نداریم.  سخنگوی دولت با اشاره به سالگرد برجام اظهار داشت: آنچه از برجام باقی‌مانده تعهد ایران و معلوم شدن غیرقابل اتکا بودن آمریکا در توافقات چندجانبه است. ما بدون برجام باید میلیون‌ها دلار خرج می‌کردیم تا این موضوعات را به جهان ثابت کنیم. وی خاطرنشان کرد: امروز برجام موضوعی چالشی در داخل آمریکا شده است. خود ترامپ گفت خروج از برجام توسط آمریکا بیشترین خدمت به اسرائیل بود. آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز خسارت‌های زیادی را در عرصه بین‌الملل و افکار عمومی، حتی در داخل کشور‌شان متحمل شدند. سخنگوی دولت تصریح کرد: خروج آمریکا و تحریم‌های ظالمانه باعث شد برجام نتواند انتظارات اقتصادی مردم را برطرف کند اما هنوز ارزش یک ابتکار چندجانبه دیپلماتیک را که آمریکا از آن سرافکنده و ایران از آن سربلند بیرون آمده است، دارد. وی با بیان اینکه نقض برجام نمی‌تواند واقعیات را تغییر دهد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد تمام تبلیغات یک دهه قبل یا بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بی‌اعتبار است. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در آینده آمریکا راهی ندارد جز ‌اینکه هر فرد دیگری که در کاخ سفید حضور یافت، برای اینکه در فضای بین‌الملل اعتبار خود را به دست آورد، به میزی که آن را ترک کرده، بازگردد. در هیچ دوره‌ای بدخواهان ایران، چه در آمریکا و چه در کشورهای کینه‌توز منطقه، اینچنین بر سر کار نبوده‌اند. 
 
* به آمریکا اجازه نمی‌دهیم روابط‌مان با ونزوئلا را محدود کند
ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران درباره بعضی انتقادات به کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا گفت: فکر می‌کنم سوء تفسیری در این باره صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه کمکی از سمت ونزوئلا از ما خواسته نشده است، ادامه داد: آنچه در روابط ایران و ونزوئلا هست مانند روابط با بقیه کشورهاست و هدف ما برخورداری از مناسبات تجاری است. به آمریکا اجازه نخواهیم داد روابط تجاری ما با هر کشور دیگر از جمله ونزوئلا را به مسأله‌ای غیرعادی و متاثر از تحریم‌های یک‌ جانبه تبدیل کند. 
سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت اموال بلوکه ایران در کره‌جنوبی و اقدامات انجام‌شده برای بازگردانده شدن این اموال، بیان داشت: ۸ میلیارد دلار از منابع ایران در این کشور بلوکه است که این رقم در شرایط فعلی برای ما مهم است. رفتار دولت کره‌جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است. وی تاکید کرد: دولت کره‌جنوبی در حالی پاسخ لازم را ارائه نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد و معلوم نیست چرا دولت کره‌جنوبی با تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا حاضر شد روابط خود با دولت ایران را به طور بی‌سابقه‌ای به مخاطره بیندازد. ربیعی افزود: این فقط دولت ایران نیست که از رفتار دولت کره ناراحت است، امروز مردم و افکار عمومی دیدگاه خوبی نسبت به این اقدام دولت کره‌جنوبی ندارند. ما به هیچ وجه خواستار تنش بین ۲ کشور نیستیم اما این اقدام کره را غیردوستانه، مخرب و خلاف موازین در طول چندین دهه تجارت ۲ کشور می‌دانیم. امیدواریم مقامات کره‌جنوبی پیش از آنکه دیر شود و تاثیری بر بازنگری در روابط بلندمدت ۲ کشور بگذارد، اقدامی انجام دهند. 
***
[ظریف: برجام بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته است]
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود با اشاره به سالگرد توافق هسته‌ای در سال 94 آن را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته خواند و نوشت: امروز پنجمین سالگرد برجام- بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته- است و یادآور این است که رفتار قانون‌گریزانه آمریکا نباید مقیاسی برای اندازه‌گیری هنجارهای بین‌المللی باشد. اهانت آمریکا به قانون و دیپلماسی، این کشور را در زمره کشورهای بدنام دنیا قرار داده و امنیت دنیا و آمریکا را تهدید می‌کند.

Page Generated in 0/0063 sec