printlogo


کد خبر: 221867تاریخ: 1399/4/25 00:00
ناو آمریکایی«یو ‌اس‌اس بونهایم ریچارد» همچنان می‌سوزد
مکافات‌ جنایت
سردار قاآنی: حادثه ناو نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکاست آمریکایی‌ها دیگران را متهم نکنند. این اتفاق پاسخ جنایت‌های شماست که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است

گروه سیاسی: حادثه آتش‌سوزی در ناو آبی- خاکی «یواس‌اس بونهایم ریچارد» در بندر سن‌دیگو که در روزهای گذشته تلفات زیادی را به جا گذاشته بود و با سکوت مقامات آمریکایی در زمینه علت این حادثه مواجه شده بود، روز گذشته با واکنش سردار اسماعیل قاآنی همراه شد.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از العالم، روز گذشته سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در جمعی از فرماندهان مقاومت در واکنش به آتش‌سوزی ناو آمریکایی «یواس‌اس بونهایم ریچارد» اظهار داشت: آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده، بویژه حادثه ناو نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکاست و این وعده الهی است که هرکسی ظلم و جنایتی کند، دچار عذاب الهی می‌شود. اینها چون کلام الهی را تغییر دادند و ظلم کردند و جنایت مرتکب شدند، گرفتار قهر و عذاب الهی شدند. وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها بی‌خود دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند، این آتشی است که خودشان روشن کرده‌اند و امروز این آتش آنها را در بر گرفته است. باید به آنها بگوییم این اتفاق پاسخ جنایت‌های شماست که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است. خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می‌کند. فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به دولت آمریکا یادآور شد: هنوز روزهای خوش شماست. روزهای بسیار سخت و حوادث سختی پیش روی شما و رژیم صهیونیستی است. سردار قاآنی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ارتش آمریکا خسته و فرسوده شده و تجهیزات آن به آهن‌پاره تبدیل شده است. مدت‌هاست فرماندهان نیروی دریایی ارتش آمریکا می‌گویند این ناوها آهن‌پاره‌هایی بیش نیستند. آمریکا باید وضع بد خود را قبول کند و بیش از این به بشریت و مردم خود ظلم نکند.
 
* سرنوشت بونهایم ریچارد؛ غرق یا انفجار
با گذشت 3 روز از وقوع انفجار و حریق بزرگ در ناو بالگردبر «یو ‌اس‌اس بونهایم ریچارد» در خلیج سن‌دیگو، این شناور عظیم نظامی در میان سکوت مقامات کاخ سفید و پنتاگون، احتمالا در آستانه خلق یک فاجعه هژمونیک و حتی زیست‌محیطی در ساحل جنوب غربی آمریکا قرار دارد. این ناو جنگی که از 22 سال پیش به منظور پشتیبانی از عملیات آبی- خاکی، حمل بالگرد و هواپیماهای سبک وارد نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا شده و در جنایت علیه ملت عراق در عملیات سال‌های 1381 و 1382 شرکت داشته است، در آستانه غرق شدن یا انفجار قرار دارد که در هر 2 حالت منجر به نشت حجم زیادی مواد نفتی به آب‌های مشترک ایالات‌متحده و مکزیک در سواحل اقیانوس آرام خواهد شد.
بیش از 400 نفر از آتش‌نشانان فدرال و نیروی دریایی آمریکا به همراه 2 بالگرد و چندین قایق از صبح دوشنبه در حال تلاش برای اطفای این آتش‌سوزی هستند اما هنوز نتوانسته‌اند حجم آتشی را که از اعماق دوزخ بونهایم ریچارد زبانه می‌کشد، کنترل کنند و هر لحظه احتمال دارد بدنه کشتی به خاطر ذوب شدن فولاد از وسط شکسته و غرق شود یا اینکه حرارت بیش از هزار درجه‌ای آتش به مخزن کشتی با بیش از 4 میلیون لیتر سوخت برسد که 2 عرشه با تنوره آتش در وسط کشتی فاصله دارد.
با وجود سکوت پنتاگون درباره علل و عواقب این آتش‌سوزی، یگان عملیات رسانه‌ای ناوگان اقیانوس آرام پنتاگون دیروز آخرین آمار تلفات این رویداد را  در مجموع ۵۹ پرسنل نظامی و غیر‌نظامی بر اثر جراحاتی چون سوختگی و استنشاق دود اعلام کرد.
کارشناسان نظامی با مشاهده عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به عوارض ناشی از آتش‌سوزی 3 روزه روی عرشه اصلی کشتی گفته‌اند با توجه به اینکه مهار آتش ظرف چند روز آتی امکان‌پذیر نیست باید شکستن بدنه کشتی از محور میانی را محتمل دانست.
در همین رابطه دریادار «فیلیپ سوبک» فرمانده یگان ESG3 ( گروه اعزامی ضربت3) گفت: روبنا و عرشه‌های فوقانی کشتی آسیب‌ دیده و همچنان در حال سوختن است. دکل جلویی کشتی نیز فرو ریخته و اگرچه کشتی در حال حاضر در تعادل قرار دارد اما با فرو ریختن این دکل احتمال چپ شدن و غرق شدنش وجود دارد. از سوی دیگر «کالین استوئل» رئیس آتش‌نشانی بندر سن‌دیگو به شبکه سی‌ان‌ان گفته است احتمال غرق شدن این کشتی طی روزهای آینده وجود دارد.
«یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد» ساخت کشتی‌سازی اینگالس که یک ناو تهاجمی به اصطلاح دوزیست به ظرفیت هزار سرنشین با 9 عرشه برای پرواز و فرود بالگردها و هواپیماهای عمود پرواز است، ۲۴ اسفند ۷۵ به آب انداخته شد و ۲۲ اردیبهشت ۷۷ هم به نیروی دریایی آمریکا پیوست و نخستین مأموریت خود را ۲۴ مرداد همان سال انجام داد. این شناور یکی از ستون‌های ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام بود و سال‌ها در حوزه دریایی ژاپن خدمت می‌کرد تا اینکه سال 2018 برای بازسازی به پایگاه دریایی سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا منتقل شد. قرار بود عرشه این ناو برای هواپیماهای عمود پرواز اف-35 اصلاح شود و دوباره به ناوگان نیروی دریایی ملحق شود  اما آتشی که ساعت 8:50 صبح یکشنبه گذشته در عمیق‌ترین انبارهای میانی آن شعله‌‌ور شده و انفجار متعاقب آن، به احتمال قریب به یقین پایان کار این کشتی را رقم می‌زند. 
«کرای هوپر» نویسنده بخش نظامی فوربس، ارزش این ناو جنگی را چند میلیارد دلار برشمرده است که قرار بود به دریای چین اعزام شود. آخرین برآورد ارزش آن در سال 2015 حدود 5/3 میلیارد دلار بوده که البته باید هزینه‌های تعمیرات 219 میلیون دلاری توسط شرکت فولاد جنرال دینامیکس را نیز در نظر گرفت.
مستقر شدن یگان زیست‌محیطی نیروی دریایی آمریکا در منطقه یک مایلی این کشتی در خلیج سن‌دیگو که مقر بزرگ‌ترین پایگاه دریایی آمریکا در سواحل غربی‌اش است، به این ظن دامن می‌زند که احتمال دارد غرق شدن یا انفجار ناو بونهایم ریچارد با 4 میلیون لیتر سوخت یک فاجعه زیست‌محیطی را رقم بزند. دور شدن 2 ناو دیگر فیتزجرالد و راسل از اسکله پایگاه دریایی سن‌دیگو نیز نشانه‌ای از بالا بودن احتمال خطر انفجار ناو مذکور است.
کوپر همچنین در یادداشت خود در فوربس پرده از وقوع حوادث مشابه در ماه‌های اخیر برداشته است که پنتاگون به جای رسیدگی به آنها، سعی بر لاپوشانی‌شان داشته است. این نخستین‌بار نیست که پنتاگون پس از وقوع حادثه‌ای علیه منافع خود، اقدام به کتمان حقایق آن می‌کند. از جمله تلفات موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد توسط ایران و هویت سرنشینان شاخص  هواپیمای جاسوسی «A11E»‌ ارتش تروریست آمریکا که بهمن‌ماه پارسال در افغانستان سقوط کرد.
از طرف دیگر «بایان کلارک» کارشناس ارشد نظامی اندیشکده هادسن و «جرمی هندریکس» درجه‌دار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا معتقدند با انهدام ناو «یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد» مشکلی بزرگ برای راهبرد دریایی میزبانی از یگان‌های هوایی جدید اف‌۳۵‌، تنها جنگنده نسل پنجم آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه به وجود خواهد آمد. 

Page Generated in 0/0060 sec