printlogo


کد خبر: 221948تاریخ: 1399/4/28 00:00
ترامپ: با رأی‌گیری‌دستی تقلب می‌شود
سایه تقلب بر انتخابات آمریکا

گروه بین‌الملل: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان‌ماه هرچه باشد و نام هرکس خواه بایدن یا ترامپ از صندوق‌ها خارج شود، باز پیچیده‌ترین و پرچالش‌ترین انتخابات آمریکاست. زمزمه‌های دستکاری در آرا و تقلب در انتخابات امروز از سوی هر 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به وضوح تکرار می‌شود. دموکرات‌ها از نگرانی خود درباره تأثیرگذاری او  بر روند انتخابات و احتمال ترک نکردن قدرت توسط او حتی در صورت شکست و به راه انداختن جنجالی بزرگ سخن می‌گویند و در اردوگاه جمهوری‌خواهان، ترامپ ایده دموکرات‌ها برای رأی‌گیری پستی را فسادآور خوانده و آن را رد می‌کند. دعوای ترامپ با دموکرات‌ها حالا به مرحله حساس رد پیشنهادات هر 2 طرف توسط یکدیگر رسیده است؛ نه دموکرات‌ها به ترامپ اعتماد دارند و نه ترامپ به آنها. عجیب‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا حالا با مصیبت کرونا، بیکاری گسترده و اعتراضات ضدنژادپرستی برای ترامپ همراه شده است. دموکرات‌هایی که خود سابقه‌ای بهتر از جمهوری‌خواهان در دفاع از مردم ندارند هم ذوق‌زده از این مصیبت‌ها به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند. حالا در آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی که این کشور جولانگاه ویروس کرونا شده است، با رأی‌گیری پستی مخالفت کرد و آن را فسادآور دانست. دونالد ترامپ در آتلانتای ایالت جورجیا با حضور در شرکت ارسال محموله یو‌پی‌اس این مطلب را مطرح کرد و افزود: فساد زیادی در رأی‌گیری پستی وجود دارد. 
وی آرای پستی را فریب دانست و ادامه داد: ما پس از جنگ اول جهانی و دوم هم انتخابات برگزار کردیم اما دموکرات‌ها این ‌بار می‌گویند رأی‌گیری را به شکل پستی انجام دهیم. رئیس‌جمهوری آمریکا با این ادعا که رای‌گیری پستی در سراسر کشور مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت، افزود: به پترسون نیوجرسی که یک منطقه کوچک است نگاه کنید، درصد بزرگی از آرا تقلبی بود. ترامپ با بیان اینکه در رأی‌گیری غیابی مجبورید از طریق یک فرآیند اقدام کنید که به صورت حضوری نمی‌توانید آنجا باشید، ادامه داد: این شرایط می‌تواند بسیار ملال‌آور و بد باشد و هر کسی در جورجیا یا هرجای دیگر باید بشدت مراقب باشد. 
وی افزود: فرمانداران میلیون‌ها برگه رأی را برای همه جا می‌فرستند اما نمی‌دانند در آنجاها چه اتفاقی می‌افتد. خودم دوستی دارم که چند برگه رای برای دخترانش دریافت کرده است. آنها نمی‌دانند باید چه کار کنند. همچنین دوستی دارم که فرزندش را 7 سال پیش از دست داد اما برای پسرش برگه رأی فرستاده شده است. 
 
* دست برتر بایدن در نظرسنجی‌ها
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مشترک شبکه خبری ان‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال حاکی از افزایش فاصله محبوبیت ۲ نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات در میان مردم آمریکاست. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته و از ۴۹ به ۵۱ درصد رسیده است. در مقابل اقبال عمومی به رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان از ۴۲ به ۴۰ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب فاصله 7 درصدی محبوبیت ۲ نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با وجود ضریب خطای ۳/3 درصدی این نظرسنجی حاکی از رقابتی تنگاتنگ میان آنها بود، ۳ ماه پیش از برگزاری انتخابات به رقم معنادار ۱۱ درصد رسیده است. همچنین ۷۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند کشور در مسیر اشتباهی قرار گرفته و نیاز به اصلاح دارد. این بالاترین درصد ثبت شده از ژوئیه ۲۰۱۶ تاکنون است. البته ۵۴ درصد افراد حاضر در نمونه مورد پرسش، تأکید کرده‌اند عملکرد اقتصادی ترامپ خوب بوده است. این سطح از رضایت اقتصادی از ابتدای کار او تاکنون بی‌سابقه است. 
***
[آتش‌سوزی در کارخانه تولید فولاد ایندیانای آمریکا]
هنوز ناو آمریکایی در حال سوختن بود که انفجاری در یک کارخانه تولید فولاد در آمریکا باز هم باعث آتش‌سوزی شد. پایگاه خبری «usnews»‌ نوشت، بر اثر انفجار کوره کارخانه تولید فولاد «ArcelorMittal» واقع در «ایندیانا»ی آمریکا، این کارخانه دچار آتش‌سوزی شد. ویلیام استرز، سخنگوی این کارخانه در مصاحبه با رسانه‌ها بیان کرد هیچ آسیبی بر اثر انفجار و آتش‌سوزی این کارخانه به کارکنان آن وارد نشده است. وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های اولیه، این آتش‌سوزی بر اثر خرابی گنبد اجاق گاز ایجاد و باعث انفجار در کوره تولید فولاد این کارخانه شده است. طبق گفته آتش‌نشانی منطقه، آتش مهار شده است و علت دقیق حادثه در دست بررسی قرار دارد.

***

[ناو آمریکایی بعد از ۵ روز بالاخره خاموش شد]
بعد از 5 روز ناکامی در مهار آتش، نیروی دریایی آمریکا بامداد دیروز اعلام کرد آتش کشتی جنگی این کشور مهار شده است. آمریکایی‌ها از لحظه اول وقوع این آتش‌سوزی حاضر به اعلام جزئیات یا دلیل این حادثه نشدند. با وجود حضور ده‌ها ملوان در لحظه وقوع حادثه در این ناو اما آمریکایی‌ها تعداد تلفات ناو را 59 زخمی آن هم غیرجدی اعلام کردند.  نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد بعد از 5 روز تلاش فشرده و شبانه‌روزی آتش‌نشان‌ها، آتش‌سوزی در کشتی آبی- خاکی یو‌اس‌اس ‌بونهایم ریچارد به شکل کامل مهار شده است. پایگاه خبری بیزنس‌اینسایدر نوشته نیروی دریایی آمریکا هنوز علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی را نمی‌داند. کشتی یو‌اس‌اس ‌بونهایم ریچارد شامگاه یکشنبه در بندر سن‌دیگو در جنوب غربی ایالات‌متحده دچار حریق شد.  آتش‌سوزی ساعت ۸:۳۰ صبح یکشنبه به وقت محلی در عرشه این کشتی آبی‌- خاکی اتفاق افتاد. بونهایم ریچارد در پایگاه نیروی هوایی سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا پهلو گرفته بود و در لحظه حادثه ۱۶۰ سرنشین داشت. مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه تأکید کردند هنوز مشخص نیست این کشتی جنگی ۲۵۵متری قابل تعمیر باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود جایگزین کردن کشتی جدید با ناو یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد برای ارتش آمریکا هزینه ۴ میلیارد دلاری دارد.

Page Generated in 0/0168 sec