printlogo


کد خبر: 221949تاریخ: 1399/4/28 00:00
دور دنیا

حمله پهپادی به نظامیان روس در سوریه
رسانه‌ها از زخمی شدن 3 نظامی روس در شمال سوریه خبر دادند. 3 نفر از نظامیان روسیه در حمله یک پهپاد شناسایی به پست هماهنگی نظامیان روسیه در مسیر الدرباسیه به الحسکه در شمال استان الحسکه زخمی شدند. 
***
انتصاب مشکوک در وزارت خارجه عربستان
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز پنجشنبه ولید بن عبدالکریم الخریجی، سفیر سابق این کشور در ترکیه را به عنوان معاون وزارت خارجه منصوب کرد. این انتصاب بیش از هر چیز یک بار دیگر موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف محمد بن‌سلمان را در اذهان زنده کرد. او در حالی به عنوان یک دیپلمات عالی‌رتبه منصوب شده است که در ماجرای ربوده شدن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف ولیعهد سعودی، سفیر عربستان در ترکیه بود و بارها به وزارت خارجه این کشور احضار شده بود تا حقیقت ناپدید شدن این روزنامه‌نگار روشن شود.  انتصاب الخریجی ۶۲ ساله به عنوان معاون جدید وزارت خارجه ۲ هفته بعد از آن انجام می‌شود که دادگاهی در شهر استانبول ترکیه روز جمعه ۱۴ تیر‌ماه نخستین جلسه محاکمه غیابی ۲۰ تبعه عربستان را که متهم به قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول بودند، برگزار و جلسه بعدی را به ۲۴ نوامبر موکول کرد. 
***
خروج نیروهای انگلیسی از پایگاه التاجی عراق
نیروهای انگلیسی وابسته به ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا در عراق از عقب‌نشینی خود از پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد خبر دادند. در بیانیه فرماندهی این نیروها آمده است: تهدیدی که ائتلاف در عراق با آن مواجه است، یک تهدید واقعی است، چرا که برخی پایگاه‌ها در معرض حملات سازمان‌یافته با آتش‌های غیرمستقیم قرار می‌گیرند که امسال، حمله‌ای از این دست به کشته شدن یک نیروی ذخیره انگلیسی انجامید. 
***
خیز رژیم صهیونیستی برای محاکمه تشکیلات خودگردان
آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تشکیلات خودگردان فلسطین گفت این تشکیلات، یک دولت نیست و مصونیت قضایی ندارد، بنابراین دادگاه‌های این رژیم اختیار دارند این تشکیلات را محاکمه کنند. اظهارات مندلبلیت در پاسخ به پرسش دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در ارتباط با تجدید نظر در برخی احکام ارائه شده به دادگاه، مطرح شد. دادگاه عالی رژیم صهیونیستی پس از برگزاری چندین سال جلسه قضایی، از دادستان کل این رژیم خواست تکلیف این مسأله را که دستگاه‌های تشکیلات خودگردان فلسطین ده‌ها نفر از افرادی را که با تل‌آویو همکاری کرده‌اند، زندانی کرده‌ است، روشن کند. 
***
کنایه نخست‌وزیر سابق قطر به 4 کشور عربی
حمد‌بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر سابق قطر در توئیتی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع قطر در پرونده بستن حریم هوایی 4 کشور عربی به روی این کشور واکنش نشان داد. وی نوشت: سرانجام حکم دادگاه لاهه به نفع قطر درباره رسیدگی به پرونده بستن حریم هوایی به روی این کشور و هواپیمایی‌اش، صادر شد و سخن گفتن از آن به منزله دستاوردی است که از پیش به دست آمده است. آنچه می‌خواهم در اینجا اشاره کنم، پول و وقتی است که به دلیل منازعات باطل صاحبانش از ابتدای محاصره هدر رفت. آیا بهتر نبود این پول برای مردمی خرج می‌شد که از اوضاع مالی و اجتماعی به تنگ آمده‌اند؟ می‌شد آن مبالغ هنگفت را برای ایجاد راه‌حل‌هایی برای مشکلات شهروندان آن کشورها سرمایه‌گذاری کرد. 
***
مسکو اتهام جدید انگلیس، کانادا و آمریکا را رد کرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اتهام‌زنی جدید انگلیس، آمریکا و کانادا واکنش نشان داد. پسکوف اتهام این 3 کشور مبنی بر نقش داشتن مسکو در حمله سایبری به مراکز تحقیق و توسعه واکسن کرونا را رد کرد. مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا یک گروه هکری را به تلاش برای سرقت تحقیقات درباره واکسن ویروس کرونا متهم کرد. این نهاد سایبری مدعی شده این گروه که با نام «APT29» معروف است، به احتمال قریب به یقین متعلق به دستگاه اطلاعاتی روسیه است. 
***
محمد بن نایف کجاست؟
نماینده جمهوری‌خواه بر لزوم آگاهی هر چه‌ سریع‌تر از مکان حضور محمد بن نایف و اینکه آیا او در شرایط امنی قرار دارد یا خیر، تاکید کرد. فرانسیس رونی، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدای آمریکا در توئیتی نوشت: محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان به صورت سازنده‌ای با آمریکا برای سال‌های مدیدی همکاری کرد، او نقش کارآمدی در گردآوری اطلاعات جهت مبارزه با تروریسم بعد از رخدادهای ۱۱ سپتامبر داشت. روزنامه واشنگتن پست ششم ژوئیه در گزارشی اعلام کرد، گروه موسوم به «کمیته مبارزه با فساد» به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در آستانه پایان «تحقیقات» درباره ادعاهایی پیرامون سوءاستفاده بن نایف از مدیریت برنامه‌های «مبارزه با فساد» در وزارت کشور است که بر اساس این ادعاها، وی میلیاردها ریال عربستان را به صورت غیرقانونی از طریق شبکه‌ای از شرکت‌ها و حساب‌های شخصی انتقال داده است. مسؤولان سعودی از زمان برکنار کردن بن نایف از ولیعهدی در اواسط ۲۰۱۷، او را در حبس خانگی قرار داده‌اند. 

Page Generated in 0/0064 sec