printlogo


کد خبر: 221951تاریخ: 1399/4/28 00:00
فوتبال ایران تحت تأثیر اشتباهات داوری بازی ذوب‌آهن - ماشین‌سازی
جای خالی« وار»

مسابقه ذوب‌آهن و ماشین‌سازی در فولادشهر یک بازی ویژه از بابت مسائل مربوط به داوری بود. ذوب‌آهن بعد از پنالتی‌ای که ماشین‌سازی‌‌ در دقایق اولیه بازی از دست داد، صاحب یک موقعیت گل شد اما گلی که توسط بازیکن ذوب به ثمر رسید با تصمیم کمک‌داور دوم مردود اعلام شد. ذوب‌آهن البته دقایقی بعد روی فرار دانیال اسماعیلی‌فر صاحب پنالتی شد و این پنالتی را تبدیل به گل کرد. دقایقی بعد روی یک ضربه کاشته که روی دروازه ذوب‌آهن ارسال شد، بی‌احتیاطی مهاجم گلزن ذوبی‌ها و کشیدن پیراهن مسیح زاهدی باعث شد سومین پنالتی بازی هم در یک نیمه توسط داور اعلام شود و او در یک نیمه بدرستی نقطه پنالتی را نشان داد. این پنالتی تبدیل به گل تساوی بازی شد و ماشین‌سازی سپس در نیمه دوم گل برتری خود را روی اشتباه مدافع ذوب‌آهن به ثمر رساند. پس از به ثمر رسیدن این گل، ذوب‌آهن حملات پرتعدادش را آغاز کرد و در حوالی دقیقه 80 روی یک ضربه کرنر روی ارسال قاسم حدادی‌فر موفق به گلزنی شد اما بعد از عبور توپ از خط دروازه، داور در یک تصمیم اشتباه هند مهاجم ذوب‌آهن را اعلام کرد تا میزبان از رسیدن به دومین گل خود محروم شود. جالب اینکه خود ماشین‌سازی که هفته گذشته به داوری بازی پرسپولیس اعتراض داشت حالا از این اشتباه منتفع شده بود. با مردود اعلام شدن این گل، اعتراضات در زمین بالا گرفت و داور مجبور شد قاسم حدادی‌فر، کاپیتان ذوب‌آهن را از زمین اخراج کند. البته داور دقایقی بعد، کاپیتان تیم ماشین‌سازی را هم از زمین اخراج کرد تا احتمالا قدمی به سمت جبران اشتباهش بردارد اما زمان با ذوبی‌ها یاری نکرد و آنها با وجود حملات شدید در نهایت با شکست 2 بر یک میدان را ترک کردند. 
 
* فدراسیون ورود کرد
اما در شرایطی که دقایقی از اتمام بازی گذشته بود، فدراسیون فوتبال نامه‌ای را با امضای دبیرکل فدراسیون منتشر کرد که کمیته داوران به سرعت به اشتباهات داوری این مسابقه رسیدگی کند؛ اشتباهاتی که شامل رد کردن 2 گل سالم ذوب‌آهن در این بازی است. این نامه در فضای مجازی، سر‌و‌صدای زیادی ایجاد کرده است و مخاطبان فوتبال مشغول گمانه‌زنی در این باره هستند. این در حالی است که شاید اشتباه داور مسابقه یک خطای طبیعی باشد و داور بدون قصد و نیت و برای اجرای عدالت این تصمیم اشتباه را گرفته است. اما در ورای این نامه باید به یک موضوع بسیار مهم و یک کمبود کلیدی در لیگ برتر فوتبال ایران اشاره کرد؛ موضوع استفاده از کمک‌داور ویدئویی و کوتاهی فدراسیون و سازمان لیگ در استفاده از این تکنولوژی که حداقل اشتباهات واضح مانند 2 گل ذوب‌آهن را از این طریق می‌شود جبران کرد و داور در موقعیتی قرار می‌گیرد که حداقل می‌تواند اینگونه اشتباهات را تصحیح کند. اما با وجود آنکه فوتبال ایران موقعیت استفاده از کمک‌داور ویدئویی را داشته و حتی یک شرکت ایرانی با دریافت لایسنس از شرکت‌های مربوط خارجی حاضر به مجهزسازی ورزشگاه‌ها به این تکنولوژی بوده، فدراسیون در تأیید این مسأله کوتاهی ورزیده تا وضعیت داوری‌های لیگ همچنان در کیفیتی انجام شود که حالا برخی کاربران فضای مجازی تئوری‌های دیگری را درباره داوری فوتبال مطرح کنند، در حالی ‌که داوران فوتبال ایران با وجود شرایطی که بر این حرفه حاکم است تمام تلاش خود را برای انجام بهترین قضاوت به عمل می‌آورند و اگر کوتاهی یا اشتباه بزرگی هم صورت می‌گیرد، باید به حساب عدم مهارت آنها یا اتفاقات درون بازی گذاشت. نکته اینکه اگر فدراسیون فوتبال به جای انتشار بیانیه و جلساتی مثل مورد اخیر، نسبت به مجهز کردن ورزشگاه‌ها به VAR همت بگمارد، احتمالا فشار زیادی را از روی دوش خود و داوران برداشته است، چرا که حداقل موقع اشتباهات مشهود، داور می‌تواند اشتباهات خود را تصحیح کند. این موقعیتی است که از داوران فوتبال ایران گرفته شده است. 
 
* مظفری: اشتباه داور بازی ذوب‌آهن- ماشین‌سازی پشت‌پرده ندارد
کارشناس داوری فوتبال ایران می‌گوید داور بازی ذوب‌آهن - ماشین‌سازی ۲ گل سالم ذوب‌آهن را نگرفت اما اشتباهات او پشت‌پرده ندارد. نوید مظفری درباره داوری بازی ماشین‌سازی و ذوب‌آهن که با اعتراض شدید ذوبی‌ها همراه بود، گفت: تیم داوری مرتکب ۲ اشتباه بزرگ شد. اولی آفسایدی که به اشتباه اعلام شد و گل صحیح را از ذوب‌آهن گرفت. دومی هم گل بعدی ذوب‌آهن بود که داور به اشتباه خطای هند مهاجم این تیم را اعلام کرد. وی افزود: ذوب‌آهن از داوری ضرر کرد و در این شکی نیست. تیم داوری هم باید محروم شود ولی با محرومیت چیزی حل نمی‌شود. باید ببینیم چرا داوران مرتکب این اشتباهات می‌شوند. کارشناس داوری خاطرنشان کرد: مباحثی مطرح شده که این اشتباهات را به سمت مسائل پشت‌پرده می‌برند. این را بدانیم ترابیان (داور مسابقه) ۳ پنالتی اعلام کرد که درست بود. ۹۰ درصد خطاهایی هم که گرفت، درست بود. بیشتر جاگیری‌های این داور فنی بود. نمی‌توان تمام عملکرد داور را زیر سوال برد. در اینکه ترابیان اشتباه کرده و باید محروم شود شکی نیست ولی اینکه تهمت بزنیم، یعنی راه را اشتباه رفته‌ایم. مظفری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا لیگ ایران برخلاف لیگ‌های اروپایی داوران زیادی دارد، اظهار کرد: اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال توسط رؤسای هیأت‌های استانی انتخاب می‌شوند. هیأت‌ها هم انتظار دارند داوران خودشان را به کلاس‌های داوری دعوت کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، شما هم مجبور هستید به آن داوران بازی بدهید. ساختار داوری ما اشتباه است و تا وقتی این اشتباه ادامه داشته باشد، مجبور هستید ۳۰ داور را انتخاب کنید. کارشناس داوری در پایان گفت: آقایان کامرانی‌فر و رفعتی ‌قدم درستی برداشتند تا تعداد داوران در لیگ را کم کنند ولی آنقدر از طرف هیأت‌ها فشار وارد می‌شود که نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. 
***
[جنگ بیانیه‌ها]
مسؤولان ۲ تیم ذوب‌آهن و ماشین‌سازی روز گذشته بیانیه‌هایی را درباره این بازی پر حاشیه صادر کردند. نخست این سخنگوی باشگاه ذوب‌آهن بود که بیانیه‌ای را روی خروجی سایت اصلی این باشگاه فرستاد که در مهم‌ترین قسمت این بیانیه آمده است: «تمام طول عمرم چنین داوری‌ای ندیده بودم. حق ما باخت نبود. در مسابقه به داور باختیم. این اتفاقات عمدی بود. باید نهادهای نظارتی ورود کنند تا اثبات شود چه اتفاقی در فوتبال ایران و نه تنها در اصفهان می‌افتد. داور به صورت علنی سر تیم ذوب‌آهن را برید. کار را رها نمی‌کنیم و بشدت پیگیر خواهیم بود. اگر چیزهایی که گفتم ثابت شود، فدراسیون فوتبال باید این مسابقه را تکرار کند. نمی‌گوییم ما برنده شویم ولی مسابقه باید تکرار شود. باید دنبال سرنخ‌ها بروند و حقانیت را ثابت کنند. هر ۲ گل ذوبی‌ها سالم بود و داور آن ‌را رد کرد. ببینید داور چطور عمل کرد که قاسم حدادی‌فر که در اخلاق نمونه است، با کارت قرمز اخراج شد. اگر شب گذشته جلوی هواداران‌مان را پشت میله‌های ورزشگاه نگرفته بودیم، اتفاقات بدی رخ می‌داد. باور کنید داوران را با اسکورت و با امنیت از ورزشگاه خارج کردیم. مردم خودشان همه چیز را می‌بینند. به صورت علنی به ما ظلم شد. ما تهاجمی بازی کردیم و گل زدیم. ما با محرومیت چند جلسه‌ای داور راضی نمی‌شویم. داور مسابقه به همراه تمام همکارانش در بازی شب گذشته باید لباس داوری را ببوسند و از دنیای داوری خداحافظی کنند. تمام داوران مشکل داشتند».
از سوی دیگر باشگاه ماشین‌سازی هم دست به قلم برد و روابط عمومی این باشگاه دیروز بیانیه‌ای را صادر کرد که در قسمت‌هایی از بیانیه آنها آمده است: «آنچه بعد از بازی شاهد بودیم و جوسازی‌هایی که از سوی عوامل تیم میزبان صورت گرفته، مصداق بارز یک‌طرفه به قاضی رفتن بود. فارغ از این جوسازی‌ها، تحت تأثیر قرار گرفتن مدیران فدراسیون فوتبال و تشکیل جلسه شبانه و بررسی ویژه مسائل داوری این بازی، به واقع مایه تأسف است. اول آنکه به باور ما، مسائل داوری این بازی رویدادی فراتر از آنچه همواره در فوتبال ایران شاهد بوده‌ایم، نداشته است. بعد از آن اگر هم موردی از این لحاظ باشد، باید به تأیید کارشناسان امر برسد. حتی اگر بر فرض مورد اشتباهی نیز تأیید شود، چگونه می‌شود وقتی اشتباهات داوری به ضرر تیم‌های فوتبال تبریز است، همه آن را بخشی از فوتبال قلمداد می‌کنند و حالا که شاید تیمی غیر از این شهر از این بابت تصور متضرر شدن دارد، آقایان اینگونه برآشفته‌اند؟ مدعیان انتخاب چهره منفور داوری در اصفهان، آن زمان که داور مشهور، جام قهرمانی را در آن روز سیاه از دست فوتبال تبریز ربود و به آنها هدیه داد، کجا بودند؟ اگر قرار باشد تندیس منفورها ساخته شود، باید به نوبت و بر حسب حساسیت بازی‌ها و تأثیر اشتباهات باشد. پیشنهاد می‌شود بهتر آن است که قبل از همه، از جمعه سیاه و بقیه بازی‌هایی که علیه تیم‌های فوتبال تبریز قضاوت شده، شروع شود و مهم‌تر اینکه محرز شود چگونه کاپ قهرمانی از تبریز به اصفهان پرید؟ باشگاه ماشین‌سازی با احترام به تمام تیم‌ها و داوران، ضمن استقبال از بررسی مسائل داوری شامگاه پنجشنبه، خواستار بازبینی و بررسی مسائل داوری تمام بازی‌های این تیم در فصل جاری و فصول گذشته است تا احقاق حق به صورت کامل اجرا شود».

Page Generated in 0/0193 sec