printlogo


کد خبر: 221963تاریخ: 1399/4/28 00:00
موج دوم کرونا در پی بازگشت دیرهنگام محدودیت‌ها و کاهش رعایت موازین بهداشتی، موجب پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها و فرسایش توان درمانی کشور شده است
شرمنده کادر درمان
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: میزان انتقال و سرایت این ویروس در موج دوم شدیدتر از گذشته است

اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای در پایتخت به دلیل آغاز موج دوم کرونا در کشور بویژه شیوع آن در تهران گویا کافی نبود، چرا که معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اعمال محدودیت‌های جدید و منطقه‌ای در تهران از امروز شنبه خبر داده است. 
به گزارش «وطن امروز» رشد آمار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و از طرفی تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، در کنار روند رو به رشد فوتی‌ها ناشی از این بیماری بیانگر آن است که موج دوم شیوع کرونا خیلی سخت‌تر از موج اول ظاهر شده است؛ بیماری مرگباری که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و دنیا را به خود مشغول کرده است. کارشناسان بهداشت معتقدند رهایی از این بیماری رعایت بی‌چون و چرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را می‌طلبد، چرا که با بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها ترددها آزاد شده است. در این باره محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره محدودیت‌هایی که قرار است از امروز شنبه در تهران اعمال شود، گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های اعمال‌شده به شکل منطقه‌ای تبدیل شده است و مانند ابتدای شیوع اپیدمی کرونا نیست که اگر جایی محدودیتی اعمال شود، به معنای اعمال آن در سطح کشور باشد. 
وی افزود: اعمال محدودیت‌ها در شهر تهران حساسیت بیشتری دارد، زیرا کلانشهری با مراکز تجاری، اداری و... زیاد است. برگزاری اجتماعات از امروز شنبه ممنوع است. همچنین کارکنان مؤسسات و ادارات دولتی به شکل یک‌سوم دورکار و دوسوم حاضر در محل کار فعالیت می‌کنند. استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پربرخورد مانند کشتی، کاراته، جودو و... ممنوعیت فعالیت دارند. در ورزش‌های تیمی تنها لیگ برتر فوتبال به واسطه حساسیت خاص خود مجبور به برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. فرهادی درباره فعالیت باشگاه‌های بدنسازی بیان کرد: فعالیت این باشگاه‌ها منوط به تایید متولی ورزشی مربوط به خود در وزارت ورزش است، یعنی باید تایید شود باشگاه مربوط شرایط تهویه و انجام تمرینات انفرادی را دارد و فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت می‌شود. 
وی درباره سایر محدودیت‌های اعمال شده، تصریح کرد: برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها و فعالیت‌ها، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها بویژه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده  و باشگاه‌های ورزشی سالنی از شنبه در تهران ممنوع است. وی درباره ادامه اجرا یا توقف در اجرای سنجش سلامت در پایه پیش‌دبستانی کودکان، گفت: فکر می‌کنم آموزش‌و‌پرورش غربالگری این کودکان را مانند آزمون سمپاد لغو کرده است. 
فرهادی ادامه داد: تاکنون مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود، نداشتیم ولی نکته مهم آن است که فردی که در سرو و تهیه غذا دخیل است می‌تواند باعث آلودگی غذا شود، پس هدف ما از محدودیت‌ در واحدهایی که ارائه غذا دارند در ۲ بخش تعریف می‌شود؛ اول آنکه اجتماعات در کافه‌ها و امثال آن نداشته باشیم و دوم آنکه غذای بیرون‌بر به شرط آنکه شرایط گرم کردن مجدد غذا فراهم باشد، مجاز است.
 
* موج دوم کرونا شدیدتر از موج اول است
معاون ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران گفت: موج دوم شیوع کرونا شدیدتر از موج اول خواهد بود. به گزارش فارس، رضا جلیلی‌خشنود در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره تمدید تعطیلی‌های یک هفته‌ای شهر تهران، گفت: اگر در جلسات بعدی به نتیجه برسیم، ممکن است قرنطینه تا چند هفته دیگر نیز ادامه پیدا کند تا بتوانیم موج دوم را کنترل کنیم، زیرا این موج بسیار سنگین و همه‌گیر است. برای مثال در بیمارستان شهدای تجریش، تقریبا 172 نفر از نیروهای داخلی ما از جمله خودم، درگیر این بیماری هستیم. امیدواریم با کمک و همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی موج دوم را نیز رد کنیم. وی افزود: در حال حاضر با ۲ مشکل کمبود تخت بیمارستانی و ICU و کادر درمان مواجهیم، اکثر افراد کادر درمان یا خانواده‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. البته طبق قول‌های داده شده توسط وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور، امید به جذب نیرو حتی به صورت موقت داریم. خشنود گفت: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها نهایت همکاری خود را با ما داشته باشند تا بتوانیم موج دوم را پشت سر بگذاریم. این موج بسیار سنگین است و تعداد بیماران بد حال و تعداد مرگ‌و‌میر بسیار بیشتر خواهد بود. خشنود در رابطه با دورکاری کارمندان گفت: این درخواست از قبل صورت گرفته که دورکاری انجام شود تا افراد پرخطر از محل کار خود دور باشند و ساعات اداری کاهش یابد که خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و جزئیات آن تا چند روز آینده اعلام می‌شود.
***
13791 جان‌باخته، آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت 
با وجود اعمال محدودیت‌ها در برخی استان‌ها اما آمار مرگ‌و‌میر و ابتلا به کرونا همچنان بالاست.  
 به گزارش «وطن امروز» آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-‌19» مدت‌هاست حول محور 200 نفر می‌چرخد و این آمار سیر نزولی با شیب تند ندارد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از فوت ۱۸۳ بیمار «کووید-‌19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: متأسفانه ۳۵۰۹ بیمار در وضعیت بدحال و شدید هستند. دکتر سیما لاری در بیان آخرین آمارهای کرونا در کشور گفت: از دیروز ۲۷ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-‌19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۸۵۲ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-‌19» در کشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر برسد. 
به گفته وی، متأسفانه طی دیروز ۱۸۳ بیمار «کووید-‌19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید. همچنین ۳۵۰۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-‌19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
لاری درباره وضعیت استان‌های قرمز هم گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (آمل)، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند. 
وی این را هم گفت که در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هموطنان شاهد روند نسبتا کاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر هستیم. 
***
نامه سرگشاده به سرپرست وزارت صمت درباره کمبود ماسک
کمبود ماسک و گرانی این کالا در بازار موجب شد رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت نسبت به این موضوع هشدار دهد. رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود ماسک و مواد اولیه آن هشدار داد. دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صمت درباره کمبود ماسک و مواد اولیه و لزوم کاهش قیمت نوشت: در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چندنرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها، برخی مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک روبه‌رو شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: «ضمن تشکر از بذل اوامر و همکاری‌های حضرتعالی و با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر انجام امور لجستیک و تامین انواع ماسک‌های پزشکی توسط آن وزارتخانه و پیرو رهنمودهای وزیر محترم بهداشت به اینجانب، به استحضار می‌رساند: با توجه به وظیفه ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب نامه هیات محترم وزیران در سال جاری، هرگونه تولید و تامین انواع ماسک‌های پزشکی مورد نیاز شهروندان محترم و همچنین مراکز درمانی، تشخیصی درمانگاه‌ها و سایر موسسات پزشکی به عهده آن وزارت بوده و این سازمان همکاری لازم جهت بررسی کلی محصولات مربوط را به عمل خواهد آورد. مستدعی است با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت و دستور اخیر رئیس‌جمهور محترم مبنی بر تعدیل قیمت‌ها در تاریخ 17/4/99، مسؤولیت نرخ‌گذاری، توزیع و عرضه ماسک‌های پزشکی در سطح جامعه و همچنین در داروخانه‌های سراسر کشور و در دسترس بودن این محصولات با حداقل قیمت مدنظر قرار گیرد.
***
تمام بیمارستان‌‌های قم دوباره درگیر کرونا شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:110 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان کامکار و 40 بیمار کرونایی هم در بیمارستان فرقانی بستری هستند، همچنین همه بیمارستان‌های استان نیز پذیرش بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا را انجام می‌دهند. محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: متاسفانه روند رو به رشد تعداد بیماران کرونا در قم مثبت است و این موضوع جای نگرانی دارد. وی با بیان اینکه به کمک مردم استان نیاز داریم تا بحران کرونا را کنترل کنیم، افزود: در حال حاضر 215 بیمار مبتلا به کرونا در قم بستری هستند، از مردم تقاضا داریم موارد بهداشتی را رعایت کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه اعلام کرد: اخیرا در ستاد استانی بحران کرونا مصوبه خوبی داشتیم و قرار شد همه تجمع‌ها شامل جشن عروسی، مراسم ختم و تشییع جنازه لغو شود و هر گونه تجمعی که امکان انتشار ویروس کرونا را دارد نیز برگزار نشود. 
***
جوانان بیشتر از قبل به کرونا مبتلا می‌شوند
مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به رشد آمار مبتلایان در تهران عنوان کرد: پیش از این نگرانی‌ها درباره سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بود اما امروز بسیاری از جوانان هم مبتلا می‌شوند. به گزارش ایسنا، حمید چوبینه با اشاره به رشد ۵ برابری بیماران مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی شهرداری تهران تست داده‌اند، تاکید کرد: هنوز مطالعاتی درباره میانگین سن مراجعان با علائم کرونا در مراکز ما انجام نشده اما چیزی که عمدتا گفته می‌شود، این است که جوانان ما بیش از گذشته درگیر بیماری شده‌اند. پیش از این نگرانی‌ها درباره سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بود اما امروزه بسیاری از جوانان هم مبتلا می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل پرونده سلامت برای کودکان کار در این شرایط هم انجام می‌شود؟ گفت: متاسفانه هنوز در این باره اقدام خاصی انجام نشده است. به این دلیل که شناسایی کودکان و سراغ‌شان رفتن کار مشکلی است. 
***
[چرخش موج دوم کرونا به سوی جوانان]
موج دوم کرونا خیلی زود کشور را در بر گرفته و برخلاف موج اول، بیشتر جوانان را درگیر این بیماری می‌کند. عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: در شرایطی که کشور هنوز موج اول کرونا را سپری نکرده، موج دوم خیلی زود کشور را در بر گرفته است، چرا که هم میزان جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-‌‌19» و هم استان‌های در وضعیت قرمز به نسبت ماه‌های قبل خیلی زیادتر شده است. مینو محرز در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه موج دوم کرونا بسیار سخت‌تر و وحشتناک‌تر از موج اول است، افزود: تعداد مراجعه‌کنندگان درگیر با این بیماری به مراکز درمانی و بیمارستانی در تهران بشدت افزایش یافته است. با وجودی که موج اول این بیماری در کشور هنوز تمام نشده است، اکنون در موج دوم قرار گرفته‌ایم و شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور بسیار بالاست. وی با بیان اینکه موج دوم کرونا این بار جوانان را با این بیماری درگیر می‌کند، افزود: در موج نخست اکثر مبتلایان و جان‌باختگان افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما اکنون علاوه بر این گروه سنی، جوانان نیز گرفتار کرونا می‌شوند و چون جوانان از بنیه قوی‌تری برخوردارند معمولا بدون علامت هستند. عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: موج دوم کرونا خیلی خطرناک‌تر و به نسبت ماه‌های گذشته کشنده‌تر است، چرا که میزان انتقال و سرایت این ویروس در این موج خیلی زیاد‌تر از گذشته است. محرز با بیان اینکه افراد بدحال کرونایی در بیمارستان‌ها خیلی زود فوت می‌کنند، افزود: بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها اکنون مملو از بیماران بسیار بدحال است که بیشتر آنها افراد مسن هستند. اینکه چرا آمار افراد مسن مبتلا به کرونا در کشور زیاد شده است به دلیل این است که کرونا اکنون با چرخش رو به جوانان، آنها را گرفتار این بیماری البته به صورت خفیف و بی‌علامت می‌کند و آنها نیز با انتقال این ویروس مهلک به خانه و محل کار، افراد مسن را گرفتار می‌کنند. وی افزود: پس از بازگشایی و رفع محدودیت‌ها شیوع این بیماری در کشور گسترده‌تر شد، چرا که دورهمی‌ها و مسافرت‌ها شروع شد. از طرفی چون قدرت سرایت و انتقال ویروس کرونا در فصل تابستان بسیار بالاست شاهد مراجعه خانوادگی افراد کرونایی به بیمارستان‌ها هستیم که معلوم می‌شود آنها یا در اماکن شلوغ چون عروسی‌ها و... بوده‌اند یا اینکه نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی کم‌توجه بوده‌اند.

Page Generated in 0/0073 sec