printlogo


کد خبر: 221979تاریخ: 1399/4/28 00:00
اخبار

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و روحانی درباره مقابله با آمریکا
حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تأکید قرار داد و از رایزنی‌ها و مذاکرات مسؤولان ۲ کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ابراز خرسندی کرد. روحانی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه با هدف برقراری صلح و ثبات و آرامش در سوریه، بر ضرورت ادامه همکاری‌های ۳ کشور در روند آستانه برای تحقق این هدف بویژه در زمینه مسائل انسانی تأکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی برای طرفین امضاکننده آن، بر مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات و تلاش‌های اخیر آمریکا برای مقابله با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگو در تشریح مواضع این کشور درباره برجام گفت: همچون ۵ سال گذشته از این سند بین‌المللی حمایت می‌کنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم. 
***
شهادت 2 بسیجی سپاه بیت‌المقدس در حمله تروریستی
روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شب 25 تیر‌ماه 99، در اطراف روستای بلبر منطقه اورامان از توابع شهرستان سروآباد یکی از کارکنان حوزه مقاومت به همراه یک نفر از کارکنان بخشداری و یک نفر از اهالی منطقه اورامان که در حال مردم‌یاری و کمک‌رسانی به مردم منطقه در روزهای سخت مبارزه با ویروس کرونا بودند، از سوی عوامل گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی هدف ترور ناجوانمردانه قرار گرفتند که بر اثر آن ۲ نفر از این عزیزان به شهادت رسیده و یک نفر زخمی شد و این حرکت مذبوحانه و تروریستی در دست پیگیری است. قرارگاه حمزه سید‌الشهدا(ع)، شهادت پرافتخار این خادمان ملت را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و مردم منطقه تبریک و تسلیت می‌گوید و به اهالی منطقه اورامان اطمینان می‌دهد شرارت‌های عوامل و مزدوران استکبار جهانی مانع کمک‌رسانی به مردم در امر مبارزه با کرونا و دیگر خدمات مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی نخواهد شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عوامل و مسببان این جنایات ناجوانمردانه را به سزای اعمال خود خواهد رساند. 
***
الکاظمی به دنبال کاهش تنش ایران و عربستان
یک منبع عراقی طی ادعاهایی به شرح اهداف سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور به تهران، واشنگتن و ریاض پرداخت. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه عراقی در گفت‌وگو با روسیا‌الیوم ادعا کرد: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفر قریب الوقوعش به آمریکا، ایران و عربستان، مسأله نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان واشنگتن و تهران و کاهش تنش میان تهران و ریاض را مورد بحث قرار خواهد داد. وی گفت: الکاظمی همچنین در دیدار با مسؤولان این ۳ کشور بر ضرورت دور کردن عراق از درگیری‌ها تأکید خواهد کرد. این منبع خاطر‌نشان کرد: الکاظمی تلاش خواهد کرد عصا را از وسط بگیرد (ایجاد تعادل) و حداقل در دوره نخست وزیری‌اش عراق را از درگیری‌ها دور کند. 
***
رایزنی ایران با مقامات رومانی درباره پرونده منصوری
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با دعوت از «آدریان کوزیاسکی» سفیر رومانی در ایران، با وی درباره پرونده مرگ غلامرضا منصوری، شهروند ایرانی در بخارست گفت‌وگو کرد. به گزارش مهر، جابری‌انصاری در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و رومانی و تأکید بر حساسیت افکار عمومی ایران نسبت به این پرونده و ضرورت روشن شدن هرچه سریع‌تر ابعاد آن، از سفیر رومانی خواست مراجع ذی‌ربط رومانی با تسریع در روند اقدامات جاری خود، زمینه انتقال پیکر منصوری به ایران و اعلام نتایج تحقیقات درباره این پرونده را فراهم کنند. سفیر رومانی نیز ضمن ارائه توضیحات رسمی اعلام‌شده از سوی پلیس رومانی، تأکید کرد درخواست طرف ایرانی را عیناً به بخارست منتقل خواهد کرد. غلامرضا منصوری، قاضی پیشین قوه‌قضائیه و یکی از متهمان پرونده رسیدگی به اتهامات اکبر طبری- معاون پیشین اجرایی قوه‌قضائیه - سی‌ام خرداد بر اثر پرت شدن از طبقات بالای هتلی در رومانی درگذشت. 
***
خرابکاری علیه ایران سبب محدودیت اقدامات آژانس می‌شود
بولتن دانشمندان اتمی با اشاره به حادثه نطنز نوشت: تخریب کارگاه پیشرفته مونتاژ سانتریفیوژ در سایت نطنز که تحت بازرسی‌های آژانس قرار دارد، اعتماد ایران به بازرسی‌ها را به خطر انداخته و این کشور را به سمت سختگیرتر شدن درباره مکان‌های حساس سوق می‌دهد. به گزارش ایسنا، بولتن دانشمندان اتمی با انتشار مطلبی در ۱۵ جولای ۲۰۲۰ تحت عنوان «چرا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران نتیجه عکس می‌دهد»، با اشاره به حادثه نطنز و گمانه‌زنی‌های مطرح درباره علت حادثه و تأثیرات آن بر برنامه هسته‌ای ایران، به احتمال عمدی بودن آن از طریق یک اقدام خرابکاری با حمایت رژیم اسرائیل و آمریکا پرداخته و با یادآوری بی‌نتیجه بودن حوادث مشابه در گذشته و قوی‌تر شدن عزم ایران برای ادامه فعالیت‌‌هایش، به این نتیجه رسیده است که تخریب کارگاه پیشرفته مونتاژ سانتریفیوژ در سایت نطنز که تحت بازرسی‌های آژانس قرار دارد، اعتماد ایران به بازرسی‌ها را به خطر انداخته و این کشور را به سمت سختگیرتر شدن درباره مکان‌های حساس سوق می‌دهد.

Page Generated in 0/0081 sec