printlogo


کد خبر: 221980تاریخ: 1399/4/28 00:00
نفتکش ایرانی که برخی رسانه‌های غربی از توقیف آن توسط آمریکا خبر داده بودند در سواحل ایران رؤیت شد
جنگ نفتکش‌ها!

گروه سیاسی: برخی رسانه‌های خبری مدعی شدند ایران، نفتکش خود را که توسط آمریکا در نزدیکی امارات توقیف شده بود پس گرفته است. به گزارش «وطن امروز»، یک مؤسسه رفاه دریانوردان اعلام کرد: نفتکشی که توسط آمریکا و به خاطر دور زدن تحریم‌های ایران توقیف شده بود، توسط ایران بازپس گرفته شد. 
«مؤسسه انگلیسی حقوق بشر» در دریا اعلام کرد:‌ تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد یک نفتکش که 5 جولای به خاطر دور زدن تحریم‌ها علیه ایران به وسیله آمریکا توقیف شده بود، توسط ایران پس گرفته شده است. بنا به اعلام این مؤسسه، این نفتکش که در سواحل امارات توقیف شده بود دیروز در آب‌های ایران رؤیت شده است. نام این نفتکش گلف‌اسکای بوده و با پرچم کشور دومینیکا فعالیت می‌کرده است. دیوید هاموند، مدیرعامل مؤسسه مذکور می‌گوید: ناخدای این کشتی هم پس گرفته شدن آن توسط ایران را تأیید کرده است. 
هاموند می‌گوید: پیش‌تر 26 خدمه نفتکش مذکور که هندی بودند به کشور خود بازگشته اما ۲ نفر آنها در ایران حضور داشته‌اند.هاموند در عین حال گفت جزئیات بیشتری از این اتفاق ندارد. مؤسسه رهگیری خطوط کشتیرانی تانکر ترکرز هم می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای از حضور این کشتی در نزدیکی آب‌های جزیره هرمز حکایت دارد. محل کنونی گلف‌اسکای 190 کیلومتر با شهر خورفاکان امارات که آنجا توقیف شده بود فاصله دارد. روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست هم این خبر را تأیید و اعلام کرد این کشتی پس از چند روز ناپدید بودن در نزدیکی سواحل ایران رؤیت شده است. این روزنامه مدعی است این نفتکش به صورت چراغ خاموش در روند صادرات نفت ایران فعالیت می‌کرده است و آمریکا نیز در تلاش بوده با توقیف این نوع نفتکش‌ها حلقه فشار تحریمی علیه ایران را تنگ‌تر کند. 
ایران و آمریکا از سال گذشته تاکنون وارد یک چالش دریایی جدید شده‌اند؛ تابستان سال گذشته بود که نیروی دریایی انگلیس در هماهنگی با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران نیز چند روز بعد یک نفتکش انگلیسی را به دلیل رعایت نکردن مقررات دریایی توقیف و به سواحل جنوبی منتقل کرد. البته در نهایت نفتکش ایرانی با حکم دادگاه جبل‌الطارق رفع توقیف شد و کشتی انگلیسی نیز با پرداخت جریمه توانست به مسیر خود ادامه بدهد. 
ایران اما اردیبهشت سال جاری در قالب 5 نفتکش، بنزین و برخی دیگر از مواد نفتی مورد نیاز ونزوئلا را به این کشور صادر کرد. آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد و حتی ناو و بالگردهای نظامی خود را به منطقه کارائیب اعزام کرد اما در نهایت نفتکش‌های ایرانی توانستند محموله خود را در ونزوئلا تخلیه کنند و بدون هیچ تعرضی به کشور بازگردند. مقامات ایرانی تاکید کرده بودند در صورت تعرض آمریکا به نفتکش‌های ایرانی، پاسخ ایران پشیمان‌کننده خواهد بود. در همین حال فرمانده نیروهای تروریست سنتکام در گفت‌وگویی اذعان کرد ایران «توانایی‌های حائز اهمیتی» دارد. کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست سنتکام پنجشنبه گذشته در گفت‌وگویی با «وی.او.‌ای» مدعی شد: از نظر من ایران در حال حاضر کمتر از گذشته تهدیدآمیز نیست. 
وی با طرح این ادعا که «گروه‌های نیابتی ایران در حال حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق هستند»، گفت: ایران می‌خواهد محدودیت‌هایش در ضربه زدن به ما و قسر در رفتن را امتحان کند. ما این مسائل را به دقت زیر نظر داریم. 
وی افزود: حملات تا امروز کوچک بوده‌اند. ما اینها را زیر نظر داریم اما حملات ممکن است بزرگ‌تر شوند و این مشکل بزرگی خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد ما آماده مقابله خواهیم بود. وی در ادامه اظهارات خود مدعی شد ایران تسلیحات گروه‌های نیابتی خود را فراهم می‌کند. ایران ممکن است نگفته باشد آن گروه‌ها امشب به فلان‌ پایگاه حمله کنند اما آنها از لحاظ اخلاقی مسؤول هستند. فرمانده تروریست‌های سنتکام ادامه داد: ایران تلاش زیادی کرده تا مطمئن شود ظرفیت‌های حیاتی برای داشتن توانایی اقدام را حفظ می‌کند. منظورم موشک‌های بالستیک، نیروهای راهبردی پدافند هوایی، سپاه پاسداران و دیگر عناصر است. وی با اذعان به قدرت ایران گفت: به نظرم ایران همچنان توانایی‌های حائز اهمیتی دارد. 

Page Generated in 0/0058 sec