printlogo


کد خبر: 222191تاریخ: 1399/5/2 00:00
ورود آمریکا و چین به جنگ کنسولگری‌ها

گروه بین‌الملل: تنش میان چین و آمریکا که از دوران شیوع کرونا افزایش چند برابری داشته است، حالا وارد فاز درگیری‌های دیپلماتیک شده و 2 کشور اقدام به بستن کنسولگری‌های یکدیگر در 2 شهر کردند. تنش جدید بعد از آن آغاز شد که آمریکا از پکن خواست دفتر روادید و پاسپورت در کنسولگری عمومی چین، واقع در شهر هوستون ایالت تگزاس آمریکا را ببندد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه چین نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت واشنگتن به طور ناگهانی ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) به پکن خبر داده که کنسولگری‌اش در تگزاس را ببندد. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن شدیدا این تصمیم را محکوم کرده و از آمریکا خواسته از این اقدام صرف‌نظر کند. این در حالی است که پکن در پاسخ، به اقدامات تلافی‌جویانه نیز اشاره کرده است. پکن در حال حاضر دارای ۵ کنسولگری عمومی در آمریکاست که در شهرهای هیوستون،  نیویورک، شیکاگو، سان‌فرانسیسکو و لس‌آنجلس مستقر هستند. سفارت چین نیز در واشنگتن‌دی‌سی مستقر است. در همین حال، اداره پلیس و آتش‌نشانی هیوستون اعلام کردند گزارش‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه سه‌شنبه‌شب در کنسولگری چین آتش‌سوزی رخ داده که ناشی از سوزاندن اسناد بوده است. رسانه‌های محلی گزارش دادند ساختمان کنسولگری و همچنین یک مجتمع چینی که محل اقامت کارمندان کنسولگری بود، تخلیه شده‌ است. 
 
* اقدام متقابل چین
چین در واکنش به تعطیلی یکی از کنسولگری‌های خود در آمریکا به دنبال اقدامی تلافی‌جویانه است. رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد چین در حال بررسی تعطیلی کنسولگری آمریکا در ووهان در واکنش به دستور آمریکا به تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون است. وزارت خارجه چین در آخرین بیانیه خود با توهین‌آمیز خواندن این حرکت آمریکا هشدار داده بود دست به تلافی خواهد زد. وب سایت چینی «گلوبال‌تایمز» گزارش داد آمریکا به چین 72 ساعت فرصت داده است کنسولگری خود در شهر هیوستون واقع در ایالت تگزاس را تعطیل کند. 
 
* یک بام و دو هوای ترامپ مقابل چین
پایگاه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است دونالد ترامپ اگر چه در مقابل انظار عمومی به چین حمله می‌کند، خودش را در مقابل چین سرسخت نشان می‌دهد و قول نفع بردن اقتصادی آمریکا از مذاکرات تجاری با چین را می‌دهد اما شرکت‌ها و دارایی‌های خود او به گونه‌ای با چین تعامل داشته و انبوهی کالای چینی وارد کرده‌اند که عامل تشدید کسری تجاری آمریکا در تجارت با این کشور بوده‌اند. سی‌ان‌ان گزارش داده است بر اساس داده‌های گمرک آمریکا که از سوی پایگاه Import  Genius جمع‌آوری‌شده شرکت‌ها و دارایی‌های دونالد ترامپ در آمریکا بیش از 8 تن کالا و جنس متعلق به چین را به این کشور وارد کرده‌اند. این واردات در حالی برای استفاده دارایی‌ها و شرکت‌های ترامپ از جمله برای دکور استفاده شده است که رئیس‌جمهور آمریکا داعیه تقابل و رویارویی با چین را دارد. به نوشته ایسنا، داده‌ها نشان می‌دهد محموله‌ای نیز به وزن بیش از 6 تن پاییز گذشته تحویل هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک شده است. در همان روز تحویل اما ترامپ توئیت کرده است: ما در مذاکرات‌مان با چین خیلی خوب عمل می‌کنیم. طبق همین داده‌ها، یک محموله 2 تنی از کمدهای ویترین از جنس چوب و شیشه که از شانگهای وارد شده بود هم 2 ماه پیش به باشگاه ملی گلف ترامپ در لس‌آنجلس تحویل شده‌ است. همه اینها در حالی روی داده که ترامپ مشغول حمله به چین بابت عملکردش در قبال شیوع کروناویروس است.

Page Generated in 0/0051 sec