printlogo


کد خبر: 222193تاریخ: 1399/5/2 00:00
دور دنیا

رایزنی تلفنی ترامپ با بن زاید
در ادامه تحرکات کشورهای مختلف درباره درگیری‌ها بین ۲ طرف اصلی لیبیایی جنگ در این کشور، رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی با ولیعهد ابوظبی امارات عربی متحده درباره لیبی و دیگر مسائل صحبت کرد. طبق بیانیه کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولیعهد ابوظبی درباره مسائلی از قبیل اهمیت کاهش تنش در لیبی از طریق خروج نیروهای خارجی حرف زدند. رویترز ضمن انتشار این خبر در گزارش خود نوشت: ولیعهد ابوظبی عملا رهبر امارات عربی متحده است. 
***
گزارش عجیب مرکز کنترل بیماری آمریکا
همزمان با تشدید نگرانی‌ها در آمریکا درباره ادامه روند صعودی ابتلای روزانه به ویروس کرونا و همچنین تلفات آن، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری این کشور خبر داد احتمال اینکه شمار واقعی مبتلایان ۱۰ برابر بیشتر از آمار رسمی باشد، وجود دارد. طبق گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا (CDC) روز سه‌شنبه نتایج تست پادتن ویروس کرونا در حد فاصل اواخر ماه مارس تا اوایل ماه می‌  نشان می‌دهد شمار مبتلایان این ویروس در آمریکا شاید ۱۰برابر آمارهای رسمی باشد. گزارشی که این مرکز منتشر کرده، بر اساس نتایج تست‌های پادتن ویروس کرونا روی نمونه‌های خون ۱۶ هزار نفر در ۱۰ منطقه آمریکا بوده است. این نتایج شاید شامل موارد ابتلا به ویروس کرونای افرادی باشد که یا علائم ابتلا ندارند یا اینکه علائم خفیفی دارند و هرگز تست ابتلا به کرونا نداده‌اند. 
***
روسیه: 4 واکسن ضدکرونا آماده است
میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه دیروز از قابل اطمینان بودن 4 واکسن ضدکرونای ساخته‌شده در این کشور خبر داد. میشوستین در پارلمان روسیه (دوما) گفت بر اساس گفته اداره خدمات فدرال نظارت بر حمایت از حقوق مصرف‌کننده و رفاه انسانی، ثابت شده که 4 واکسن ضد‌کرونا ایمن هستند و آزمایشات بالینی روی 2 واکسن دیگر نیز مراحل پایانی را طی می‌کند. نخست‌وزیر روسیه همچنین تأکید کرده ۱۷ نهاد علمی و پژوهشی در روسیه در حال تولید واکسن هستند؛ این نهاد‌ها از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، آژانس فدرال پزشکی و بیولوژیک و اداره خدمات فدرال نظارت بر حمایت از حقوق مصرف‌کننده و رفاه انسانی هستند. 
***
بولتون: ترامپ و بایدن هیچ کدام برای اسرائیل خوب نیستند
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: هر کس که نگران خاورمیانه است باید نگران پیروزی دوباره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باشد. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۸ برای مخاطبان داخلی بود و برای همین است که اسرائیل باید درباره آنچه ممکن است در دوره دوم بالقوه که او دیگر برای ریاست‌جمهوری تلاش نمی‌کند، نگران باشد. بولتون گفت: ترامپ بیشتر با سیاست داخلی آمریکا تحریک شد و برای همین است که اگر مشخص شود او پیروز دوباره انتخابات در نوامبر است، نمی‌دانیم بعد از رهایی از قید و بند انتخابات چه کاری انجام خواهد داد. برای همین است که می‌گویم هرکس نگران خاورمیانه است، باید درباره آنچه در دور دوم ریاست او رخ می‌دهد، نگران شود. جان بولتون در پاسخ به اینکه آیا انتخاب دوباره ترامپ برای ریاست‌جمهوری برای اسرائیل سودمند است یا آن را به خطر می‌اندازد، گفت: به اعتقاد من نه ترامپ و نه جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر برای اسرائیل خوب نیستند. مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ گفت: به اعتقاد من چند ماه آتی فرصت بهینه‌ای برای اسرائیل است تا در راستای منافع امنیتی خود عمل کند. امکان اینکه ترامپ پیش از نوامبر از انتخابات آمریکا کناره بگیرد، صفر است. 
***
تحرکات جدید داعش
ابو‌علی البصری، فرمانده گروه اطلاعاتی «الصقور» (عقاب‌ها) در گفت‌و‌گو با رسانه‌های دولتی عراق اطلاعات جدیدی از تحرکات سازمان تروریستی داعش ارائه کرد. فرمانده گروه الصقور در این باره گفت: ««قرداش» (سرکرده داعش) همچنان در برخی مناطق شرق سوریه مخفی شده است. او با مخالفت شدیدی از جانب برخی قانون‌گذاران کمیته صاحب اختیار و اعضای ارشد صف اول این سازمان تروریستی در ارتباط با به عهده گرفتن آنچه «خلافت» خوانده می‌شود، مواجه است؛ از این رو پیامدهای خطرناکی او را به مرگ تهدید می‌کند و همچنین این پیامدها هشداری است درباره چند دسته شدن عناصر خارجی [داعش]، عناصر شرکت‌کننده در این گروه از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عناصر عراقی. 
***
مخالفت ۶۰ درصدی ژاپنی‌ها با برگزاری المپیک
طبق یک نظرسنجی حدود دو‌سوم مردم ژاپن با برگزاری بازی‌های المپیک در این کشور در شرایط کنونی مخالف هستند. نزدیک به دوسوم افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی در داخل ژاپن خواستار تعویق یا لغو بازی‌های المپیک توکیو هستند. در این نظرسنجی که به صورت تلفنی انجام شد نزدیک به 1300 نفر حاضر به شرکت در آن شدند. حدود 71 درصد از شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به این مسابقات بودند اما در پاسخ به برنامه زمانی فعلی بازی‌های المپیک 35 درصد خواستار تعویق آن و 31 درصد نیز موافق لغو بازی‌ها بودند. تنها 26 درصد با برگزاری بازی‌ها در برنامه زمانی فعلی مخالفتی نداشتند.

Page Generated in 0/0048 sec