printlogo


کد خبر: 222219تاریخ: 1399/5/2 00:00
آمار تکان‌دهنده از قتل روزانه ۱۰۰۰ «جنین زنده» در کشور
نسل‌کشی پنهان!

سقط روزانه 1000 جنین در کشور توسط والدین ناشی از عوامل متعددی است که مهم‌ترین عامل آن وضعیت بد اقتصادی و نگرانی والدین از تأمین نیازهای زندگی و آینده فرزندانی است که ناخواسته قرار است به دنیا بیایند. 
به گزارش «وطن امروز»، توجه به فرزندآوری و اهمیت ویژه به نرخ رشد جمعیت در کشور همراه با ترویج ازدواج همچنان مورد تأکید مسؤولان و کارشناسان قرار دارد، چرا که طبق پژوهش‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود ایران در 30 سال آینده به دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت و بی‌توجهی به فرزندآوری به جرگه پیرترین کشورهای دنیا بپیوندد. در چنین شرایطی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت در سال ۹۶، هر روز ۱۰۰۰ جنین در کشور توسط والدین‌شان کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است. 
قانون سقط درمانی در کشورمان سال 84 تصویب شده است. سال 85 پزشکی قانونی اعلام کرد حدود 3 هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند و سال 94 این آمار را حدود 10 هزار مورد اعلام کرد اما آمار تمام سقط‌ها یعنی سقط‌های قانونی و غیرقانونی بسیار فراتر از این تعداد است و هر سال نیز افزایش می‌یابد. 
سال 74 وزارت بهداشت اعلام کرد 80 هزار سقط‌ جنین در سال داریم، یعنی در این سال حدود 220 جنین در هر روز سقط ‌شدند! در این فاصله زمانی آمار دیگری نداریم تا سال 92 که وزارت بهداشت آمار سقط جنین را 250 هزار جنین در سال اعلام می‌کند، یعنی در این سال هر روز حدود 700 انسان زنده توسط پدر و مادر خود از طریق «سقط» کشته ‌شدند!
اما در جدیدترین آمار در سال 96 محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت اعلام کرد سالانه «بین 300 تا 500 هزار» سقط جنین غیرقانونی در کشورمان انجام می‌شود، یعنی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز 1000 جنین در کشورمان توسط والدین‌شان کشته می‌شوند که تنها حدود 10 مورد آن قانونی است!
این نوع سقط در 5 درصد مادران باعث مرگ، در 20 درصد مادران باعث معلولیت و در برخی موارد باعث برداشته شدن کامل رحم می‌شود و البته پیامدها و عوارض بسیار متعدد روحی و روانی گریبانگیر مادر و حتی پدر می‌شود؛ «احساس گناه» عارضه‌ای است که یک مادر را فرسوده و بیمار می‌کند. 
بر اساس آمارها، سالانه حدود 800 هزار تصادف رانندگی در کشورمان رخ می‌‌دهد که منجر به کشته شدن روزانه 43 نفر می‌شود؛ ایران با داشتن 18 هزار فوتی در حوادث جاده‌ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست؛ این در حالی است که بر اساس آمار وزارت بهداشت در کشور سالانه 20 برابر بیشتر از فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی، سقط جنین داریم!
 نکته مهم دیگر در این رابطه، گسترش بازار قاچاق داروهای سقط جنین است؛ این داروها به آسانی در دسترس است. متأسفانه ایران طی 30 سال گذشته، بالاترین رکورد سرعت کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خود کرده و جمعیت کشور با سرعت فزاینده‌ای در حال سالمند شدن است؛ ما حتی برای تأمین نیروی انسانی و مولد طی دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهیم بود! با این حال اقدام عملی خاصی برای اصلاح رویه‌های جمعیتی از جمله آیین‌نامه اجرایی «سقط جنین» انجام نشده و با وجود گذشت بیش از 7 سال از تدوین «طرح جمعیت و تعالی خانواده» و 15 سال از تصویب «قانون تسهیل ازدواج جوانان» هنوز هیچ کدام به سرانجام اجرایی نرسیده است.!
دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره علل افزایش سقط جنین در کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: بخشی از افزایش سقط جنین به مقوله اقتصادی یا خانوارهایی که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند بازمی‌گردد. دلیل دوم قطع خدماتی است که در گذشته از سوی وزارت بهداشت به صورت رایگان به خانواده‌ها ارائه می‌شد اما اکنون به دلیل توجه به فرزندآوری این خدمات قطع شده است. وی دلیل سوم افزایش آمار سقط جنین در کشور را کاهش پایبندی خیلی‌ها به ارزش‌ها، هنجارها و... بویژه در 2 دهه اخیر عنوان کرد و افزود: بی‌توجهی به فعل حرام و ناپسند روابط خارج از عرف و ازدواج و کاهش اعتقادات دلیل دیگری است که خیلی‌ها به جای گرایش به ازدواج، زندگی‌های موقتی بی‌روح و گذرا را انتخاب می‌کنند و این عامل بر افزایش آمار سقط جنین دامن می‌زند.  این استاد دانشگاه مهم‌ترین عامل افزایش آمار سقط جنین در کشور را در چند سال اخیر ناشی از عوامل اقتصادی دانست و افزود: خیلی‌ها به دلیل رکود اقتصادی، بیکاری و هزینه‌های کمرشکن زندگی از فرزندآوری فاصله گرفته‌اند و چون ناخواسته دارای فرزند می‌شوند، قبل از اینکه به دنیا بیاید آن را سقط می‌کنند. 
این جامعه‌شناس با بیان اینکه سقط جنین جز برای افراد محدودی که جنین آنها دارای عیوب و امراض بوده یا وجود آن در شکم مادر برای مادر از حیث سلامتی مضر است و طبق قانون و دستور پزشک سقط می‌شود، غیرقانونی است، افزود: به نظر می‌رسد آمار واقعی سقط جنین در کشور بیشتر از آماری باشد که اعلام شده است.

Page Generated in 0/0063 sec