printlogo


کد خبر: 222221تاریخ: 1399/5/2 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ وام ودیعه مسکن بالاخره تصویب شد
وام به مستأجران می‌رسد
مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران 50 میلیون، سایر کلانشهرها 30 میلیون و شهرهای دیگر 15 میلیون تومان با نرخ سود 13 درصد است اصل وام به حساب مالکان واریز می‌شود و در پایان سال باید به بانک بازگردانده شود؛ مستاجران تنها اقساط سود این تسهیلات را می‌پردازند مبلغ اقساط سود این تسهیلات برای مستأجران در تهران 541 هزار، کلانشهرها 325 هزار و سایر نقاط کشور 162 هزار تومان است

حمید کمار*:  وام ودیعه مسکن پس از چند هفته گمانه‌زنی درباره مبلغ و سایر جزئیات آن بالاخره نهایی و اعلام شد. دیروز حسن روحانی در جلسه هیأت دولت از طرح اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای کمک به مستاجران جهت تامین مسکن خبر داد. طبق اظهارات روحانی، مبلغ وام ودیعه برای تهران 50 میلیون، سایر کلانشهرها 30 میلیون و برای سایر نقاط کشور مبلغ 15 میلیون تومان خواهد بود، البته نرخ سود همه این وام‌ها معادل 13 درصد است.

* وام ودیعه مسکن تصویب شد
حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیأت دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه حمایت از مستاجران در مقابل گرانی‌های اخیر گفت: ما در هفته‌های اخیر در موضوع  مستاجران ۲ گام مهم برداشتیم؛ اول نسبت به اضافه اجاره‌بها بود که یک روند صعودی و غیرمنطقی پیدا کرده بود، در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که مال‌الاجاره نباید برای تهران بیش از 25 درصد، شهرهای بزرگ 20درصد و در بقیه شهرها 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند.
رئیس دولت برنامه دوم حمایت از مستاجران را معرفی کرد و اظهار داشت: اقدام دیگری هم که امروز اعلام می‌کنم و ان‌شاءالله بزودی اجرایی و عملیاتی می‌شود، دادن ودیعه از طرف بانک به مستاجران است. مستاجران در تهران یا شهرستان‌ها معمولا وقتی خانه‌ای را اجاره می‌کنند یک پولی را به عنوان اجاره می‌دهند، یک پولی هم به عنوان ودیعه در نزد مالک می‌سپارند. حال این مقدار در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است.
روحانی در تشریح جزئیات تصمیم جدید دولت گفت: دولت تصمیم گرفته برای آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند- کارمند یا کارگر - و همچنین برای خانواده‌هایی که توسط کمیته امداد یا بهزیستی تحت حمایت هستند، این خانواده‌ها در تهران برای خانه‌ای که اجاره‌ می‌کنند، بتوانند 50 میلیون تومان از بانک پول بگیرند. در شهرهای بزرگ این رقم 30 میلیون و در شهرهای کوچک 15 میلیون تومان می‌شود.
وی افزود: بنابراین کسی که خانه‌ای را در تهران اجاره می‌کند تا 50 میلیون تومان آن را می‌تواند با سود و بهره 13 درصد از بانک بگیرد، بنابراین یک کمک بسیار خوبی برای مستاجران عزیز ما هست. اینها در تهران می‌توانند تا 50 میلیون تومان از بانک قرض بگیرند برای همان مدت اجاره یک‌ساله‌ای که اجاره‌نامه آنها گواه خواهد بود و سود 13 درصد را به بانک پرداخت کنند، پایان کار هم وقتی زمان اجاره تمام می‌شود، اصل پول را باید به بانک برگردانند. آن بهره 13 درصد را هم که به صورت ماهانه مستاجران به بانک پرداخت می‌کنند.
 
* وام ودیعه به چه افراد و چه واحدهایی تعلق می‌گیرد؟
طبق اظهارات روحانی، وام ودیعه به «آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند - کارمند یا کارگر - و همچنین برای خانواده‌هایی که توسط کمیته امداد یا بهزیستی تحت حمایت هستند» تعلق می‌گیرد. با توجه به نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از ٢٣ میلیون و ٥٨٠ هزار و ٢٢١ خانوار «معمولی» و «گروهی» ساکن در واحدهای مسکونی کشور، 7/30 درصد خانوارها اجاره‌نشین بودند. این یعنی حدود 5/7 میلیون خانوار مستاجر هستند. با این حال طبق توضیحاتی که محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی تا پیش از این درباره این طرح داده بود، همه این خانواده‌ها مشمول دریافت وام نمی‌شوند.
پیش از این وزیر راه‌و‌شهرسازی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن خبر داده و گفته بود: قرار شده است کمیته تامین منابع ستاد ملی مبارزه با کرونا با محوریت بانک مرکزی، اقدامات لازم در این باره را مدنظر قرار دهد و بخشی از منابع ۷۵ هزار میلیارد تومانی را که برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شده است برای کمک به مستاجران نیازمند در نظر گیرد.
اسلامی همچنین در تشریح برخی جزئیات این طرح اظهار داشت: مطابق تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده برای پرداخت این تسهیلات، واحد مسکونی‌ای که در اختیار مستاجران قرار دارد باید مطابق با الگوی مسکن باشد؛ به این معنا که حداکثر متراژ واحد مسکونی مستاجران تهرانی برای برخورداری از این تسهیلات ۷۵ و در سایر شهرهای کشور ۹۰ مترمربع در نظرگرفته شده است. اسلامی همچنین افزود: این تسهیلات پس از نهایی‌شدن به‌ عنوان کمک‌هزینه ودیعه مسکن از طریق شبکه بانکی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد و مستاجران صرفا کارمزد تسهیلات را پرداخت می‌کنند.
 
* اولویت‌های وام ودیعه از زبان وزیر
محمد اسلامی روز گذشته در حاشیه نشست سه‌جانبه ویدئو‌کنفرانسی با وزرای حمل‌و‌نقل افغانستان و ازبکستان در جمع خبرنگاران گفت: کارگران و اقشار حقوق‌بگیر با حقوق و درآمد ثابت می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه مربوط و دریافت کد تاییدیه و با اخذ گواهی (کسر از حقوق) از محل کار خود و بدون نیاز به ضامن، به بانک‌های عامل مراجعه کنند. اسلامی ادامه داد: مبلغ تصویب شده ۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۳۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵ میلیون تومان برای سایر شهرهاست. به گفته وزیر راه‌و‌شهرسازی، در این طرح خانوارهای 5 نفره (پدر و مادر و ۳ فرزند) و کسانی که برای نخستین‌بار خانه اجاره می‌کنند، (ازدواج‌کنندگان جدید) و خانه‌اولی‌ها در اولویت اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند و پس از ثبت‌نام، مبلغ به حساب مالکان خانه‌ها واریز می‌شود و پس از پایان مبلغ قرارداد، اصل مبلغ به بانک مسترد خواهد شد. وی افزود: برای افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز تسهیلاتی دیده شده است که از طرف خود دستگاه‌های مسؤول اطلاع‌رسانی خواهد شد. وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: افرادی که می‌خواهند از این بسته استفاده کنند و شامل این شرایط می‌شوند، در سامانه وزارت راه‌و‌شهرسازی ثبت‌نام می‌کنند و از طریق تاییدیه‌ای که دریافت می‌کنند، به بانک معرفی شده و می‌توانند با مراجعه به بانک وام خود را دریافت کنند. وی تصریح کرد: از روزهای آینده ودیعه مسکن مستأجران نهایی می‌شود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. شیوه‌نامه ودیعه مسکن مستأجران با بانک مرکزی امضا شده و از هفته آینده قابل استفاده است.
 
* اقساط پرداختی مستأجران چقدر است؟
بر اساس شرحی که روحانی از طرح وام ودیعه مسکن ارائه کرد، مدت بازپرداخت اصل و سود این وام یک سال است. همچنین با توجه به اظهارات اسلامی، اصل وام به حساب مالکان واریز می‌شود. این یعنی مالکان هم در پایان قرارداد، اصل مبلغ وام را به بانک بازمی‌گردانند و مستاجران در طول یک سال صرفا اقساط سود این وام را می‌پردازند. با توجه به مبالغ 50، 30 و 15 میلیون تومانی وام ودیعه برای مناطق مختلف کشور، کل سود و اقساط این وام مطابق جدول زیر خواهد بود.

* روزنامه‌نگار اقتصادی 


Page Generated in 0/0066 sec