printlogo


کد خبر: 222226تاریخ: 1399/5/2 00:00
اخبار

محمدباقر قالیباف در دیدار نخست‌وزیر عراق:
پرونده ترور شهید سلیمانی با قدرت پیگیری شود
گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار  نخست‌وزیر عراق ضمن خیر مقدم به هیأت عالی‌رتبه عراقی، گفت: عراق برای تک‌تک ایرانیان از جایگاه بالایی برخوردار است. به ‌رغم دوران سخت حکومت صدام جنایتکار 2 ملت وارد مرحله مهمی از تاریخ روابط شده‌اند و در سال‌های اخیر با شکوفایی و تکریم عاشقان ائمه اطهار در مراسم اربعین و پذیرایی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق از زوار ایرانی، روابط و پیوندهای تاریخی، فرهنگی، تمدنی، انسانی و معنوی بین 2 ملت به نحو مطلوبی تضمین شده است. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 2 کشور در بالاترین سطح در حال تعمیق است، اظهار داشت: آمار تبادلات تجاری و گردشگری 2 کشور رو به بهبود است، هر چند اخیرا تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا دستخوش مشکلاتی شده است اما عزم 2 کشور بر افزایش حداکثری روابط و مناسبات در حوزه‌های مختلف است. وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست هنگام حمله گروه وحشی تروریستی تکفیری داعش به کمک برادران خود برود، گفت: به یاری خدا و مجاهدت مجاهدان، شکست گروه تروریستی تکفیری با همت نیروهای مسلح عراق و مردم و حشدالشعبی و به دست افتخارآفرینانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، حاصل شد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ترور جنایتکارانه سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم و شهید بزرگوار ابومهدی المهندس و دیگر همراهان به دستور مستقیم ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا لکه ننگی است که هرگز از دامان دولتمردان کاخ سفید پاک نخواهد شد. قالیباف با بیان اینکه آمریکا حریم عراق را نقض و با گستاخی اقدام به ترور کسانی کرد که برای خرد کردن استخوان‌های تروریسم جان خود را به خطر انداختند، ادامه داد: این موضوع ساده‌ای نیست، بنابراین پرونده بزرگ ترور آمریکایی با قدرت باید پیگیری شود. وی تصریح کرد: ما معتقدیم تا زمان حضور نیروهای بیگانه در منطقه، منطقه به ثبات و پایداری نمی‌رسد؛ همچنین معتقدیم عراق قوی و پیشرفته الگوی مهمی در روابط 2 کشور و روابط منطقه‌ای می‌تواند باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشترکات بین کشورهای منطقه گفت: با توجه به اشتراکات، آموزه‌های دینی و اخلاقی بویژه در شرایط سخت بحران ویروس کرونا، کدورت‌ها و اختلافات منطقه‌ای را باید کنار گذاشت و نقش ایران و عراق در این مسیر حائز اهمیت است. 
***
علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد
علیرضا زاکانی با رأی اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه مجلس به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس پس از پایان نشست این هیأت گفت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس که هیأت‌امنای مرکز پژوهش‌های مجلس هستند، موضوع انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان تمام داوطلبان اعم از آنها که کتبا یا شفاها اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد و پس از 2 مرحله رای‌گیری، علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق اعضا به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد. وی اضافه کرد: مقرر شد وی در جلسه بعدی برنامه‌های خود را به هیأت‌امنای مرکز ارائه کند.
***
قرارداد همکاری راهبردی ایران و روسیه به‌ روز شد
وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره برخی شبهات مطرح شده درباره قرارداد ایران و چین، تصریح کرد: مردم اطمینان داشته باشند نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از خاک ایران را به کسی خواهد داد. محمدجواد ظریف با اشاره به سفر اخیرش به روسیه گفت: قرارداد همکاری ۱۰ ساله بین ایران و روسیه که در زمان دولت اصلاحات امضا شده بود، تاکنون ۲ بار و هر بار ۵ ساله تمدید شده است که ۸ ماه دیگر تمام می‌شود. ظریف افزود: اگر کسی مخالفت نکند، این قرارداد خود به خود ۵ سال دیگر تمدید می‌شود اما بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی دراز‌مدت تدوین و به‌ روز شود.
***
ساخت جنگنده سنگین در ارتش آغاز شده است
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آغاز به‌کار ساخت جنگنده سنگین در ارتش خبر داد و گفت: توانستیم برد موشک‌های هوا به‌ هوای سایدواندر را نیز از ۵ مایل به ۸ تا ۱۲ مایل افزایش دهیم. امیر سرتیپ حمید واحدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به رونمایی از جنگنده کوثر گفت: در این باره حتی برخی افراد داخل کشور هم به ما گفتند «شما اف5 را رنگ کرده‌اید» اما وقتی آمدند و از نزدیک دیدند، متوجه شدند کوثر ربطی به اف‌5 ندارد. در حقیقت سیستم اویونیک این هواپیما بومی‌سازی شده و موتورهای آن نیز در داخل طراحی و تولید شده است که تراست آن اینقدر خوب است که خلبانان ما می‌گفتند «بریک‌های ما باید قوی‌تر باشد». این را که چرا روی این هواپیما کار شد، حقیقتا من تفکر صنعتگران را نمی‌دانم اما کار باید از جایی شروع می‌شد و این کاری که امروز با کوثر شروع شده است، موجب شده است ساخت جنگنده سنگین نیز شروع شود. کوثر یک هواپیمای صفر تا صد ایرانی است و ما به آن افتخار می‌کنیم و این تازه آغاز راه است تا ما به نقطه مطلوب برسیم. ما باید تلاش کنیم تدابیر حضرت آقا مبنی بر ایجاد نیروی هوایی تراز انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.

Page Generated in 0/0068 sec