printlogo


کد خبر: 222234تاریخ: 1399/5/2 00:00
مهرداد بذرپاش با رأی قاطع نمایندگان مجلس به ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب شد
دیوان فناورانه مردم‌پایه
* بذرپاش: پاسداری از بیت‌المال هدف اصلی دیوان محاسبات است

گروه سیاسی: مهرداد بذرپاش در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی با کسب 158 رأی نمایندگان به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. بذرپاش از مجموع ۲۴۴ رأی ماخوذه، با کسب ۱۵۸ رأی نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. گفتنی است وکلای ملت به لطف‌الله فروزنده، دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۸۲ رأی دادند. 
به گزارش «وطن امروز»، بذرپاش در ابتدای این جلسه با بیان برنامه‌های خود، طی سخنانی عنوان کرد: دیوان محاسبات مصداق حساب‌کشی است، دیوان محاسبات به مجلس کمک می‌کند بر نحوه هزینه‌کرد کشور نظارت کند تا شاهد اسراف منابع مالی کشور نباشیم؛ دیوان محاسبات اصلی‌ترین جلوه قانونی عدالت‌ورزی است. 
وی تصریح کرد: دیوان محاسبات باید کلاف درهم پیچیده بودجه را باز کند به نحوی که اثرات آن را در تصمیمات بودجه‌ای نمایندگان بتوان مشاهده کرد. بذرپاش با بیان اینکه دیوان محاسبات نهادی است که قانون اساسی برای نظارت بر وضع مالی کشور ایجاد کرده است، گفت: دیوان محاسبات تجلی تام عدالت‌خواهی نظام جمهوری اسلامی و مردمی‌ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت است. آیا حسابرسی در کشور ما در خدمت مردم است؟ وی ادامه داد: مردم در این زمینه گله‌مند هستند. مردم از ما می‌پرسند با این بودجه‌ریزی و این میزان هدر‌رفت بودجه چطور می‌توانید آسایش را برای ملت ایجاد کنید؟ آیا این ساختار بودجه‌ریزی سکوی تولید است یا مانع تولید؟ مردم از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. 
بذرپاش با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات به حسابرسی شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها پایبند باشد و در زمان مناسب این حسابرسی را تقدیم مجلس کند، اثربخشی تصمیمات مجلس افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: دیوان محاسبات امروز محروم از پایگاه‌های حسابرسی یکپارچه است و باید آن را به یک سازمان حسابرسی اثربخش تبدیل ‌کنیم. وی گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم را یادآور می‌شوم که بر دیوان محاسبات کشور تأکید فرمودند. انصافا بنده اهتمام مجلس یازدهم در تحقق این مطالبه را در جدیت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که با زحمت، تعهد و دقت‌نظر مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم امروز ترتیب داده‌اند، شاهد بودم. بذرپاش با بیان اینکه‌ کسی که از خود حساب نکشد حسرتش مستمر خواهد بود، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور مصداق همین حسابرسی است و نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور در نظر گرفته شده است. 
وی با طرح این پرسش‌ها که آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل می‌کند؟ از 2 هزار هزار میلیارد تومان بودجه چند درصد صرف ناکارآمدی‌ها شده است؟ این مبلغ می‌توانست چه سرمایه فیزیکی و اجتماعی ایجاد کند و ما الان با چه سرمایه‌ای مواجه هستیم؟ گفت: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای اینکه ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی می‌کرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه می‌شدیم یا مازاد داشتیم؟
بذرپاش تصریح کرد: چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیم‌گیری شما نمایندگان خلل ایجاد می‌شود و دیوان کجای تصمیم‌گیری نمایندگان است؟
رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی دارند، افزود: با این میزان هدررفت سرمایه چطور می‌شود به نفع مردم عمل کرد؟ بذرپاش ادامه داد: مردم گله‌مند هستند و از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. همان‌قدر که از خطا باید جلوگیری شود با کار نکردن‌ها هم باید برخورد شود. وی تأکید کرد: اگر دیوان محاسبات در انجام وظایف خود مطابق قانون اساسی عمل کند و گزارش تفریغ بودجه را در زمان مناسب تقدیم مجلس کند، آن وقت چقدر اثربخشی تصمیمات افزایش می‌یابد. 
بذرپاش در پایان گفت: پاسداری از بیت‌المال هدف اصلی دیوان محاسبات است. آیا می‌شود پاسدار بیت‌المال بود اما به شرکت‌های دولتی کم‌توجه بود؟ دیوان محاسبات دچار کمبود زیرساخت و محروم از برخورداری از پایگاه‌های اطلاعاتی یکپارچه است و نتوانسته به عملیات برخط فرآیند تفریغ بودجه دست یابد. 

Page Generated in 0/0078 sec