printlogo


کد خبر: 222397تاریخ: 1399/5/7 00:00
عدم لغو طرح ترافیک و ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی نگرانی‌ها را افزایش داده است
پایتخت در محاصره کرونا
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 293606 و شمار قربانیان به 15912 نفر رسید

دفن ۲۳۴ فرد مبتلا به کرونا طی ۲ روز ابتدای هفته جاری در بهشت‌زهرا(س) نگرانی‌های فراوانی را برای پایتخت‌نشینان ایجاد کرده است و خیلی‌ها معتقدند چنانچه آمار ابتلا به این بیماری کشنده همچنان بالا باشد نیازمند ایجاد بیمارستان‌های موقت برای بستری بیماران کرونایی هستیم. به گزارش «وطن امروز»، تاخت‌و‌تاز کرونا در کلانشهر تهران که بی‌رحمانه جان شهروندان را می‌گیرد باعث شده ظرفیت همه تخت‌های مراقبت‌های ویژه پایتخت در آستانه تکمیل شدن قرار گیرد. در شرایطی که کل کشور گرفتار این ویروس منحوس است و مسؤولان بهداشت و درمان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید ویژه دارند، ماه‌های محرم و صفر نیز نزدیک می‌شود. هر چند مراسم سوگواری ایام محرم امسال متفاوت‌تر از سال‌های پیش خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که در صورت بی‌احتیاطی‌ها یا سهل‌انگاری برخی نسبت به فاصله‌گذاری‌های فیزیکی یا رعایت نشدن اصول بهداشتی در این ایام مشکلات شیوع ویروس کرونا بیشتر شود. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره با بیان اینکه متأسفانه برخی مسؤولان در ستاد کرونا حالت کرختی نسبت به موضوع ویروس «کووید-19‌» پیدا کرده‌اند، گفت:‌ این کرختی سبب شده که تنها در لحظه جهت مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شود، در حالی که باید به فکر روزهای آینده نیز بود. وی اعلام کرد: روز یکشنبه 116 نفر و روز قبل از آن 118 نفر در بهشت‌زهرا‌(س) تهران به دلیل کرونا دفن شدند که این آمار بسیار زیاد است و تقریبا آمار مشابه هفته اول فروردین بوده است. همچنین ظرفیت همه تخت‌های مراقبت‌های ویژه در پایتخت تکمیل شده است و اگر مردم مواظب خودشان نباشند، دیگر جایی برای بستری شدن وجود ندارد. وی اعلام کرد: ممکن است در صورت ادامه افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بیمارستان‌های موقت را در مکان‌هایی دوباره فعال کنیم که این خبر خوبی نیست. از طرفی کادر درمان هم در حال حاضر با یک جنگ فرسایشی مواجه است و یک‌تنه طی 5 ماه اخیر مقابل کرونا ایستاده است و ما نگران هستیم که تاب و توان کادر درمان نیز تمام شود.


* آمار فوتی‌های کرونایی بالاتر از 200 نفر در شبانه‌روز
طبق گزارش‌های موجود، آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19‌» همچنان بالای 200 نفر در هر شبانه‌روز است و اکثر فوتی‌ها تهرانی هستند. سیما‌سادات ‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در این باره گفت: در ۲۴ ساعت گذشته (ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19‌»  در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-19‌»  در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶  نفر برسد. وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۲ بیمار «کووید-19‌»  جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید. وی همچنین افزود: ۳۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19‌»  در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


* رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته‌های سینه‌‌زنی
به گفته مسؤولان وزارت بهداشت، مراسم محرم امسال با تفاوت‌هایی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم گفت: رعایت نکات بهداشتی از منزل آغاز می‌شود و تا هیأت‌ها، تکایا و دسته‌های سینه‌زنی قابل تعمیم خواهد بود اما در نظر گرفتن این نکته که عزاداری‌های امسال با سال گذشته متفاوت است، نکته بسیار مهمی است. محسن فرهادی درباره برگزاری مراسم ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: واقعیت این است که یکی از مردمی‌ترین مراسم در کشورمان، مراسم ماه محرم است. محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا چندان دستور‌بردار نیست؛ زمانی ممکن است مراسمی داشته باشیم که دولت در آن مؤثر است و اعلام ‌کند مراسم تعطیل است اما در ماه محرم سوای مراسم بزرگی که برگزار می‌شود، در هیأت‌ها، تکایا و منازل نیز مراسم‌هایی برگزار می‌شود و طبیعتا برای کنترل آن شاید تنها دستور ممنوعیت کافی نباشد. وی افزود: 2 راه برای برگزاری این مراسم و بویژه مراسم تاسوعا و عاشورا پیش روی ما قرار می‌گیرد، نخستین راه ارتباط مستقیم ما با مردم از طریق رسانه‌هاست که به آنها اعلام کنیم عزاداری حسینی امسال منوط به رعایت برخی نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری است. نکته دوم نیز در نظر گرفتن چارچوب‌های قانونمند یا پروتکل‌های بهداشتی است که برای مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر از خود مردم توقع کمک و همراهی داریم، درست مانند روزهای ابتدایی بروز بیماری که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. مراسم محرم و صفر اینگونه نیست که با صدور یا ابلاغ بخشنامه تعطیل شود. وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار در مراسم عزاداری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی از منزل آغاز می‌شود و تا هیأت‌ها، تکایا و دسته‌های سینه‌زنی قابل تعمیم خواهد بود اما در نظر گرفتن این نکته که عزاداری‌های امسال با سال‌های گذشته متفاوت است نکته بسیار مهمی است.


* اکیداً خواستار لغو طرح ترافیک هستیم
با آنکه کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی بحران شیوع ویروس کرونا خیلی از محدودیت‌ها باید دوباره اعمال و اجرا شود اما اکنون شاهد اختلاف نظر بین شهرداری و وزارت کشور برای لغو یا اجری طرح ترافیک هستیم. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ترافیک گفت: اختلاف نظری میان شهرداری و وزارت کشور وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت و بررسی‌هایی که در ستاد مقابله با کرونای تهران داشتیم اکیدا خواستار عدم اجرای طرح ترافیک هستیم. وی در ادامه با تأکید بر اینکه تا یک سال آینده هیچ راه‌حل آسان و میانبری برای حذف بیماری «کووید-19‌»  وجود ندارد، گفت: تنها مورد قابل اعتنا که آن هم یک سال بعد قابل دسترس می‌شود، واکسن علیه بیماری است. وی با اشاره به اینکه امید چندانی به دستیابی به داروی درمان قطعی کرونا نیست، تصریح کرد: داروهای ضدویروسی که تاکنون بشر کشف کرده است ۳۰ تا ۵۰ درصد بر ویروس‌ مربوط تأثیر‌گذار بوده است. حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری کنکور نیز گفت: تصمیم برای اینکه کجا و چگونه کنکور برگزار شود با ستاد ملی مقابله با کروناست. برای کنکور هیچ کس از شهر خود خارج نمی‌شود. برای برگزاری جلسه نیز خواسته‌ایم فاصله 2/1 متری اعمال شود که عزیزان وزارت علوم قرار است فاصله 8/1 تا ۲ متری بین داوطلبان را رعایت کنند، افراد مشکوک در محلی جدا و افراد بیمار نیز در بیمارستان یا محل مورد نیاز خود امتحان می‌دهند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد پاییز و زمستان به مراتب شرایط سخت‌تر خواهد بود، پس نمی‌توان کنکور را بیشتر به تعویق انداخت.


Page Generated in 0/0067 sec