printlogo


کد خبر: 222453تاریخ: 1399/5/8 00:00
هشدار نخست‌وزیر اسبق عراق درباره سیاست نزدیکی دولت فعلی به سعودی
نوری المالکی: عربستان تاب تحمل دولت شیعی در عراق را ندارد

گروه بین‌الملل: اعلام تمایل مصطفی الکاظمی برای نزدیکی به عربستان و حتی اعلام عربستان به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی- اگر چه به علت وخامت حال شاه سعودی این سفر لغو شد- سبب شد سیاستمداران کهنه‌کار عراق که سابقه سال‌ها کار سیاسی و بین‌المللی دارند، با حساسیت بیشتری به این روابط بنگرند. 
نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق این روزها جزو معدود رهبران عراقی است که به صراحت درباره عملکرد سعودی‌ها در عراق سخن می‌گوید. وی که حالا رئیس ائتلاف «دولت‌ قانون» است، با اشاره به اینکه در دوران نخست‌وزیری‌اش تلاش کرد منازعه مذهبی و سیاسی ریاض با بغداد را متوقف کند، گفت: سعودی‌ها بغداد را مرکز خلافت عباسی می‌دانند و تاب تحمل حکومت شیعی را ندارند. 
نوری المالکی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به ضرورت تقویت روابط بغداد با همه کشورهای جهان به استثنای رژیم صهیونیستی بر اساس منافع ملی عراق، درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال عراق، طرح تجزیه جو بایدن، اقدامات آمریکا در عراق و ضرورت اتکا به حشد‌الشعبی در چالش‌های فرارو توضیح داد. مالکی در این مصاحبه درباره دیدارهای وزرای کابینه عراق با شخص او گفت: این دیدارها و تبادل اطلاعات و نظرات میان ما، چرا برای برخی مایه تعجب است؛ در حالی که ما تجربه حکومت داریم و این دیدارها برای استفاده از این تجارب است و همه دولت‌ها با هم مرتبط هستند و هر دولت و هر وزیری مکمل دیگری است. وی افزود: یک مسأله وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود و آن این است که نخست‌وزیری که بعد می‌آید، همه دستورات نخست‌وزیر سابق را لغو و حتی همه وزرا، معاونان، مدیران کل و... را تغییر می‌دهد و این اشتباه است. دولت نباید تنها برای یک مقطع زمانی محدود به 3 سال تشکیل شود، بویژه اگر تشکیل آن روند پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته باشد. نخست‌وزیر پیشین عراق ادامه داد: دولت‌هایی که پس از سقوط رژیم سابق روی کار آمدند، بهای میراث بد این رژیم در روابط با کشورهای جهان را پرداخت می‌کنند. این امر ساده‌ای نیست که ما اختلافات با سوریه، ایران، ترکیه، سعودی، ایالات‌متحده و سایر کشور‌ها را به پایان برسانیم. 
وی درباره روابط بغداد - ریاض گفت: زمانی که من پست نخست‌وزیری را تحویل گرفتم، به نخستین کشوری که سفر کردم عربستان سعودی بود. انتظار داشتم منازعه مذهبی و سیاسی را متوقف کنم اما موفق نشدم. سعودی با ما مشکل مذهبی دارد. مقامات سعودی معتقدند بغداد پایتخت خلافت عباسی است و شیعه نباید بر آن حکومت کند. نخست‌وزیر پیشین عراق تصریح کرد: مشکل با عربستان سعودی بر سر این است که می‌خواهد مانند جمال عبدالناصر، تصمیم‌گیری عربی را به انحصار خود درآورد اما صلاحیت‌های لازم را ندارد. همین امر موجب مشکلاتش با عراق، قطر، ترکیه و سایر کشورها شده است، زیرا سعودی شایستگی این امر را ندارد. مالکی گفت: عربستان سعودی همچنان در امور منطقه دخالت می‌کند؛ همان‌گونه که در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه شاهد آن هستیم. تصمیم‌گیری عربی، امروز فراتر از آن است که عربستان بخواهد به تنهایی آن را در دست بگیرد و کشورهای عربی خود دارای حاکمیت و اراده هستند و تصمیمات خود را دارند. 
نخست‌وزیر پیشین عراق گفت: امیدواریم دولت کنونی فضای حاکم بر روابط ما با عربستان را آرام کند اما احتمالا این امر محقق نخواهد شد، زیرا مطالبات ریاض از بغداد با منافع عراق در تعارض است. وی درباره لغو سفر الکاظمی به ریاض که در رسانه‌ها دلیل آن بستری شدن «ملک‌سلمان» شاه سعودی در بیمارستان اعلام شد، گفت: من نمی‌توانم درباره لغو سفر الکاظمی به عربستان و اینکه آیا این امر برخاسته از یک موضع بوده یا به دلیل بیماری شاه سعودی، قضاوتی کنم.
***
[اخبار متناقض درباره انفجار در  پایگاه اسپایکر عراق]
پس از انتشار خبر مربوط به انفجار در پایگاه اسپایکر، گمانه‌زنی‌ها پیرامون این حادثه بشدت تناقض داشت. در حالی که در خبرهای اولیه، حمله راکتی دلیل این انفجارها اعلام شد اما حالا برخی منابع از حمله پهپادی به این پایگاه خبر می‌دهند. به گزارش «وطن امروز»، شامگاه دوشنبه پس از انتشار خبر شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در پایگاه هوایی شهید «ماجد التمیمی» (اسپایکر سابق) در استان صلاح‌الدین عراق، برخی منابع اعلام کردند این پایگاه، هدف حملات راکتی قرار گرفته است اما شبکه تلویزیونی «الرشید» بغداد صبح دیروز در خبری فوری به نقل از یک منبع آگاه نوشت دلیل این انفجار، حمله پهپادی بوده و یک فروند پهپاد ناشناس، این پایگاه را در استان صلاح‌الدین هدف قرار داده است. برخی منابع خبری نیز مدعی حمله چندین پهپاد ناشناس به این پایگاه شدند. گروه اطلاع‌رسانی موسوم به «الاعلام الامنی» عراق در همان دقایق اولیه شنیده شدن صدای این انفجارها بدون اشاره به دلیل آنها اعلام کرد: ساعت ۲۳ شب ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰، ۲ انفجار در پایگاه شهید ماجد التمیمی در استان صلاح‌الدین روی داد و نیروهای آتش‌نشانی موفق به مهار آتش حاصل از این انفجارها شدند. این حادثه تلفاتی نداشت. پیش از انفجار در پایگاه هوایی ماجد التمیمی، اخباری درباره شلیک ۳ راکت به پایگاه «التاجی» در شمال بغداد جایی که نیروهای آمریکایی و عراقی حضور دارند، منتشر شد. ژوئن سال ۲۰۱۴ داعش پس از یورش به شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین و اشغال آن، بیش از ۲ هزار نفر از دانشجویان پایگاه نیروی هوایی اسپایکر را اعدام و در گور جمعی دفن کرد. در همان سال، «نوری المالکی» نخست‌وزیر وقت عراق در بازدید از این پایگاه نام شهید سرتیپ خلبان «ماجد التمیمی» را که در جریان نجات ایزدی‌های تحت محاصره داعش از کوه سنجار سقوط کرد و به شهادت رسید، بر این پایگاه گذاشت.

Page Generated in 0/0060 sec