printlogo


کد خبر: 222454تاریخ: 1399/5/8 00:00
دور دنیا

اعتراف پلوسی به وضعیت بد اقتصادی آمریکا
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رهبران جمهوری‌خواه و مذاکره‌کنندگان کاخ سفید خواست به دفترش بروند تا جمهوری‌خواهان ترغیب شوند سریع‌تر مذاکرات با دموکرات‌ها را پیش ببرند. پلوسی گفت: اگر جمهوری‌خواهان برای خانواده‌های شاغل اهمیت قائل باشند، این روند خیلی طول نخواهد کشید. نانسی پلوسی تاکید کرد: کودکان گرسنه هستند، خانواده‌ها از پس اجاره‌بها بر نمی‌آیند، بیکاری به اوج می‌رسد و جمهوری‌خواهان می‌خواهند دوباره متوقف شوند و تدریجی عمل کنند. از آنها برای حضور در دفترم و انجام این کار دعوت می‌کنم. ما بیش از ۲ ماه است که آماده گفت‌وگو هستیم.
***
ارمنستان: اوضاع در مرز جمهوری آذربایجان نسبتا آرام است
شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان دیروز از وضعیت نسبتا آرام مرز کشور خود با آذر‌بایجان خبر داد. استپانیان در صفحه اجتماعی فیسبوک خود نوشت: «تمام طول دوشنبه‌شب تا روز ۲۸ ژوئیه، مانند الان، مرز بین آذر‌بایجان و ارمنستان نسبتا آرام مشاهده شده است». وی افزود: نیرو‌های آذر‌بایجانی ۱۷ بار آتش‌بس را در بخش‌های مختلفی از این مرز نقض کرده و به مواضع ارمنستان ۲۲۰ بار شلیک کرده‌اند». صحبت‌های استپانیان در حالی مطرح شده که طی روزهای اخیر شدت تنش‌ها کاهش یافته و ۲ طرف از آرام بودن شرایط در مرزها خبر داده‌اند. تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۱۲ جولای آغاز شد. آذربایجان ادعا می‌کند آغازگر این تنش‌ها، حملات توپخانه‌ای نظامیان ارمنی به نیروهای این کشور در ناگورنو- قره‌باغ بوده است. ارمنستان نیز در مقابل ادعا می‌کند تنش‌ها بعد از تلاش‌های ارتش آذربایجان برای حمله به مواضع ارمنستان افزایش یافته است. نبرد ناگورنو- قره‌باغ پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این ۲ کشور بر سر مسائل «ارضی» است. به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر کدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است. 
***
توافق هنگ‌کنگ با انگلیس، کانادا و نیوزیلند تعلیق شد
به دنبال اقدامات ضدچینی و فشار کشورهای غربی بابت تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، دولت چین از تعلیق توافق هنگ‌کنگ با 3 کشور انگلیس، کانادا و نیوزیلند در زمینه همکاری‌ جهت مقابله با جرائم و استرداد مجرمان خبر داد. وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد دولت محلی هنگ‌کنگ توافق دوجانبه خود با انگلیس، کانادا و نیوزیلند در زمینه استرداد مجرمان و مقابله با جرائم را به حالت تعلیق در‌‌آورد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر به انتقاد تند از مواضع انگلیس، کانادا و نیوزیلند درباره هنگ‌کنگ پرداخت و مخالفت‌شان با تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را دخالت آشکار در امور داخلی چین خواند. تعلیق توافق هنگ‌کنگ با این ۳ کشور غربی بعد از آن صورت گرفت که انگلیس، کانادا و نیوزیلند به صورت جداگانه اعلام کردند در اعتراض به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، توافقات دوجانبه‌شان با هنگ‌کنگ در زمینه استرداد مجرمان و مقابله با جرائم را تعلیق کرده‌اند. 
***
دفاع روسیه از استقرار سامانه اس۴۰۰ در قطب شمال
نیکلای کورچونف، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، استقرار سامانه اس۴۰۰ در قطب شمال را تضمینی برای امنیت ملی کشور خود دانست. کورچونف در مصاحبه‌ای گفت: استقرار سامانه موشکی اس۴۰۰ در جزایر شمالگانی روسیه یک اقدام منطقی است که به طور انحصاری برای دفاع ملی لازم است و نباید نگرانی ایجاد کند. وی در ادامه درباره استقرار سامانه اس۴۰۰ در این جزایر گفت: پس از ایجاد میدان راداری یکپارچه بر فراز قلمرو کشورمان، این اقدام نیز متداوم و با ثبات است. کورچونف افزود: سامانه اس‌۴۰۰ تنها برای دفاع است. استقرار آن در هر جایی نباید نگرانی ایجاد کند. اگر کسانی از این بابت نگرانند، قصد حمله به شیء یا ناحیه‌ای را که قرار است اس‌۴۰۰ از آن محافظت کند نداشته باشند. 
***
هشدار رهبر طالبان به آمریکا
مولوی هبت‌الله رهبر طالبان دیروز پیامی را به مناسبت عید قربان صادر کرد. وی بر مذاکرات بین‌الافغانی برای آزادی زندانیان تأکید کرد و گفت این مساله سبب اعتماد و کوتاه‌کردن مسیر برای رسیدن به صلح می‌شود.
 هبت‌الله با اشاره به توافق دوحه نیز گفت طالبان در این باره مسؤولیت خود را به جا آورده‌ است. رهبر طالبان از طرف‌های داخلی خواست تا موانع را از سر راه شروع مذاکرات بین‌الافغانی بردارند. وی درباره خروج نیروهای خارجی هم گفت در این قسمت پیشرفت خوبی صورت گرفته است. وی تأیید کرد نیروهای خارجی از ۵ پایگاه خارج شده‌اند. 
به گفته وی، براساس توافقنامه دوحه باید تمام نظامیان و کارمندان غیردیپلماتیک آمریکا و متحدانش از افغانستان خارج شوند و کارمندان همه نهادهای نظامی و غیرنظامی آمریکا باید به توافقنامه صلح وفادار باشند و از اظهارات و تبلیغات ناموجه خودداری کنند و برای پایان این جنگ طولانی، موانع ایجاد نکنند.

Page Generated in 0/0059 sec