printlogo


کد خبر: 222478تاریخ: 1399/5/8 00:00
رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا پس از سفر به کشورهای غرب آسیا، برای پیگیری طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران راهی انگلیس می‌شود
تور عربی- غربی هوک

گروه سیاسی: رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا قصد دارد با عزیمت به انگلیس، رایزنی‌ها پیرامون طرح تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران را در دیدار با بوریس جانسون پیگیری کند. 
به گزارش «وطن امروز»، هر قدر روزشمار آمریکایی‌ها به 18اکتبر (27مهر)، موعد پایان تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک‌تر می‌شود، تحرکات دیپلماتیک مقامات این کشور برای پیش بردن طرح پمپئو با نیت تمدید این تحریم‌ها و ممانعت از برقرار شدن امکان خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران هم بیشتر می‌شود. 
در همین زمینه برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران پس از سفر اخیرش به کشورهای منطقه، قصد دارد با عزیمت به انگلیس، رایزنی‌ها پیرامون این طرح را در آنجا نیز پیگیری کند. وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هوک هفته جاری برای دیدار با مقامات انگلیسی از جمله «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور، به لندن سفر می‌کند. بر این اساس، وی روز گذشته سفر اروپایی خود را با عزیمت به کشور استونی آغاز کرد تا در ادامه سفرهای اخیرش به تونس، قطر و کویت، این بار از متحدان اروپایی واشنگتن بخواهد به طرح پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی مثبت دهند. 
هوک روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با بیان اینکه هنوز نشنیده‌ام که کسی بگوید منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران، برای خاورمیانه خوب است، گفته بود: در سراسر جهان هیچ‌ کس نمی‌خواهد رژیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. هیچ‌ کس نمی‌خواهد ایران همواره در جنگ با همسایگانش باشد. وی همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» درباره تحریم تسلیحاتی ایران مدعی شده بود: ما پروژه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم تمام اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت به آن رأی دهند؛ مهم آن است که این تحریم‌ها که از ۱۳ سال قبل آغاز شده و ۱۸ اکتبر آینده به پایان می‌رسد، تمدید شود. هوک در ادامه با طرح این اتهام که تمدید نشدن این موضوع به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج ‌فارس و جهان خواهد بود، مدعی شد: تمدید نشدن تحریم‌ تسلیحاتی به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آنهاست. الشرق‌الاوسط در ادامه از هوک پرسید «گام‌های آینده دولت آمریکا برای حمایت از این رویکرد سیاسی چیست؟» وی پاسخ داد: سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌کنم اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا اینکه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، این در کنار دیگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود. 
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم سه‌شنبه هفته گذشته در حاشیه یک کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود گفته بود: با نخست‌وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کردم. وی روز یکشنبه هم مدعی تضمین تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر شده بود. با این حال قمار پمپئو برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به چیزی فراتر از موافقت دست‌کم 9 عضو شورای امنیت نیاز دارد و آن هم ممانعت از وتو شدن قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌هاست. در حالی قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است که این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. «چین» و «روسیه» به عنوان 2 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در ماه‌های گذشته مواضع تندی نسبت به طرح آمریکا از خود نشان داده‌اند و در شرایطی که نزاع میان واشنگتن و پکن به بالاترین سطح خود در سال‌های گذشته رسیده است، امکان همراه کردن این رقیب شرقی برای آمریکا امری محال به حساب می‌آید. اواسط خرداد سال جاری «سرگئی لاوروف» و «وانگ یی» وزرای خارجه روسیه و چین در نامه‌ای رسمی به ۱۳ عضو شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، تلاش‌های آمریکا علیه ایران را به دلیل خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته‌ای و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مردود و غیرقابل قبول دانسته بودند و پیام عدم عقب‌نشینی مقابل درخواست آمریکا را صادر کرده بودند. با این حال افزایش تحرکات دیپلماتیک آمریکا در ماه‌های اخیر و دیداری که هوک با کشورهای عربی در روزهای گذشته داشته است را می‌توان به عنوان بخشی از سناریوی آمریکا برای به میدان آوردن همسایگان ایران در راستای ممانعت از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان دانست. 

Page Generated in 0/0061 sec