printlogo


کد خبر: 222481تاریخ: 1399/5/8 00:00
افزایش آمار مرگ و میر در پایتخت نزدیک به نیمی از جان‌باختگان کرونایی کشور، پایتخت‌نشینان هستند
تهران قرمز شد
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 296273 و شمار قربانیان به 16147 نفر رسید

شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش آمار مرگ‌ومیر در تهران، پایتخت را از وضعیت هشدار خارج و وارد وضعیت قرمز کرد. به گزارش «وطن امروز»، کلانشهر تهران با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت شرایط مساعدی ندارد. ظرفیت تخت‌های کرونایی در بیمارستان‌های این شهر پر شده و کادر پزشکی خسته است. روز به روز بر آمار مبتلایان و بستری بیماران «کووید-19» در پایتخت اضافه می‌شود. در چنین شرایطی اما هنوز ادارات با ظرفیت کامل کار می‌کنند و محدودیت‌های جدید برای کاهش شیوع این بیماری اعمال نمی‌شود. قرار است کنکور برگزار و مراسم ایام محرم و صفر نیز با شرایط خاصی برپا شود. البته وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرده است برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع می‌شود. این در حالی است که سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: در 24 ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر برسید. به گفته وی، متاسفانه از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه، ۲۳۵ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید. همچنین ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی همچنین در تشریح استان‌های در وضعیت قرمز و زرد اعلام کرده است: در حال حاضر ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در شرایط هشدار قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه استان تهران هم از لحاظ وضعیت کرونایی به استا‌ن‌های قرمز کشور اضافه شد، گفت: تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین و پرترددترین استان کشور برای اولین‌بار بعد از خیز اول بیماری در وضعیت قرمز قرار گرفت. گفتنی است طبق گزارشات موجود حدود نیمی از جان‌باختگان کرونایی متعلق به تهران هستند. 
 
* هر خانه یک حسینیه باشد
در شرایطی که تهران در وضعیت قرمز به سر می‌برد، معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری مراسم اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر می‌دهد و می‌گوید قطعا مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود. علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم‌ها برای چگونگی برگزاری مراسم عرفه، اعیاد قربان و غدیر و عزاداری ماه‌های محرم و صفر می‌گوید: درباره مراسم روز عرفه، اعیاد قربان و غدیر و عزاداری ماه‌های محرم و صفر پروتکل‌ها در حال آماده شدن است. چندین نظر وجود دارد اما اگر مراسمی هم برگزار شود اصلا و به هیچ وجه به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود. وی تاکید کرد: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم. رئیسی درباره پیش‌بینی افزایش ۶۰ درصدی آمار ابتلا به کرونا با برگزاری کنکور و مراسم محرم، گفت: پیش‌بینی‌های زیادی وجود دارد و بسیاری مسائل را همه می‌توانند پیش‌بینی کنند. در همین جمع اگر ماسک نداشته باشند و ۲ نفر هم مبتلا باشند، می‌توان پیش‌بینی کرد که ۶۰ درصد افراد مبتلا می‌شوند. 
وی همچنین گفت: درباره مراسم محرم چند فاکتور وجود دارد؛ آیا محیطی که در آن مراسم برگزار می‌شود، سربسته است یا در محیط باز است؟ آیا محیطی که فضای بسته است، تهویه مناسب دارد یا خیر؟ جمعیتی که در آنجا حضور دارند و مدت زمان حضور چقدر است؟ در فضای سربسته بیش از 2 ساعت صلاح نیست که جمعیت حضور داشته باشد. اگر در یک فضایی که در حالت عادی تراکم ۱۰۰ درصد است، در این شرایط باید حداکثر ۲۵ درصد باشد و حتما باید تعداد افرادی که در این فضا قرار می‌گیرند، به‌جای ۱۰۰ نفر ۲۵ نفر باشند. در فضای باز هم مراسم‌ نباید تماشاچی داشته باشد. در عین حال معمولا در این مراسم‌ افراد مختلف از جاهای مختلف حرکت می‌کنند و در یکجا جمع می‌شوند. این هم مورد تایید ما نیست و ممنوع است و مردم نباید به هم بپیوندند و در یک جا جمع شوند. 
 
* تمدید محدودیت‌ها در تهران تا پایان هفته آینده
محدودیت‌ها در پایتخت دوباره تمدید شد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شرایط سخت و شکننده شهر تهران به لحاظ شیوع کرونا گفت: تمام تجمعات و برپایی نمایشگاه در تهران اقدامی پرمخاطره تلقی می‌شود. علیرضا زالی با اشاره به شیوع گسترده پاندمی کرونا تاکید کرد: برپایی هرگونه نمایشگاه در تهران ممنوع است. وی ادامه داد: همچنین با توجه به تمدید محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد کرونای استان تهران، این محدودیت‌ها حداقل تا پایان هفته آینده برقرار و بر همین اساس برگزاری نمایشگاه، مجمع عمومی و تجمعات ممنوع اعلام شده است.

Page Generated in 0/0068 sec