printlogo


کد خبر: 222484تاریخ: 1399/5/8 00:00
مرحله نهایی چهاردهمین رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم(ص) سپاه روز گذشته آغاز شد
مشق تاکتیک تهاجمی دریایی
* نیروی دریایی ارتش آمریکا: اقدام ایران غیرمسؤولانه است!

گروه سیاسی: مرحله نهایی چهاردهمین رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم(ص) با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی‌بن ابی‌طالب(ع)» از صبح دیروز (سه‌شنبه) در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج ‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد. 
در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریوهای رزمایش می‌پردازند. همچنین عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن فرضی، عملیات مین‌ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا، در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه به اجرا درمی‌آید.همچنین در جریان برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های مختلف سطحی، تکاوری، غواصی، موشکی و... سپاه انهدام و مقابله با ناو هواپیمابر آمریکایی را تمرین کردند. در این تمرین یگان‌های موشکی و شناورهای تندرو با اجرای آتش به وسیله راکت‌اندازها و موشک‌های کروز و همچنین بالگردهای نیروی دریایی سپاه نیز با شلیک موشک کروز مقابله با ناو آمریکایی را تمرین کردند. در بخش دیگری از این تمرین، غواصان و تکاوران دریایی نیروی دریایی سپاه نیز عملیات انهدام پل فرماندهی ناو را تمرین کردند.در این رزمایش برای نخستین‌بار عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور انجام می‌شود. سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم۱۴، ارتقای آمادگی‌های رزمی در تمام سطوح، تمرین و حصول اطمینان از اجرای طرح‌های عملیاتی، افزایش سطح هماهنگی در اجرای عملیات مشترک و تمرین دفاع و آفند جنگ الکترونیک و پایداری ارتباطات چند‌لایه را از اهداف مهم رزمایش پیامبر اعظم۱۴ توصیف و تصریح کرد: تأمین خطوط مواصلاتی هوایی و دریایی و تداوم پشتیبانی‌های آمادی، تمرین ستادی سناریوهای مختلف و نیز طرح‌ریزی منعطف و سریع همراه با بازی جنگ دو‌طرفه از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش بزرگ است. وی عمق‌بخشی به دفاع با بهره‌گیری از توان عظیم نیروی مردمی و بسیج دریایی را از وجوه تمایز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) ۱۴ عنوان و اظهار کرد: در طرح‌های دفاعی سپاه روح تهاجم و آفندی با بسیج مردمی شکل می‌گیرد و پایان‌ناپذیری دفاع با حضور مردم در معرکه‌های جهاد معنا پیدا می‌کند. سردار نیلفروشان طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه‌محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را از دیگر ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد‌موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیر‌کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دوردست استفاده می‌شود. 
 
* سردار سلامی: از تهاجم به استراتژی دفاع می‌رسیم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم۱۴ سپاه که از صبح دیروز (سه‌شنبه) در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز آغاز شده است، اظهار کرد: سیاست‌های ما برای صیانت از منافع حیاتی ملت عزیز ایران دفاعی است، به این مفهوم که ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم.  وی با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.  سرلشکر سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم، گفت: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد. سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه از تاکتیک‌های هجومی به استراتژی دفاع می‌رسیم، اظهار کرد: به منظور تمرین سطوح رزمی در عملیات‌های مشترک بین نیروهای چندگانه سپاه و اطمینان یافتن از صیانت مقتدرانه از منافع حیاتی ملت‌ عزیز ایران، این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنیم. وی در ادامه تصریح کرد: ترکیبی از مهارت و فن درست، تکنیک صحیح به کارگیری تجهیزات و تاکتیک‌های ابتکاری مبتنی بر خلاقیت‌ و نوآوری در میدان عمل، فضای رزمایش‌های ما را شکل می‌دهد تا در شرایط واقعی با ابهام مواجه نباشیم. فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو‌پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به‌روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار می‌دهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم. 
 
* واکنش نیروی دریایی آمریکا به رزمایش سپاه پاسداران
چند ساعت پس از اعلام خبر آغاز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 14، نیروی دریایی ارتش آمریکا به برگزاری مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم(ص) واکنش نشان داد. خبرگزاری فرانسه روز گذشته به نقل از یک سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا نوشت: «رزمایش ایران در خلیج فارس اقدامی غیرمسؤولانه و بدون ملاحظه است». یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی بحرین هم روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که آمریکا قصد درگیری با ایران را ندارد. آسوشیتدپرس به نقل از این سخنگو که اشاره‌ای به نامش نشده نوشت: «ما به توانایی نیروی دریایی [آمریکا] برای دفاع از خودمان در برابر تهدیدات دریایی اطمینان داریم». وی در ادامه اضافه کرد: «درباره اینکه ایران از ساختن این ماکت [ناو هواپیمابر] یا استفاده از آن در یک رزمایش چه چیزی می‌خواهد به دست بیاورد، نمی‌توانیم صحبت کنیم». این سخنگو در ادامه اضافه کرد: «ما دنبال درگیری نیستیم اما آماده‌ایم از نیروها و منافع آمریکا در برابر تهدیدهای دریایی در منطقه دفاع کنیم».

Page Generated in 0/0066 sec