printlogo


کد خبر: 222489تاریخ: 1399/5/8 00:00
عمق فاجعه‌ای که رخ داد و عملیات مرصاد آن را جمع کرد

علی‌اصغر مجتهدزاده*: به مناسبت سالگرد هجوم وحشیانه منافقین در تاریخ 3/5/67 به مرزهای غربی ایران و جنایات پیرامونی آن که البته در تاریخ 5/5/67 در تنگه چارزبر (تنگه مرصاد)1 در کمینگاهی، دست الهی از آستین رزمندگان اسلام درآمد و نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرد، مطالب دردناکی را مرور می‌کنیم. 
واژه نفاق و منافق 37 بار در قرآن کریم آمده است. این گروه همواره از سرسخت‌ترین و بدترین دشمنان دین و پیامبران و صالحین بوده‌اند. شناخت جریان نفاق و شناسایی منافقین از ضروریات و لوازم ایجاد امنیت و آرامش پایدار در هر جامعه‌ای است. حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام علل و ریشه‌های نفاق را در 4 پایه و فروع و زیرشاخه‌های آن برشمرده‌اند: هوس، سهل‌انگاری در امر دین، خشم و غضب، حرص و طمع.2 سازمان مجاهدین خلق که روزی شاخه جوانان نهضت آزادی بود، انشعاباتی را به خود دیده است؛ بخشی از اعضای سازمان با بیانیه تغییر ایدئولوژی از اسلام به مارکسیسم تغییر مسیر دادند و بخش مذهبی نیز ایدئولوژی التقاطی اسلام و مارکسیسم را به رهبری مسعود رجوی- که مطابق اسناد منتشرشده در زندان با ساواک رژیم پهلوی همکاری می‌کرد-3 پذیرفتند. سازمان بعد از انقلاب اسلامی نیز با تفکر برتری‌جویی و اصل پیشتازی، خود را صاحب انقلاب برشمرد و اعضای آن به مبارزه با انقلاب اسلامی پرداختند. 
 
* شروع واقعه تلخ
صدام معدوم با وجود پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل، پیگیر امتیاز‌گیری از کشورمان بود. از طرفی پس از بهره‌گیری از امکانات و توانایی‌های سازمان منافقین در دوران 8 سال دفاع‌مقدس در بخش‌های مختلف چون بازجویی و تخلیه اطلاعاتی اسرای ایرانی، کنترل اسرا، شنود‌های اطلاعاتی، تخلیه اطلاعاتی تلفنی مسؤولان ایرانی و کمک اطلاعاتی به منظور بمباران مناطق حساس کشورمان و بمب‌گذاری و...، آنها را مهره‌های سوخته‌ای می‌دانست که باید در راه اهداف وی فدا شوند. البته حافظه ملت شریف ایران به یاد دارد در تمام توطئه‌هایی که در اروپا و آمریکا علیه نظام اسلامی انجام می‌شود، به طور قطع منافقین سهم عظیمی دارند؛ از ابتدای انقلاب بیش از 17 هزار نفر را ناجوانمردانه و به وضعی فجیع به شهادت رساندند. شهید بهشتی(رض) و 72 تن از یاران انقلاب را به شهادت رساندند، نخبگان را ترور کردند، دست به انفجار در اماکن مقدس مذهبی زدند، بین اقوام و طوایف ایجاد اختلاف کردند، امام خامنه‌ای را در مسجد ابوذر ترور کردند، محیط دانشگاه را به فشار و خشونت آلوده کردند، به هیچ یک از موازین انسانی پایبند نبوده و نیستند، در میان ملت دودستگی ایجاد و همیشه برای دشمنان خوراک تبلیغاتی تهیه و در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نفوذ کرده و می‌کنند. 
حرکت منافقین به داخل کشور محتاج آماده‌سازی بود که عراق پیشاپیش، حملات گسترده‌ای را در جبهه غرب و جنوب آغاز کرد.4 عملیات فریب تصرف مجدد خرمشهر برای گمراه‌سازی نیروهای نظامی ایران انجام شد که در نتیجه تیپ‌ها و لشکر‌ها در جنوب متمرکز شدند.5
 
* بمباران شیمیایی
همزمان با عملیات فروغ جاویدان از سوی منافقین، ارتش عراق 31 تیرماه 67 چندین روستای اطراف کرمانشاه شامل: روستاهای زرده،6 روستاهای نسار دیره و سفلی، شاه ماردیره از توابع شهرستان گیلانغرب، شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، روستای باباجانی از توابع دالاهو و دودان از توابع شهرستان پاوه را با بمب‌های گاز خردل و گاز اعصاب بمباران کرد. این بمباران‌ها به منظور پاکسازی مسیر ورودی منافقین در این عملیات انجام شد که منجر به مرگ صدها غیرنظامی و مجروحیت چندین نفر از مردم شد.7 دام‌ها و زمین‌های کشاورزی که محل معیشت مردم بود، نابود شد و تا مدت‌ها آلوده بود. بسیاری از مجروحان این روستا‌ها به دلیل آثار شیمیایی به بیماری‌های اعصاب، سرطان و... مبتلا شده و کودکانی با انواع مشکلات و بیماری‌های مادرزادی به دنیا آمدند. بسته شدن جاده ارتباطی روستا‌ها به کرمانشاه به علت حضور تانک‌های منافقین در جاده اصلی و ایجاد ناامنی و عدم دسترسی مجروحان به بیمارستان‌های مجهز، موجب بالا رفتن تلفات شد.8
 
* جنایت مستقیم منافقین
در حمله منافقین به غرب کشور جنایات و فجایع زیادی رخ داد که به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌شود تا در سالگرد عملیات مرصاد یاد و خاطره شهدا و مجروحان و مظلومان آن حادثه که پناهی جز خداوند تبارک و تعالی نداشتند، گرامی داشته شود. 
«این گروه منافق و معاند که خود را مدافع خلق می‌دانست، هر کسی را در برابر خود می‌دید به بد‌ترین وجه می‌کشت و اموال مردم را به غارت می‌برد. شاهدان عینی می‌گویند: رفتار آنها بسیار اسفناک بود. جلوی چشم ما سبزی‌فروش محله را به خاطر پیراهن یقه آخوندی کشتند. 
به جنازه بعضی از شهدا که می‌رسیدند سر می‌بریدند و در بعضی موارد پوست صورت آنها را می‌کندند... فردای روزی که درگیری بود، یک وانت تویوتا که در قسمت بارش پتو کشیده شده بود آمد، فکر کردم ماشین تدارکات است، پتو را کنار زدم، دیدم 8-7 جنازه بی‌سر از بچه‌های خودمان داخلش بود. واقعا تکان‌دهنده بود. 
دوستی داشتم به نام علی‌اصغر آرونی، مداح گردان حمزه که با 3-2 نفر دیگر توسط منافقین زخمی شده بودند. شاهدان گفتند: وقتی منافقین بالای سر علی‌اصغر مداح رسیدند، او را در حال نجوا با امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف دیدند. منافقین به طرز بی‌رحمانه‌ای چشم‌های او را از حدقه در آوردند و گوش و بینی چند نفر مجروح دیــگر را که کنار علی‌اصغر بودند، بریدند».9
شاهدان دیگر می‌گویند: «منافقین به هیچ‌کس رحم نکردند. آنها در شب ورود به اسلام‌‌آباد در بیمارستان امام خمینی(رض) تعدادی از بیماران را که قادر به حرکت بودند با دستان بسته داخل حیاط آورده و تیرباران کردند. تمام کادر بیمارستان اعم از پرستاران و پزشکان را در محوطه اعدام کرده بودند و بچه‌های شیرخوار با مادرشان را در بخش نوزادان آتش ‌زده بودند و...».10
به گفته شاهدان، منافقین حتی به زنان هم رحم نکرده و بر سر جنسیت جنین یک زن حامله شرط‌بندی کرده و شکم مادر را دریده و جنین را به گلوله بستند! 
یکی از شاهدان می‌گوید: «به محض تاریک شدن هوا، طلبه‌ای را دیدم که منافقین عمامه سفیدش را به دور گردنش پیچیده و به ماشین بسته بودند و او را آنقدر در خیابان‌های اسلام‌آبادغرب کشیده بودند که گوشت و پوست بدنش روی خیابان جا مانده و به شهادت رسیده بود». 11
هر چند شهر سقوط کرد اما به اصطلاح مجاهدین خلق(!) چنان زهر چشمی از خلق خدا گرفتند که صدام در تمام جنایات 8 ساله‌اش در جنگ انجام نداده بود. جنایات منافقین به شهر‌های غرب ایران ختم نمی‌شود، بلکه بعد از شکست مفتضحانه در عملیات مرصاد، در انقلاب مردم عراق، به دستور صدام به جان نیرو‌های کرد عراقی افتادند و چند هزار نفر از مردم مظلوم را به شهادت رساندند. اکنون این جنایتکاران، با نفوذ در دستگاه‌های دولتی و دادن اطلاعات به دشمنان اسلام و ملت به مزدوری خود ادامه می‌دهند تا تحت حمایت دولت‌های مستکبر و زورگو قرار گیرند ولی همه می‌دانند افول آمریکا و اذنابش به خاطر آه مظلومانی است که بی‌نام و نشان و بی‌گناه در آتش هوا و هوس منافقین سوختند و ان‌شاءالله در دادگاه عدل الهی به محاکمه و مجازات ابدی گرفتار خواهند شد.
* قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
--------------------------
پی‌نوشت 
1- اشاره به آیه ۱۴ سوره فجر: ان ربک لبالمرصاد؛ «همانا خداوند تو سخت در کمین است».
2- کافی، ج2، ص 393. میزان‌الحکمه، ج13، 6422
3- مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ سند 19/1/1351، ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رئیس ساواک رژیم پهلوی در نامه‌ای به دادرسی ارتش، مسعود رجوی را از«همکاران ساواک» معرفی کرد و خواستار ارفاق و تخفیف در مجازات وی شد.
4- برای تکمیل شدن رفع موانع، نیروی هوایی عراق قبل از عملیات منافقین، به دفعات مناطق تجمع نیرو در اطراف کرند و اسلام‌آبادغرب را بمباران کرد.
5- بررسی اطلاعات عملیات فروغ، صص 40-39، متن بازجویی از اسرای عملیات مرصاد-1367
6- از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو
7- آمار دقیقی از تعداد جان‌باختگان به دست نیامد.
8-  ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد
9- بنیاد هابیلیان؛ گفت‌وگو با مرتضی ابراهیمی (از راویان مرصاد) مداح گردان مقداد، لشکر 27 محمد رسول‌الله صلّی‌الله علیه وآله
10- کتاب «مرصاد برگ زرین غرب» مشتمل بر خاطرات جمعی از سرداران و رزمندگان دفاع‌مقدس در غرب کشور، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان کرمانشاه. خاطره فوق برگرفته از این مجموعه و از خاطرات «فریدون الماسی» از فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع‌مقدس است و نیز خاطرات خانم «ایران ترابی» پرستار شاهد عینی جنایت آتش زدن بخش کودکان بیمارستان اسلام‌آباد.
11- همان.

Page Generated in 0/0058 sec