printlogo


کد خبر: 222557تاریخ: 1399/5/11 00:00
«تهران» توئیتر و اینستاگرام را هم راضی نکرد

محمدرضا کردلو: قسمت آخر فصل اول سریال «تهران»، با بازخوردهایی در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. تعدادی از کاربران، در مجموع این سریال را بیش از اندازه ضعیف توصیف کرده‌اند. آنها همچنین با اظهار تعجب از محتوای قسمت آخر این سریال، نسبت به اهداف سازندگان این مجموعه اظهار تردید کرده‌اند. برخی از کاربران به اشکالات متعدد شکلی در سریال بویژه در طراحی صحنه‌ها اشاره کرده‌اند. با بررسی محتوای منتشر شده پیرامون سریال تهران در شبکه‌های اجتماعی که عموم کاربران آن از مخاطبان عام و غیر حرفه‌ای سینما هستند، به نکات قابل تاملی می‌رسیم. 
ضعیف، مزخرف، فاجعه و... تعابیری است که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره این سریال به‌کار برده شده است. تصاویر متعددی از ایرادات تصویری و طراحی صحنه در این سریال با نظراتی که حاوی تمسخر این سکانس‌ها و این نگاه کاریکاتوری به تهران است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مثلا نسبت به عدم شناخت واحد پولی ایران، پلاک خودروها، طراحی خیابان‌ها و عدم تسلط بازیگران بر زبان فارسی واکنش نشان داده شده است. یک نفر نوشته است: «آنقدر سریال تهران چرت و مزخرفه که ارزش دیدن نداره».
عمده مخاطبان سریال از پیروزی نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی در سریال تهران ابراز تعجب کرده‌اند. برخی از آنان که به نظر می‌رسد سلیقه‌ای مخالف جمهوری اسلامی دارند و شاید بتوان آنها را به عنوان اپوزیسیون معرفی کرد، با ناراحتی از قسمت پایانی این سریال، با لحنی تمسخرآمیز آن را ساخته و پرداخته موسساتی مانند اوج دانسته‌اند(!) این تلقی به این معناست که قسمت پایانی این سریال را نمی‌توان به نفع اسرائیل دانست. یکی از کاربران نوشته است: «واقعا این سریال تهران ساخت اسرائیله؟»
یکی از عناصر شبکه‌های ماهواره‌ای من‌و‌تو و اینترنشنال در مطلبی پیرامون این سریال نوشته است: «خلاصه سریال اسرائیلی تهران: اسرائیل قصد خرابکاری در ایران را دارد، دانشجویان معترض ایرانی عده‌ای بنگی، کوکائینی و لاابالی هستند و نیروهای امنیتی ایران بسیار باهوش که حتی از نیروهای دشمن جاسوس جذب می‌کنند و حواس‌شان به همه چیز هست. واقعا هدف از ساخت سریال تهران همین بود؟»
با توجه به این برداشت‌ها، به نظر می‌رسد کارگردانان(و نه کارگردان) این سریال آن را اینگونه رها نخواهند کرد. پیشوند «اسرائیلی» برای سریال «تهران» آن هم در شرایطی که عمده برداشت‌ها از قسمت پایانی به ضرر رژیم صهیونیستی است، یعنی باید منتظر فصل بعدی این سریال بود؛ آنچنان که تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این پیش‌بینی را داشته‌اند که فصل دوم تهران نتایجی متفاوت از فصل اول خواهد داشت. 
پیش‌تر در گزارشی یادآور شدیم که رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی تلاش می‌کردند قرائتی که خود می‌پسندند از این سریال ارائه دهند. شبکه سلطنتی انگلیس در گزارشی مخاطبان سریال تهران را ساکنان مناطق اشغالی معرفی کرده و می‌نویسد: «در سریال تهران معترضان ایرانی شباهت زیادی به طبقه متوسط مدرن خود اسرائیل دارند. چنین تصویری از ایرانی‌ها احتمالا برای مخاطب اسرائیلی باعث همزادپنداری بیشتری می‌شود».
تلاش برای مطرح کردن مساله‌ای جعلی با عنوان «دوستی ۲ ملت» میان ایران و ساکنان مناطق اشغالی، البته پروژه‌ای است که رژیم سعودی نیز در ماه‌های اخیر فعالیت گسترده رسانه‌ای را پیرامون آن آغاز کرده است و با پخش سریال‌هایی مانند ‌ام هارون، تلاشی برای عادی‌سازی ارتباط با ساکنان مناطق اشغالی فلسطین دارد. عمده این فعالیت‌های رسانه‌ای را می‌توان در کلان‌پروژه معامله قرن تحلیل کرد.

Page Generated in 0/0061 sec