printlogo


کد خبر: 222559تاریخ: 1399/5/11 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا خواستار به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شد
اذعان ترامپ به تقلب در انتخابات
ترامپ: نتیجه انتخابات باید همان شب انتخابات معلوم شود

گروه بین‌الملل: «جرزنی»، «راهبرد انتخاباتی» یا «نگرانی از تقلب»؛ داستان هر چه باشد در نتیجه فرق نمی‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچون دموکرات‌ها این روزها صراحتا از احتمال تقلب «رقیب» در انتخابات سخن می‌گوید و حالا در اظهارنظری بی‌سابقه در تاریخ آمریکا، احتمال تعویق در انتخابات را مطرح می‌کند تا به قول او «تکلیف» مشخص شود. ترامپ با رد رأی دادن پستی که ایده دموکرات‌هاست این ایده را مطرح کرده که انتخابات تا زمانی که مردم بتوانند در سلامت رأی بدهند به تعویق بیفتد. معنی دیگر این جمله این است که ترامپ تا اطلاع ثانوی رئیس‌جمهوری آمریکا بماند، چه آنکه زمان پایان کرونا یا کشف واکسن این بیماری هنوز معلوم نیست. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که 3 ماه دیگر برگزار می‌شود بدون تردید پرچالش‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست. بحران کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی یا بحران اقتصادی آمریکا هر یک به تنهایی برای ایجاد چالش برای یک رئیس‌جمهوری مستقر کافی بود و حالا ترامپ با نمره منفی در هر 3 بحران به استقبال انتخابات خواهد رفت. داستان انتخابات آمریکا آنگاه مضحک می‌شود که بدانیم دموکرات‌ها هم برای این 3 بحران نه فقط برنامه‌ای ندارند، بلکه در این مدت هر چه توانستند بر آتش برافروخته بحران‌ها بنزین ریختند تا اوضاع را به سود خود عوض کنند. تفاوت سیاست‌های دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان بیشتر در این است که دموکرات‌ها چهره شسته‌رفته‌تری از آمریکا به بیرون مخابره می‌کنند والا در زمینه کارنامه آنها نیز پرونده درخشانی ندارند که اگر داشتند نوبت به ریاست‌جمهوری ترامپ نمی‌رسید. 
رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی تلویحا خواستار عقب افتادن انتخابات شد. دونالد ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با وجود رأی‌گیری پستی نه رأی‌گیری غیابی که خوب است، انتخابات ۲۰۲۰، نادرست‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات خواهد بود. این باعث شرمساری بزرگی برای آمریکا خواهد شد. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند بدرستی، امن و بدون خطر رأی بدهند به تعویق بیندازیم؟» ترامپ و بسیاری از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا معتقدند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به ‌صورت کاملا پستی و غیرحضوری می‌تواند احتمال بروز تقلب در انتخابات را بشدت افزایش دهد. در شرایطی که ایالات متحده بالاترین میزان مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده است، برخی ایالت‌های آمریکا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و نگرانی‌ها نسبت به سلامت عمومی درصدند رای‌گیری پستی را آسان‌تر کنند. در این ایالت‌ها برگه‌های رای‌گیری به واجدان رای‌‌دهی ثبت‌نام شده ارسال می‌شود و آنها باید رای خود را با پست ارسال کنند یا در روز انتخابات به محل جمع‌آوری آرا ببرند. با این حال، امکان رای دادن حضوری هم به صورت محدود فراهم خواهد بود. علاوه بر این، نیمی از ایالت‌ها به شهروندان اجازه می‌دهند در صورت نیاز بتوانند به صورت پستی رای دهند. تاکنون 6 ایالت کالیفرنیا، یوتا،‌ هاوایی، کلرادو، واشنگتن و اورگان اعلام کرده‌اند قصد دارند انتخابات ریاست‌جمهوری را به صورت پستی برگزار کنند. 
 
* ترامپ: نتیجه انتخابات باید همان شب انتخابات معلوم شود
پس از حاشیه‌های فراوانی که توئیت ترامپ به وجود آورد، وی در پیامی جدید در توئیتر گفت نتیجه انتخابات باید همان شب برگزاری رأی‌گیری مشخص شود. ترامپ در توئیتر نوشت: «باید نتیجه انتخابات را شب انتخابات بدانیم، نه روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد». وی در پیام بعدی خود نوشت: «ما برنده انتخابات ۲۰۲۰ خواهیم بود. آمریکا را باعظمت کنیم». 
 
* آیا ترامپ می‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد؟
پیام ترامپ درباره تعویق انتخابات، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است و بسیاری از سیاستمداران آمریکا یادآوری کرده‌اند تصمیم‌گیری در این باره در حوزه اختیارات او نیست. بر اساس قانون، رئیس‌جمهوری آمریکا راسا حق و اختیار به تاخیر انداختن انتخابات را ندارد. برای اینکه تاریخ انتخابات عوض شود، باید طرحی در این باره در هر ۲ مجلس کنگره تصویب شود و بعد به امضای رئیس‌جمهوری برسد. سناتور «تیم کین» در این باره تاکید کرد کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) می‌تواند تاریخ را تغییر دهد اما قانون اساسی تصریح می‌کند دوره ریاست‌جمهوری در 20 ژانویه پایان می‌یابد. «الن وینتراب» هم که یکی از اعضای کمیسیون فدرال انتخابات آمریکاست - که یک نهاد نظارتی برای ضمانت اجرای قوانین انتخاباتی است - به درخواست ضمنی دونالد ترامپ برای تعویق زمان انتخابات واکنش نشان داد. وینتراب در پاسخ به توئیت ترامپ که در آن درخواست مذکور مطرح شده بود، نوشت: «نه آقای رئیس‌جمهور! نه! شما اختیار تغییر زمان انتخابات را ندارید. این کار نباید هم انجام شود». وی اضافه کرد: «ایالت‌ها‌ و نهادهای محلی از شما و کنگره بودجه می‌خواهند تا بتوانند انتخابات را همان‌طور که همه آمریکایی‌ها می‌خواهند به صورت ایمن و سالم برگزار کنند. چرا در این باره کاری نمی‌کنید؟»  بر این اساس اگر انتخابات ریاست‌جمهوری به زمانی پس از ۲۰ ژانویه به تعویق بیفتد، دیگر نه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور است و نه مایک پنس معاون رئیس‌جمهور. روزنامه نیویورک‌تایمز در این باره (تعویق انتخابات) نوشت: اگر از کلمه «بعید» برای احتمال وقوع چنین سناریویی استفاده کنیم، باز هم کم است.
 
* درصورت تعویق انتخابات، مسؤولیت دولت با کیست؟
بر اساس بیستمین اصلاحیه قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا، دوره کار رئیس‌جمهوری و معاون او، تحت هر شرایطی ظهر روز ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد و جانشین او از این زمان فعالیتش را آغاز می‌کند. در این حالت کنگره باید وارد عمل شود و کسی را تا زمان برگزاری انتخابات، مسؤول اداره موقت کشور کند. با توجه به اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان در صورت تعویق انتخابات به احتمال زیاد نانسی پلوسی دموکرات، رئیس مجلس نمایندگان و از مخالفان جدی ترامپ تا زمان برگزاری انتخابات و معرفی رئیس‌جمهوری جدید، امور دولت را عهده‌دار و کفیل ریاست جمهوری می‌شود. اگر به هر دلیلی انتخابات در موعد مقرر برگزار نشد در این حالت از نظر بسیاری، باید در انتظار ریاست‌جمهوری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های دونالد ترامپ بود. 
 
* درخواست برای تغییر تاریخ انتخابات سابقه دارد؟
بله! سال ۲۰۰۴ مقام‌های دولت جرج بوش پسر خواستار مستقر کردن ساز‌و‌کارهایی شده بودند که در صورت وقوع حملات تروریستی بتوان تاریخ انتخابات را تغییر داد. اما این ایده به سرعت به فراموشی سپرده شد و کاندولیزا رایس که آن زمان مشاور امنیت ملی بود گفت آمریکا حتی زمانی که درگیر جنگ داخلی بوده هم انتخاباتش را برگزار کرده و لازم است رأی‌گیری‌ها در وقت خود انجام شود. 
 
* واکنش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به پیشنهاد ترامپ
نکته جالب توجه در مخالفت با توئیت ترامپ، واکنش جدی چهره‌های شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه بود. سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا و کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم با تعویق انتخابات مخالفت کردند. مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا که با شبکه خبری WNKY گفت‌وگو می‌کرد، درباره امکان به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «در تاریخ این کشور حتی در زمان وقوع جنگ، رکود و جنگ داخلی، ما هرگز شاهد این نبوده‌ایم که یک انتخابات فدرال در موعد مقرر برگزار نشود». وی افزود: «ما راهی برای اینکه انتخابات سوم نوامبر برگزار شود، خواهیم یافت. هر شرایطی هم که پیش بیاید، ما انتخابات را در تاریخ سوم نوامبر که از قبل برنامه‌ریزی شده، برگزار می‌کنیم». سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام هم تعویق انتخابات را فکر مناسبی ندانست. 
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده نیز در جریان مراسم خاکسپاری جان لوئیس، از رهبران تأثیرگذار جنبش حقوق مدنی سیاهان و عضو ۳۰ ساله کنگره آمریکا، به انتقادهایی که به رأی‌گیری پستی مطرح شده بود، تاخت. او نقش خدمات پست این کشور را در جمع‌آوری آرا آن هم در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مهم خواند و همزمان پیشنهاداتی را برای اصلاح شیوه رأی‌گیری در آمریکا مطرح کرد. چهره‌ شناخته‌شده حزب دموکرات، سناتور برنی سندرز هم در واکنش به این پیشنهاد ترامپ تأکید کرد انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق نخواهد افتاد و مردم آمریکا با رأی خود به دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پایان خواهند داد. سندرز طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر تصریح کرد: «نه آقای رئیس‌جمهور! ما انتخابات را به تعویق نمی‌اندازیم. مردم آمریکا از استبداد تو، از دروغ‌های تو و از نژادپرستی تو خسته و رنجور شده‌اند». 
 
* فرق انتخابات پستی با انتخابات غیابی
در آمریکا افرادی که مایل نیستند برای رأی دادن در انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، اجازه دارند در قالب رأی‌گیری غیابی (Absentee Ballot) در انتخابات شرکت کنند. از آنجا که در انتخابات آمریکا افرادی که مایل به رای دادن هستند باید تا پیش از پایان مهلت قانونی برای رای دادن ثبت‌نام کنند و ایالتی را هم که قرار است در آن رای بدهند مشخص کنند، بعضا مواردی پیش آمده که ثبت‌نام‌کنندگان نتوانسته‌اند در روز رای‌گیری در محل رای‌گیری حاضر شوند، از این رو راهکار رای‌گیری غیابی ارائه شده است. رای دادن غیابی عموما به شیوه‌های رای دادن پستی، اینترنتی، رای دادن در شعبه دیگری غیر از شعبه ثبت‌نامی یا انتخاب وکیل برای رای دادن در شعبه ثبت‌نامی انجام می‌شود. بر اساس آمارهای کمیسیون انتخابات آمریکا، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 این کشور که به پیروزی دونالد ترامپ بر هیلاری کلینتون انجامید، 33 میلیون نفر یعنی نزدیک به یک‌چهارم افراد به‌ صورت غیابی در انتخابات شرکت کرده بودند. علاوه بر آمریکا تاکنون در استرالیا، فرانسه، استونی، انگلیس، آلمان، هلند، لهستان، ایرلندجنوبی، فیلیپین، تایلند، هند و چند کشور دیگر انتخابات غیابی برگزار شده است. اما در مدل رای دادن پستی یا کاملا پستی در آمریکا، شیوه انتخابات به این ترتیب است که پس از ثبت‌نام مشارکت‌کنندگان برای رای دادن، با توجه به قانون هر ایالت از چند روز قبل از برگزاری انتخابات، برگه‌های پستی از شعب رای‌گیری به آدرس افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند ارسال می‌شود تا این افراد پس از نوشتن نام نامزد، یا نامزدهای مدنظر خود طبق ضوابط امنیتی و قانونی انتخابات پستی که شامل پر کردن فرم‌ها و درج امضای شخص روی فرم‌ها و داخل پاکت می‌شود، آن ‌را تا یک روز قبل از روز رای‌گیری به شعبه مربوط ارسال کنند یا خود با حضور در شعبه مربوط پاکت رای را ارائه دهند. انتقادی که به این سیستم رای‌گیری وارد می‌شود این است که احتمال بروز تخلف و تقلب در این مدل رای‌گیری وجود دارد اما با توجه به استفاده از ابزارهای تکنولوژیک در شناسایی افراد و تایید صحت اطلاعات با درصد خطای پایین با استفاده از ماشین‌های شناسایی (کامپیوترهای مخصوص)، میزان تقلب در این باره تا حد زیادی کاهش یافته است. سابقه انتخابات پستی به قرن 19 بازمی‌گردد.  
 
***
[حادثه خونین برای ناو آمریکایی در کالیفرنیا]
رسانه‌های آمریکایی از وقوع حادثه برای یک زره‌پوش خاکی- آبی یک ناو نیروی دریایی آمریکا متعلق به یگان پانزدهم این نیرو در سواحل کالیفرنیا و کشته و مفقود شدن تعدادی از تفنگداران نیروی دریایی این کشور خبر دادند. حساب توئیتری متعلق به نیروی دریایی آمریکا در اعلام خود به وقوع یک حادثه بسنده کرده و جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. بر اساس گزارش شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی نیوز، طی این حادثه حداقل یک تفنگدار نیروی دریایی کشته، 8 نفر مفقود و ۲ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، عملیات جست‌وجو و نجات با حضور نیروی دریایی و گارد ساحلی همچنان در جریان است. این حادثه عصر پنجشنبه به وقت محلی رخ داد. فرمانده واحد پانزدهم نیروی دریایی در بیانیه‌ای شرایط را بسیار ناراحت‌کننده خواند و خواستار دعا برای خانواده نیروی دریایی بویژه تفنگدارانی که مفقود هستند، شد.

Page Generated in 0/0166 sec