printlogo


کد خبر: 222562تاریخ: 1399/5/11 00:00
دور دنیا

وخامت وضعیت جسمانی رئیس‌جمهور برزیل
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل بعد از 20 روز از اعلام ابتلا به ویروس کرونا و قرنطینه، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی از بدتر شدن وضعیت جسمانی خود خبر داد. وی گفت در حال استفاده از داروهای آنتی‌‌بیوتیک به خاطر عفونت ریه‌های خود است و طی روزهای گذشته وضعیت جسمانی‌اش بدتر شده است. وی در این سخنرانی از عفونی شدن ریه‌هایش خبر داد و گفت: آزمایش خون دادم و نسبت به روز قبل احساس ضعف بیشتری می‌کنم که علت آن به گفته پزشکان معالج عفونت ریه است. بولسونارو افزود: بعد از 20 روز قرنطینه، مشکلات جدیدی پیدا کرده‌ام. وی از جمله رهبران جهان بود که شیوع ویروس کرونا را یک بیماری خفیف و معمولی مانند آنفلوآنزا توصیف می‌کرد و این مساله باعث سهل‌انگاری‌های دولت در مدیریت بحران مقابله با کرونا در این کشور شد. بولسونارو همچنین تا مدت‌ها از زدن ماسک و التزام به فاصله اجتماعی در عموم خودداری می‌کرد و به دلیل عدم گزارش صحیح تعداد قربانیان ویروس کرونا در این کشور شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. 
***
رهگیری هواپیماهای شناسایی آمریکایی توسط جنگنده روسی
وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد روز پنجشنبه یک فروند جنگنده سوخو‌27 این کشور مجبور شد برای رهگیری 2 فروند هواپیمای نظامی آمریکایی در آسمان منطقه دریای سیاه ۲ بار به هوا بلند شود. بر اساس این اطلاعات، هواپیماهای بیگانه بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای سیاه مشاهده شده بودند. جنگنده روسی بتدریج به هدف‌های هوایی نزدیک شد و آنها را به عنوان هواپیمای شناسایی راهبردی «135RC» متعلق به نیروی هوایی آمریکا و هواپیمای گشت Poseidon متعلق به نیروی دریایی این کشور شناسایی کرد. جنگنده سوخو‌27 روسیه پس از دور کردن هواپیماهای آمریکایی از حریم هوایی کشور، به پایگاه هوایی خود بازگشت. 
***
اصابت 2 فروند کاتیوشا به اطراف فرودگاه بغداد
مرکز رسانه‌ای - امنیتی عراق از اصابت ۲ فروند کاتیوشا به محوطه فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد. این مرکز شامگاه پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ فروند راکت بدون اینکه خسارتی وارد کند، به محوطه فرودگاه بغداد، پایتخت عراق اصابت کرد. بر اساس این بیانیه، ۲ راکت مذکور از مناطق مختلفی در بزرگراه بین‌المللی نزدیک منطقه الرضوانیه شلیک شده بودند. چند روز پیش نیز پادگان نظامی ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بغداد که میزبان نظامیان آمریکایی است، هدف اصابت چند راکت قرار گرفته بود. 
***
نگرانی انگلیس درباره موج دوم کرونا
مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس پنجشنبه گفت: من نگران موج دوم شیوع ویروس کرونا در اروپا هستم و دولت انگلیس از هیچ اقدامی برای بازگرداندن تدابیر قرنطینه‌ای در صورت لزوم و حفظ ایمنی بریتانیا، دریغ نخواهد کرد. بر این اساس، بریتانیا از هفته گذشته مجددا تدابیر قرنطینه 14 روزه را برای افرادی که از اسپانیا قصد ورود به این کشور را دارند، اعمال کرده است. هانکوک افزود: برخی کشورهای اروپایی که فعلا از تدابیر قرنطینه‌ای بریتانیا مستثنا شده‌اند، دوباره با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روبه‌رو شده‌اند. من نگران موج دوم هستم. تصور می‌کنم شما می‌توانید آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا را در برخی کشورهای اروپایی مشاهده کنید. 
***
دستگیری ۲ جاسوس آمریکا در سوریه
خبرگزاری سوریه (سانا) ‌جمعه‌شب به نقل از یک منبع میدانی در منطقه تدمر گزارش داد نیروهای سوریه طبق اطلاعات به‌ دست آمده و نظارت مستمر بر محورهایی که احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی وجود دارد، موفق به دستگیری ۲ عنصر تروریستی در جنوب منطقه القریتین در شرق استان حمص شدند. به گزارش سانا، این ۲ تروریست اعتراف کردند از پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در التنف نفوذ کرده بودند. آنها همچنین مجهز به سلاح و دوربین گوگل بودند. تروریست‌های دستگیر شده به نام‌های محمد الدخول و عبدالله حویان شلاش اعتراف کردند عضو گروه تروریستی مغاویر الثوره یعنی نیروهای تحت کنترل آمریکا در پایگاه التنف هستند. طبق اعتراف این ۲ عنصر تروریستی، آنها بعد از دریافت آموزش‌های مربوط، مجهز به سلاح و موتور و دوربین و تلفن همراه شده‌ و پس از آن به پایگاه آمریکا در التنف منتقل شده بودند. آنها در ادامه اعتراف کردند پس از دریافت مبلغی پول، چند نقشه به منظور یافتن محل حضور نیروهای ارتش سوریه به آنها داده شده است. 
***
گفت‌و‌گوی هنیه و عباس برای اتحاد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان تلفنی گفت‌وگو کرد. هنیه در جریان این گفت‌وگو عید قربان را به عباس تبریک گفت و طرفین مسائل سیاسی مربوط به مساله فلسطین را بررسی کردند. در بیانیه حماس آمده است، هنیه و عباس تأکید کردند که باید با اتخاذ یک موضع واحد، با طرح‌های «معامله قرن» و اشغال کرانه باختری مقابله کرد. عباس و هنیه همچنین هر گونه خدشه به حقوق ملت فلسطین بویژه در زمینه قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی را رد کردند. در این تماس، طرفین بر تداوم اقدامات همگرایانه بین حماس و فتح و ادامه تماس بین رهبران ۲ جنبش تأکید کردند تا با مشارکت تمام گروه‌های فلسطینی، به یک اتحاد واقعی دست یابند.

Page Generated in 0/0063 sec