printlogo


کد خبر: 222581تاریخ: 1399/5/11 00:00
در هفته‌های منتهی به ماه محرم، رهبر انقلاب تبعیت از تصمیمات ستاد ملی کرونا را درباره چگونگی برگزاری عزاداری‌ها واجب دانستند
فصل‌الخطاب؛ ستاد ملی کرونا

پس از کش و قوس‌های فراوان درباره برگزاری یا عدم برگزاری مراسم مذهبی دهه اول محرم، رهبر حکیم انقلاب خطاب به مردم و مسؤولان هیات‌های مذهبی فرمودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم؛ توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مساله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم؛ اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد». به گزارش «وطن امروز»، موضوع چگونگی برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم، سوالی است که چند روزی است در فضای مجازی مطرح می‌شود. از سویی عشق و علاقه مردم ایران به امام حسین علیه‌السلام و علاقه برای شرکت در هیأت‌های مذهبی و عزاداری‌ها در ماه محرم مطرح است و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا و آمار رو به افزایش مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از این ویروس منحوس شکل‌گیری اجتماعات را پرخطر کرده است؛ حال اما تاکید مقام معظم رهبری بر تبعیت از نظرات اعلامی ستاد ملی مبارزه با کروناست. در روزهای اخیر اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره چگونگی برگزاری مراسم محرم نظر داده‌اند. 
* * *
* هر خانه یک حسینیه
معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری مراسم اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: قطعا مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود. علیرضا رئیسی افزود: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم. وی در ادامه گفت: در فضای سربسته بیش از 2 ساعت صلاح نیست که جمعیت حضور داشته باشد. اگر در یک فضایی در حالت عادی تراکم ۱۰۰ درصد است، در این شرایط باید حداکثر ۲۵ درصد باشد و حتما باید تعداد افرادی که در این فضا قرار می‌گیرند، به‌ جای ۱۰۰ نفر ۲۵ نفر باشند. در فضای باز هم مراسم‌ نباید تماشاچی داشته باشد. وی افزود: باید خانه‌های ایرانیان که دلداده اهل بیتند حسینیه شود. 
 
* رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته‌های سینه‌‌زنی
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره برگزاری مراسم ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: واقعیت این است که یکی از مردمی‌ترین مراسم در کشورمان، مراسم ماه محرم است. محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا چندان دستور‌بردار نیست؛ زمانی ممکن است مراسمی داشته باشیم که دولت در آن مؤثر است و اعلام ‌کند مراسم تعطیل است اما در ماه محرم سوای مراسم بزرگی که برگزار می‌شود، در هیأت‌ها، تکایا و منازل نیز مراسم‌هایی برگزار می‌شود و طبیعتا برای کنترل آن شاید تنها دستور ممنوعیت کافی نباشد. وی افزود: 2 راه برای برگزاری این مراسم بویژه مراسم تاسوعا و عاشورا پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ نخستین راه ارتباط مستقیم ما با مردم از طریق رسانه‌هاست که به آنها اعلام کنیم عزاداری حسینی امسال منوط به رعایت برخی نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری است. نکته دوم نیز در نظر گرفتن چارچوب‌های قانونمند یا پروتکل‌های بهداشتی است که برای مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر از خود مردم توقع کمک و همراهی داریم. وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار در مراسم عزاداری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی از منزل آغاز می‌شود و تا هیأت‌ها، تکایا و دسته‌های سینه‌زنی قابل تعمیم خواهد بود اما در نظر گرفتن این نکته که عزاداری‌های امسال با سال‌های گذشته متفاوت است نکته بسیار مهمی است. 
 
* نمکی در دیدار با روحانیون و مداحان: عزاداری را با طرحی نو انجام دهیم
وزیر بهداشت در جمع روحانیون و مادحین اهل‌بیت به اهمیت اقامه عزا برای سیدالشهدا تاکید کرد و گفت: ما برای شب‌های قدر، پس از جلسه ویدئو اجلاس رهبری درنگ نکردیم و اقداماتی را انجام دادیم که نتیجه خوبی هم گرفته شد. درباره محرم هم تردید ندارم که دل امام زمان را شاد خواهیم کرد و می‌دانیم که گریه بر سیدالشهدا(ع) باعث طراوت و فرح مؤمن می‌شود. ما روزهای سختی را در پیش داریم، چرا که این ویروس یکی از پیچیده‌ترین موجوداتی است که از آغاز خلقت بشر، به عرصه پا گذاشته است. قدرت سرایت کرونا چند برابر شده و الان جوان‌ترها بیشتر گرفتار می‌شوند. الان حتی یک نفر با ماسک هم می‌تواند به‌ وسیله دستگاه‌های تهویه با فاصله 80-70 متری گرفتار شود. وزیر بهداشت ادامه داد: در عزاداری‌ها فقط باید پروتکل‌ها را رعایت کرد و ماسک بزنیم. راه افتادن دسته ۲ بدی دارد که فکر ما را به خود مشغول کرده؛ اول اینکه با هیچ قوه قهریه‌ای نمی‌توانیم فاصله‌ها را حفظ کنیم و دوم اینکه اساسا نمی‌توانیم و قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم چون این شورش دل عاشق است. ما پیشنهادمان این است که در یک فضای تعریف‌شده‌ای و بین خانه‌ها با هر وسعت و گستردگی پرچم مشکی بدهیم و از خانه‌ها روضه پخش کنیم اما راه افتادن دسته و پیوستن افراد را که توانایی کنترل آنها را نداریم چیزی است که ذهن ما را به خود مشغول کرده است. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از رهبری شنیدم که فرمودند عزاداری را باشکوه برگزار کنید. تماس گرفتم که منظورشان از شکوه چیست؟ گفتند به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود، مثل‌ اینکه مثلا چیزی به مانند گروه‌های سرود در معابر راه بیندازید. شاید یکی از اقداماتی که باید از امروز هیأت‌های مذهبی به فکر آن باشند، طراحی تصویرسازی شهر و محله‌ها برای محرم است. سیاه‌پوش کردن شهر، زدن پرچم عزاداری بالای سردر هر خانه با همت هیأت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج محلات و حتی طراحی صوتی برای انتشار صدای عزاداری با استفاده از بلندگوها در محله می‌تواند محرم را با صورت‌بندی جدید اما با شور و اشتیاق سابق برگزار کند. 
 
* توصیه‌های آیت‌الله سیستانی درباره عزاداری محرم در ایام کرونا
آیت‌الله سیستانی نیز با توجه به فراگیری ویروس خطرناک 4 توصیه مهم درباره عزاداری ایام محرم ارائه داده است که عبارتند از: 1- افزایش قابل توجه پخش مستقیم مجالس حضرت ابا‌عبد‌الله علیه‌السلام از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی 2- برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند 3- پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه‌رنگ در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی 4- در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مدنظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب شود برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان بسنده شود. 
***
[انتشار  دستورالعمل ابتدایی برگزاری عزاداری‌ها از سوی ستاد ملی کرونا]
با نزدیک شدن به ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و ادامه یافتن شرایط کرونایی در کشور، ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا نخستین اطلاعیه خود را درباره نحوه برپایی مراسم سوگواری ماه محرم با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منتشر کرد. در این اطلاعیه که در ۶ بند منتشر شده، آمده است:
۱- برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضاهای سربسته صرفا در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. 
۲- برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود. 
۳- مسؤول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت‌کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود. 
۴- هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته‌بندی به صورت بیرون‌بر و در ظروف غیرمشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود. 
۵- صداوسیما و نهادهای تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند. 
۶- کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی بویژه رسانه‌ها، صداوسیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده‌سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

Page Generated in 0/0076 sec