printlogo


کد خبر: 222583تاریخ: 1399/5/11 00:00
هشدار مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی
آمار جان‌باختگان در 2 ماه آینده روزانه به 1600 نفر می‌رسد!
دیروز تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 304204 و شمار قربانیان به 16766 نفر رسید

تاکید کارشناسان و مسؤولان پزشکی و بهداشتی بر رعایت اصول سه‌گانه استفاده از ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا آن است که چنانچه نسبت به این موضوع کم‌توجهی شود تا 3 ماه آینده آمار مرگ‌و‌میر به بیش از ۱۶۰۰ نفر در هر شبانه‌روز می‌رسد. به گزارش «وطن امروز»، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری «کووید-19‌» که ماحصل آن خستگی کادر درمان و به پایان رسیدن منابع سلامت است، چشم‌اندازی بسیار تیره و تکان‌دهند‌ه را پیش‌روی کشور می‌گذارد. در این باره قاسم جان‌‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، با بیان این مطلب که درمان خاصی برای بیماری کرونا وجود ندارد، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا تاکید کرد.
 
* تجمعات بزرگ ممنوع شود
مجمع انجمن‌های گروه پزشکی کشور، درباره تعطیلی اجتماعات مذهبی و کنکور در ایام پیش رو بیانیه مهمی صادر کرد. هیأت مدیره مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، عنوان داشتند: لازم می‌دانیم نگرانی عمیق خود را از آنچه این روزها به دلیل بحران کرونا بر کشور می‌گذرد و نحوه مقابله با آن، ابراز داریم. به عنوان صدای سیستم سلامت کشور و مجموعه‌ای که شامل انجمن‌های متخصصین و کارشناسان آمار و اپیدمیولوژی و پزشکی اجتماعی هم می‌شود، هشدار می‌دهیم عدم رعایت توصیه‌های کارشناسانه مجمع و سیستم سلامت باعث ابتلا و مرگ‌و‌میر با ابعادی به مراتب دهشتناک‌تر از پیش خواهد شد. اگر امروز روزانه 200 مرگ و ٢ هزار ابتلا ثبت می‌شود، بر اساس برخی پیش‌بینی‌‌ها در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها در 3 ماه آینده این آمار تا ١٦٠٠ مرگ در روز هم افزایش خواهد یافت. خستگی کادر درمان و به پایان رسیدن منابع سلامت در چنین شرایطی چشم‌اندازی بسیار تیره و تکان‌دهنده پیش چشم آشکار می‌کند. بنابراین به عنوان یک نظر کارشناسی با پذیرش تمام مسؤولیت‌های اجتماعی و اخلاقی آن، اعلام می‌کنیم: «عزاداری و مراسم مذهبی در اجتماعات و گروه‌ها به‌علاوه تجمعات بزرگ مثل کنکور بدون رعایت شرایط لازم باید اکیدا ممنوع گردیده، بر ممنوعیت آن نظارت جدی و انضباطی اعمال گردد».
 
* عبور جان‌باختگان کرونا از مرز 5/16 هزار نفر
تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به بیش از 16 هزار و 500 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در 24 ساعت خبر داد و گفت: متاسفانه مجموع جان‌باختگان بیماری «کووید-19‌» در کشور به ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر رسید. سیما سادات‌لاری گفت: بر این اساس مجموع بیماران «کووید-19‌» در کشور به ۳۰۴ هزار و ۲۰۴ نفر رسید. سادات‌لاری ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۷ بیمار «کووید-19‌» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر رسید. وی گفت: ۴۰۲۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19‌» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به بیماری «کووید-19‌» در استان‌های کشور گفت: اگر استان یا شهرستانی در وضعیت هشدار یا قرمز قرار ندارد به این معنا نیست که عاری از ویروس است، بلکه تمام مناطق کشور در معرض خطر بیماری هستند. سادات‌لاری افزود: در حال حاضر تمام نقاط کشور آلوده به ویروس هستند. 
***
[هشدار WHO: ایمنی گله‌ای در برابر کرونا به مرگ عده زیادی منجر می‌شود]
یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت درباره هر گونه تلاش از سوی کشورها برای ایجاد ایمنی گله‌ای در برابر ویروس کرونا هشدار داد. سازمان جهانی بهداشت مقام‌های دولتی را از تلاش برای ایجاد ایمنی گله‌ای در برابر بیماری «کووید-۱۹» برحذر داشت. به نوشته پایگاه سی‌ان‌بی‌سی، «مایک رایان»  از مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت گفته ایجاد ایمنی گله‌ای باعث اشباع بیمارستان‌ها شده و مرگ عده زیادی را به همراه خواهد داشت. متخصصان بیماری‌های همه‌گیر، ایجاد مصونیت گله‌ای را یکی از روش‌های مهار یک ویروس می‌دانند. از نظر آنها هنگامی که پادتن لازم برای مبارزه با این ویروس در بدن تعداد زیادی از افراد وجود داشته باشد، ویروس میزبان جدیدی نخواهد داشت و قادر به شیوع نخواهد بود. مایک رایان گفت از نظر اکثر دانشمندان رسیدن به مرحله مصونیت گله‌ای مستلزم این است که در بدن بین ۶۰ تا ۸۰ درصد جمعیت پادتن‌های طبیعی برای مبارزه با ویروس وجود داشته باشد.

Page Generated in 0/0152 sec