printlogo


کد خبر: 222598تاریخ: 1399/5/12 00:00
کرونا خسرو سینایی را از سینمای ایران گرفت
وداع با کارگردان عروس آتش

خسرو سینایی، کارگردان و مستندساز مطرح سینمای ایران که از چندی پیش به خاطر ابتلا به بیماری «کووید-19» در بیمارستان بستری شده بود، در‌گذشت. به گزارش «وطن امروز»، حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز که چندی پیش از ابتلای خسرو سینایی به کرونا خبر داده بود، دیروز با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «ساعت ۱۶ امروز خسرو خوبان به نور پیوست». سیدمحمد طباطبایی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در گفت‌وگو با مهر این خبر را تأیید کرد. 
خسرو سینایی، فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین بود. سینایی فعالیت سینمایی خود را سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم «زنده باد...» آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشت. او سال ۱۳۸۴ فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» از مجموعه فرش ایرانی را کارگردانی کرد. فیلم سینمایی «عروس آتش» مشهورترین ساخته خسرو سینایی است که از هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. «جزیره رنگین»، «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «گفت‌وگو با سایه»، «مرثیه گمشده» و «هیولای درون» دیگر آثار او هستند. 
او سال 62 مستند «مرثیه گمشده» را با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران ساخت که جایزه‌ای نیز به همین خاطر از رئیس‌جمهور لهستان دریافت کرد. همچنین یکی از آخرین مستندهای خسرو سینایی «جزیره رنگین» بود که سال 93 با محوریت جزیره هرمز و خاک‌های رنگی این منطقه ساخته شد. او این فیلم را یک اثر توریستی نمی‌دانست، بلکه معتقد بود این فیلم یک پیشنهاد است که می‌تواند تلنگرهای ظریفی به اذهان بزند تا بدانیم مملکت زیبایی داریم و خوب است آن را بشناسیم تا همه چیز فقط در تهران متمرکز نباشد. 
سینایی که از چهره‌های نجیب و بی‌حاشیه سینمای ایران بود، در این سال‌ها بیش از هر چیز سعی کرد با تمرکز بر فعالیت‌های سینمایی به ساخت آثاری که دوست داشت بپردازد. او نامدارترین چهره سینمای ایران است که در دوران اخیر به واسطه کرونا از دنیا رفته است. 
کمتر کسی از مخاطبان سینمای ایران است که در این سال‌ها حداقل یک بار «عروس آتش» ساخته ماندگار این فیلمساز نامدار سینمای ایران را ندیده باشد. خسرو سینایی توانست با فعالیت در فیلم «عروس آتش» تجربه حرفه‌ای موفقی را برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سعید پورصمیمی، حمید فرخ‌نژاد، سلیمه رنگزن و مهدی احمدی توانست سطح کاری او را متحول کند. 
«عروس آتش» به موضوع ازدواج اجباری بویژه در خانواده‌های سنتی جنوب کشور می‌پرداخت. این فیلم تقابل 2 فرهنگ سنتی طایفه‌ای و مدرنیته شهری است. فیلم نه‌تنها در مضمون که در ساختار و فرم نیز بر تضادهای آشکار این 2 تفکر پافشاری می‌کند و قصد دارد سنت‌های راکد و ایستا را به پویایی دنیای مدرن برساند. احلام (با بازی غزل صارمی)، دختری خوزستانی که از کودکی زادگاهش را ترک کرده و به اهواز آمده، اکنون سال آخر پزشکی را در دانشگاه سپری می‌کند. او که به حکم قوانین عشیره‌اش باید به همسری پسر عمویش فـرحان (با بازی حمید فرخ‌نژاد) درآید، عاشق استادش- دکتر پرویز (با بازی مهدی احمدی)ـ است و استاد نیز دل در گرو عشق او دارد. 

Page Generated in 0/0130 sec