printlogo


کد خبر: 222606تاریخ: 1399/5/12 00:00
دور دنیا

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق
جنگنده‌های وابسته به ارتش ترکیه در ادامه عملیات نظامی این کشور در شمال عراق، روستایی را در منطقه دهوک بمباران کردند. مشتاق عصمت، فرماندار ناحیه مانکیشک زاخو در استان دهوک گفت جنگنده‌های ترکیه روز جمعه ساعت ۲۰ به وقت محلی روستای کربلی واقع در ناحیه مانکشیک را هدف گرفتند. وی گفت: حجم خسارت‌ها هنوز مشخص نیست زیرا راه دسترسی به این روستا دشوار است. ترکیه اواسط ژوئن عملیات نظامی «پنجه عقاب» را با هدف حمله به مواضع حزب کارگران کردستان در اقلیم کردستان عراق آغاز کرد و 2 روز بعد دست به حمله زمینی «پنجه ببر» زد که این عملیات همچنان ادامه دارد. 
***
مرگ 1۶ کودک در سیل‌ افغانستان
مقام‌های محلی ولایت ننگرهار اعلام کردند در پی بارش شدید باران و جاری‌ شدن سیلاب در شهرستان کوزکنر این ولایت، ۱۶ کودک جان باخته و 4 کودک دیگر زخمی شدند. عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت: این رویداد صبح روز ۱۱ مرداد در شهرستان کوزکنر این ولایت رخ داد و یک کودک نیز ناپدید شده اما تلاش‌ها برای یافتن آن جریان دارد. خوگیانی افزود: یک زن نیز در میان قربانیان این حادثه بوده است. به گفته او، در پی این حادثه، صدها جریب زمین و ده‌ها خانه تخریب شده ‌است. 
***
اعتراف آمریکا به جاسوسی از خبرنگاران
سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد وزیر امنیت داخلی این کشور به اداره اطلاعات این نهاد دستور داد فورا جمع‌آوری اطلاعات و انتشار گزارشات درباره خبرنگارانی را که اعتراضات ضد‌دولتی خشونت‌آمیز در شهر پورتلند را پوشش می‌دهند، متوقف کند. الکسی وولتورنیست، سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در این اطلاعیه گفت: چاد ولف، وزیر امنیت داخلی آمریکا به محض مطلع شدن از این موضوع به اداره اطلاعات و تحلیل این وزارتخانه دستور داد فورا جمع‌آوری اطلاعات از اصحاب رسانه را متوقف کند. ولف به هیچ وجه از این اقدام چشم‌پوشی نمی‌کند و دستور داده فورا تحقیقاتی درباره این موضوع انجام شود. 
***
کشته شدن قانون‌گذار آمریکایی در برخورد 2 هواپیما
قانون‌گذار ایالتی آمریکا به همراه 6 نفر دیگر بر اثر برخورد 2 فروند هواپیما در آسمان آلاسکا کشته شدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بر اثر این سانحه هوایی که در شهر سولدوتنا رخ داد، علاوه بر 6 نفر دیگر، گری ناپ، قانون‌گذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت آلاسکا نیز کشته شد. رئیس دفتر منطقه‌ای هیأت ایمنی حمل‌ونقل در آلاسکا می‌گوید ناپ به تنهایی خلبان یک هواپیما بوده و 6 نفر نیز در هواپیمای دیگر بودند و به ‌رغم کاملا مساعد بودن شرایط آب ‌و هوایی، این 2 هواپیما به دلیل نامعلومی با هم برخورد می‌کنند. 
***
آمریکا به دنبال حضور دائم در لهستان
وزارت دفاع لهستان اعلام کرد ایالات‌متحده آمریکا با استقرار حدود هزار سرباز اضافی، حضور نظامی خود در این کشور اروپایی را دائمی می‌کند. پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در کاخ سفید، موافقت او را برای گسیل هزار سرباز آمریکایی دیگر به خاک لهستان جلب کرده بود. مذاکرات 2 کشور درباره محل دقیق استقرار کل نیروهای آمریکایی و جزئیات مشارکت پولی لهستان سال‌ها طول کشیده بود. ماری مارتز بلاژاک، وزیر دفاع لهستان گفت: ما این کار را کردیم. ما مذاکرات مربوط به همکاری‌های نظامی را به پایان رساندیم. در حال حاضر لهستان میزبان سپاهی از سربازان آمریکایی به استعداد بیش از ۴ هزار نفر است و با حضور دائمی ارتش آمریکا در لهستان که موضوع توافق جدید 2 کشور است شمار این نیروها به حداقل 5500 نفر خواهد رسید؛ توافقی که احتمالا برای لهستان نیز بار مالی بیشتری خواهد داشت. 
***
انتقاد آلمان از ناکارآمدی شورای امنیت
کریستوف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه «جنرال آنسایگر» آلمان درباره ریاست یک ماهه آلمان بر شورای امنیت سازمان ملل که جمعه به پایان رسید، گفت: در دوران یک ماهه ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت سازمان ملل و حدود یک سال و نیم عضویت موقت آلمان در این نهاد بین‌المللی که ادامه دارد، ما موفق شده‌ایم دیدگاه‌های جامع خود درباره مفهوم امنیت را در شورای امنیت سازمان ملل وارد کنیم و اهمیت آن را افزایش دهیم. وی در ادامه گفت: از یک طرف مسأله مقابله با بحران‌ها و درگیری‌های کنونی برای ما مطرح است، از طرف دیگر مسأله حتی‌الامکان جلوگیری از مناقشات و درگیری‌ها در دستور کار قرار دارد. ما از ابتدای عضویت خود در این شورا کاملا در مفهوم دیپلماسی پیشگیرانه می‌خواستیم به عواملی که باعث بروز یا تشدید درگیری‌ها می‌شود، بپردازیم. این مقام آلمانی در ادامه به نقش پر‌رنگ زنان و میانجی‌گری آنها برای حل مناقشات بین‌المللی در دنیا پرداخت و درباره مسائلی که شورای امنیت نتوانسته برای آنها به راه‌حلی دست یابد، گفت: شرایط در سوریه همچنان فاجعه‌بار است. شورای امنیت شرایط دراماتیک در یمن را با بیشترین تعداد کودکان دچار سوء‌‌تغذیه نمی‌تواند حل کند. درگیری‌ها و مناقشات در لیبی جلوی دروازه اروپا همچنان رو به گسترش است. ما به عنوان شورای امنیت سازمان ملل در بسیاری زمینه‌ها پیشرفتی نداشته‌ایم اما نمی‌خواهیم از یافتن راه‌حل سیاسی برای مناقشات کوتاه بیاییم. 

Page Generated in 0/0061 sec