printlogo


کد خبر: 222633تاریخ: 1399/5/12 00:00
جمعی از ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیانیه‌ای نسبت به لزوم پیروی از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کردند
احترام به تکلیف اجتماعی

یکی از تلاش‌های مهم دشمن در ماه‌های گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، ایجاد تقابل میان دیانت و علم پزشکی بود. با نزدیک شدن به هر سالگرد مذهبی و دینی نیز شبکه‌های بیگانه تلاش مضاعفی برای گسترش این تقابل صورت دادند. به گزارش «وطن امروز»، حالا با نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون نحوه برگزاری این مراسم صورت پذیرفته است. جمعه گذشته اما بیانات رهبر حکیم انقلاب درباره برگزاری مراسم عزاداری طبق نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا به این حرف و حدیث‌ها پایان داد. بعد از سخنان رهبر انقلاب، جامعه مداحان و شاعران آیینی کشور، این نظرات را فصل‌الخطاب خوانده و تاکید کردند درباره برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم تبعیت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا آماده‌اند. تعدادی از مداحان، شاعران و چهره‌های شاخص متولی در امور هیأت‌ها و برگزاری مراسم عزاداری اهل‌بیت، در این باره بیانیه هم داده‌اند. غلامرضا سازگار، منصور ارضی، علی انسانی، ولی‌الله کلامی‌زنجانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان و صادق آهنگران از امضا‌کنندگان این بیانیه هستند. 
 
* ببینید ستاد ملی چه می‌گوید
رهبر انقلاب در سخنرانی روز عید قربان با تاکید بر برگزاری مراسم عزاداری اهل‌بیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفتند: بحث [درباره] محرم زیاد است و همین‌طور الان مدت‌هاست که هر کسی یک چیزی راجع به محرم می‌گوید. خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی [بر پا] می‌کنند؛ آنچه بنده می‌خواهم تأکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملی کرونا. خود بنده شخصا هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه‌ من و تأکید من به همه‌ کسانی که می‌خواهند عزاداری کنند- هیئات، آقایان حضرات منبری‌ها، صاحبان مجالس، مداح‌ها، نوحه‌خوان‌ها و دیگران- این است: هر کاری می‌کنید، [اول] ببینید آنها چه می‌گویند. یعنی ستاد ملی کرونا اگر چنانچه یک ضابطه‌ای را معین کرد برای عزاداری، همه‌ ما موظفیم آن را عمل کنیم. مسأله، مسأله‌ کوچکی نیست، مسأله بسیار مهمی است. الان یک مقداری مراقبت هست و کنترل هست؛ خدای نکرده اگر چنانچه همین مقدار هم شل گرفته بشود و از بین برود، آن وقت فاجعه‌ای به وجود خواهد آمد که دیگر آن سرش ناپیداست. 
 
* نشانه رعایت مقتضیات زمان
پس از بیانات رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر توجه اهل منبر و هیئات به دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، جمعی از ستایشگران اهل‌بیت(ع) درباره برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم پیروی از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند. در این بیانیه که با صفت «یا دافع البلایا»ی خداوند متعال و فراز «بموالاتکم علمنا ‌الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا» از زیارت «جامعه‌ کبیره» آغاز شده، تعطیلی موقت مشاهد مشرفه، مساجد، محافل و مجالس دینی به‌ جهت کنترل بیماری کرونا تبلور عقلانیت دینی و نشانه رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی دانسته شده است. در بخش ابتدایی این بیانیه اینطور می‌خوانیم: در این چند ماه اخیر، همه‌ ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه، مساجد، محافل و مجالس دینی به ‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامدهای این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گر چه کام جان‌های تشنه محبین اهل‌بیت را تلخ کرد اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی بود. بلیه‌ای که امکان دارد مدت‌ها با زندگی ما همراه باشد و از این رو است که ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شئونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. 
در بخش دیگری از این بیانیه به علاقه و محبت مردم ایران به حضرات آل‌الله اشاره شده و آمده است: از دیرباز در این ملک و بوم چنین رسمی جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت(ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه‌ دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران اهل‌بیت(ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز ان‌شاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسؤولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و در کنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد محافل مذهبی، مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پرشور خود، مصداق همنشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسؤولیت‌پذیری است. 
این بیانیه با تاکید بر اهمیت سلامت مردم می‌افزاید: در آستانه ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر ضرورت معیار قرار دادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه‌ مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسؤولان هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسؤولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان بویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) به خطر نیفتد. 
 
* توصیه به مسؤولان: از چند صدایی و مواضع متعدد بپرهیزید
یکی از پیشنهادات مداحان مطرح کشور که باید مورد توجه مسؤولان امر قرار بگیرد، توجه به مقتضیات و نکات هیئات در برگزاری مراسم عزاداری است. مادحین و ذاکرین اهل‌بیت بر این موضوع اینطور تاکید کرده‌اند: همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیأت‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضا متناقض پرهیز کرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند. 
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: اطمینان‌خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم اینکه در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت(ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم، مسؤولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهد شد، ان‌شاءالله. 
گفتنی است احمد واعظی، مرتضی طاهری، مهدی سلحشور، شهروز اردبیلی، محمود ژولیده، نریمان پناهی، جواد حیدری، میثم مطیعی، حمید علیمی، رضا هلالی، محمدرضا بذری، مهدی رسولی، مهدی لیثی، ‌کاظم غفارنژاد، محسن عرب‌خالقی، امین مقدم، احمد نیکبختیان، حنیف طاهری، شهروز حبیبی، امیر عباسی و... از دیگر امضاکنندگان این بیانیه‌اند. 

Page Generated in 0/0056 sec