printlogo


کد خبر: 222653تاریخ: 1399/5/13 00:00
دور دنیا

پهپاد آمریکا در یمن ساقط شد
پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع «آر‌کیو ۲۰» را در آسمان منطقه حرض نزدیک جازان ساقط کرد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکایی از نوع «آر‌کیو 20» را بر فراز منطقه «حرض» نزدیک جازان در نزدیکی مرز عربستان منهدم کردند. شبکه خبری المسیره، ارگان رسمی رسانه‌ای انصار‌الله یمن به جزئیات بیشتر این خبر اشاره‌ای نکرد. 
***
انتقاد کره‌شمالی از توافق آمریکا و کره‌جنوبی
کره‌شمالی تصمیم همسایه جنوبی خود برای دستیابی به سوخت ماهواره‌های مختلف را نگران‌کننده خواند. در اعلامیه‌های تبلیغاتی کره شمالی، پیونگ یانگ از تصمیم اخیر آمریکا برای برداشتن محدودیت‌های سئول در استفاده از سوخت جامد در موشک‌های فضایی این کشور انتقاد کرده و این اقدام کره‌جنوبی در تضاد با ادعای این کشور در راستای تلاش برای دستیابی به صلح اعلام شده است. سئول و واشنگتن پس از مذاکراتی، روز سه‌شنبه تصمیم گرفتند به چندین دهه ممنوعیت کره‌جنوبی برای استفاده از سوخت جامد در راکت‌های فضایی پایان دهند. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای هدایت تولید ساخت موشک‌های تحقیقاتی و ساخت ماهواره‌های جاسوسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های کره‌شمالی صورت گرفته است. با این حال کره‌جنوبی طبق پیمان امضا شده در سال 1979 همچنان اجازه شلیک موشک‌های بالستیک با برد بیش از 800 کیلومتر را ندارد. روز چهارشنبه دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به تلاش‌هایش برای تضمین اقتدار کامل موشکی این کشور ادامه خواهد داد. 
***
ادامه آزادی زندانیان طالبان
شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۳۱۷ نفر از مجموع ۵۰۰ زندانی خارج از فهرست طالبان از زندان‌های دولت در پروان و دیگر ولایت‌ها آزاد شدند. این بیانیه می‌افزاید روند آزادی زندانیان خارج از فهرست طالبان تا افزایش این شمار به 500 نفر ادامه خواهد داشت. محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان 3 روز پیش در پیامی به مناسبت عید قربان از صدور فرمان آزادی 500 زندانی دیگر این گروه خبر داده بود. 
***
شروط سخت هند و چین برای یکدیگر
دور جدید مذاکرات سران نظامی هند و چین از دیروز در حالی شروع شد که ۲ طرف شروط سختی را مدنظر دارند. پکن میزبانی این مذاکرات را که در سطح بالاترین مقامات نظامی ۲ کشور برگزار می‌شود به عهده دارد. مذاکرات در حالی انجام می‌شود که ۲ طرف نظامیان خود را در مرزهای مشترک به حالت آماده‌باش کامل در‌آورده‌اند و تمام پایگاه‌های هوایی نزدیک مرز نیز آماده انجام عملیات هستند. هندی‌ها خروج کامل نیروهای چینی از مناطق تنش‌زا را شرط به نتیجه رسیدن مذاکرات اعلام کرده‌اند و از سوی دیگر چین نیز خواستار توقف کامل پروژه‌های ساخت‌و‌ساز توسط هند در مناطق تعیین تکلیف نشده است. هنوز نتیجه اولیه این مذاکرات اعلام نشده ولی به نظر می‌رسد با توجه به شرایط سختی که طرفین برای یکدیگر قرار داده‌اند، نتوانند به نتیجه دلخواه و اعلام آتش‌بس کامل برسند. 
***
استفاده اتریش از عملیات پهپادی در مرزها
اتریش اعلام کرده است برای حمایت از مرزهای خود برای مقابله با هجوم پناهندگان از پهپاد استفاده می‌کند. کارل ناهمر، وزیر کشور اتریش اعلام کرد آگوست یک عملیات آزمایشی پهپادی در مرزهای مجارستان و اسلوونی آغاز می‌شود. ناهمر می‌خواهد اواخر آگوست برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت فعلی پناهندگان به یونان سفر کند. در برنامه‌های دولتی آمده است: تا زمانی که حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه ‌اروپایی بدون نقص انجام نگیرد مرزهای داخلی اتریش باید مورد نظارت قرار گیرد و طبق برنامه دولت باید از ابزار کمکی فنی بیشتری برای این منظور استفاده شود. در حال حاضر اتریش از دوربین‌های حرارتی تصویری زمینی برای این منظور استفاده می‌کند. 
***
مثبت شدن آزمایش کرونای ۱۴ عضو کنگره آمریکا
آمارهای جدید نشان می‌دهد نتایج آزمایش کرونای حداقل 14 عضو مجلس نمایندگان آمریکا مثبت بوده است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده تاکنون 7 نماینده جمهوری‌خواه و 7 دموکرات به این ویروس مبتلا شده‌اند. بر اساس این گزارش، رائول گیرخالوا تازه‌ترین عضو مجلس نمایندگان آمریکاست که به این ویروس مبتلا شده است. وی نماینده دموکرات ایالت آریزوناست که نتیجه آزمایش کرونای وی مثبت بوده ولی گفته است وضعیت عمومی خوبی دارد و به قرنطینه رفته است. وی از اینکه برخی نمایندگان جمهوری‌خواه از زدن ماسک خودداری می‌کنند، ابراز ناامیدی و تاسف کرده است. 
***
نظم لیبرال یک آشوب خونین بود
سفیر سابق فرانسه در آمریکا با اشاره به جنگ‌های گسترده‌ای که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ رخ داده است، تاکید کرد: نظم لیبرال یک آشوب خونین بود. جرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در سازمان ملل، آمریکا و رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود نوشت: جنگ‌های به مراتب بیشتری در زمان موسوم به «نظم لیبرال» بین سال‌های 1945 تا 1990 نسبت به سال‌های 1919 تا 1939 رخ داده است. دیپلمات سابق فرانسوی افزود: میلیون‌ها نفر کشته شدند؛ کره، ویتنام،کامبوج، بنگلادش، ایران- عراق، 4 جنگ خاورمیانه‌ای، جنگ‌های آفریقا و غیره. نظم لیبرال یک آشوب خونین بود.

Page Generated in 0/0049 sec