printlogo


کد خبر: 222655تاریخ: 1399/5/13 00:00
استقلال چگونه بزرگ‌ترین برنده هفته لقب گرفت
پیروز جنگ سهمیه

زهره فلاح زاده: هفته بیست‌و‌هفتم لیگ نوزدهم با برد تنها یک تیم مدعی کسب سهمیه آسیایی به پایان رسید. در هفته‌ای که پرسپولیس، قهرمان زودهنگام لیگ مقابل نساجی در قائمشهر به تساوی دست یافت، تیم‌های بالای جدولی تراکتور و شهرخودرو هم به ترتیب مقابل پیکان و صنعت‌نفت آبادان متوقف شدند و شانس دوم شدن شان کمتر شد. 
اما دیگر تیم بالانشین یعنی استقلال در یک بازی فینال‌گونه مقابل سپاهان رده سومی قرار گرفت؛ دیداری که تیم برنده می‌توانست با توجه به نتایج دیگر رقبا، جایگاهش را در رتبه دوم جدول تثبیت کند. 
این دیدار که با غیبت امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان (به دلیل کسالت‌) برگزار شد، نیمه اول یک اخراجی داشت؛ آرش رضاوند، هافبک استقلال خیلی زود و در دقیقه ۴۴ بازی، از زمین اخراج شد تا کار برای تیم مجیدی سخت و نفسگیرتر دنبال شود. ۱۰ نفره شدن استقلال با توجه به اینکه هر ۲ تیم موقعیتی روی دروازه‌ها ایجاد نکرده بودند، خبر از گرفتار شدن تیم میزبان در نیمه دوم می‌داد اما در نیمه دوم برخلاف تصور همگان و با درخشش امید اول گلزنی آبی‌ها یعنی شیخ دیاباته، یک پنالتی به نفع استقلال اعلام شد و مهاجم خارجی این تیم با تبدیل آن به گل، هم تیمش را از زیر بار فشار روانی سپاهانی‌ها خارج کرد و هم خود در صدر گلزنان لیگ برتر قرار گرفت. 
دیاباته بدون‌شک یکی از بهترین و مؤثرترین بازیکنان حال حاضر لیگ ایران و استقلال است؛ بازیکنی که هر چند با مصدومیت‌های گاه و بیگاهش تیمش را بدون حضورش فلج کرده اما بودنش غنیمتی است که خیال هواداران را از زدن گل در هر بازی راحت می‌کند. 
« شیخ آبی‌ها» کم بازی می‌کند اما بیشترین تأثیر را درون زمین دارد. او به رغم اینکه در این فصل دقایق کمی برای استقلال به میدان رفته اما حالا در صدر جدول گلزنان لیگ برتر جا گرفته است. این در حالی است که مهدی قائدی، دیگر مهاجم و مکمل دیاباته در خط حمله آبی‌ها، ماه‌هاست که از روزهای اوجش فاصله گرفته و این مهاجم بلندقامت استقلالی‌هاست که به جای او در ترکیب تیمش جبران مافات کرده است. 
به نظر می‌رسد قائدی به فردی با خصوصیات اخلاقی آندرآ استراماچونی نیاز دارد تا به او انگیزه و نیرو دهد، چرا که او نشان داده ستاره‌ای نیست که یک شبه بدرخشد و پس از آن برای همیشه خاموش شود. مهاجم کوتاه‌قامت و جوان آبی‌ها پیش از تعطیلی لیگ بهترین بازیکن استقلال بود، با بیشترین گل و پاس گل. قطعا باز هم می‌تواند بدرخشد اگر اراده‌ای در او جریان داشته باشد. 
استقلالی‌ها مقابل سپاهان با وجود ۱۰ نفره شدن و یک گل زده، باز هم به سمت دروازه حریف حمله کرده و این بار با اشتباه بازیکن حریف، به گل دیگری دست یافتند تا شاگردان قلعه‌نویی از خواب غفلت بیدار شوند و کابوس واقعی را به چشم خود ببینند. 
گل دوم استقلال با گل به خودی شایان مصلح، هافبک سپاهان به ثمر رسید؛ بازیکنی که در جریان گل اول آبی‌ها نیز دیاباته را به یک ضربه پنالتی میهمان کرده بود. مصلح محروم‌شده، درست ۳ ساعت مانده به بازی با رأی کمیته اخلاق توانست مجوز بازی بگیرد و شاید سپاهانی‌ها پس از نمایش ضعیف و هدیه دادن ۲ گل توسط او به استقلالی‌ها، از اصرارهای بیش از حد خود برای بخشش او پشیمان شده باشند. بازیکنی که نشان داد غیبتش می‌توانست مفیدتر از حضورش در بازی باشد. 
استقلال پس از زدن ۲ گل و مصدومیت شیخ دیاباته و خروج او از زمین، دیگر نای حمله کردن نداشت. مهاجم زهردار آبی‌ها که نباشد، گویی یک جای کار استقلال لنگ می‌زند. این را می‌توان پس از بیرون رفتن دیاباته از زمین بخوبی حس و لمس کرد. آبی‌ها پس از خروج دیاباته به دفاع مطلق پرداختند تا اینکه سپاهان یکی از گل‌های خورده را جبران کرد. طلایی‌پوشان اصفهانی باز هم می‌توانستند گلزنی کنند اما بارها مدافعان آبی مقابل حملات پرتعداد آنها ایستادگی کردند تا اینکه این دیدار با نتیجه 2 بر یک به سود آبی‌ها به پایان رسید؛ بردی که هم استقلال را در رده دوم نگه داشت و هم شانس کسب سهمیه آسیا را برای سربازان آبی بیشتر از پیش کرد. بردی که فرهاد مجیدی را از یک بحران نجات داد و به ادامه فعالیت او در باشگاه امید بخشید. به هر حال پیروزی در این بازی آسان نبود و مجیدی جوان توانست دست استادش را برای همگان رو کند. 
این دیدار اما بدون حاشیه هم نبود؛ امید نورافکن بازیکن سابق استقلال و فعلی سپاهان با وریا غفوری، کاپیتان آبی‌ها درگیر شد تا بیژن حیدری به هر ۲ بازیکن کارت زرد نشان دهد. از نظر استقلالی‌ها، نورافکن حرمت کاپیتان سابق خود را نگه نداشته و به جای احترام، فحش زیرلبی نثار او کرده است؛ حرکتی که باعث شد شب تلخ هافبک سپاهان در فضای مجازی هم ادامه‌دار شود و او به سختی سر بر بالین بگذارد. 
حالا آبی‌ها با ۴۸ امتیاز از تراکتور ۴۶ امتیازی و سپاهان ۴۵ امتیازی فاصله گرفته‌اند و می‌توانند در دیدار بعدی مقابل دیگر مدعی کسب سهمیه یعنی شهرخودرو، با یک پیروزی دلچسب دیگر جایگاه‌ خود را در رده دوم تثبیت کنند؛ بردی که می‌تواند یک امضای دیگر به نامه ماندگاری مجیدی اضافه کند. 
 
* بازیکن جنجالی سپاهان، فرشته نجات استقلال!
نفوذ سریع مرتضی منصوری به خط دفاعی استقلال متوقف ماند و در شرایطی که مدافع راست سپاهان انتظار اعلام خطا داشت، بیژن حیدری بازی را ادامه داد و با ارسال یک پاس عمقی، شیخ دیاباته در شرایط تک به تک با نیازمند قرار گرفت. البته هنوز شیخ جدا نشده بود که شایان مصلح با گام‌های بلندش خودش را شانه به شانه دیاباته قرار داد و در این لحظه بود که برخورد این دو منجر به اعلام پنالتی به سود استقلال شد. شایان مصلح در نیمه دوم بازی هم ارسال محمد دانشگر را به اشتباه وارد دروازه خودی کرد! جالب اینکه شایان مصلح که یک پست توئیتری به او منتسب شده بود، در این بازی با محرومیت مواجه بود ولی ساعاتی پیش از آغاز بازی، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال این بازیکن را بخشید تا در شرایطی که استقلالی‌ها از این تصمیم فدراسیون و کمیته اخلاق بشدت ناراحت بودند، خاطره خوشی از این تصمیم در ذهن‌شان بماند ! 
 
* مجیدی چه کسانی را به سکوت فراخواند؟
فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال در پایان مسابقه مقابل سپاهان در لحظه‌ای که مشغول ترک زمین بود، ناگهان به دوربین‌های مستقر در ورزشگاه برگشت و دستش را به علامت سکوت مقابل صورتش گرفت. این پاسخ سرمربی آبی‌ها و خط و نشان او به همه کسانی است که در چند هفته گذشته سعی داشتند نسخه او را بپیچند؛ فرهاد اما با پیروزی در نخستین دوگانه برابر سپاهان، ضرب شست محکمی به آنها نشان داد. او هم امیر قلعه‌نویی را مغلوب کرد و هم تبدیل به تنها سرمربی در میان سرمربیان مدعی سهمیه آسیایی شد که تیمش برنده از زمین بیرون می‌آید. استقلال در این بازی نزدیک به 50 دقیقه 10‌نفره بازی کرد تا این برد ارزشی دوچندان پیدا کند. 
***
[شروع درگیری نورافکن از کجا بود؟]
یکی از اتفاقات ویژه این دیدار، درگیری نورافکن با وریا غفوری کاپیتان استقلال بود؛ درگیری لفظی‌ای که نتیجه‌اش کارت زرد برای هر دو بازیکن بود. 
با توجه به حواشی پیش آمده در دیدار رفت و شادی نورافکن پس از به ثمر رساندن گل تساوی برابر استقلال، انتظار می‌رفت نورافکن مقابل بازیکنان استقلال کار راحتی نداشته باشد و به نوعی آنها برای تلافی دیدار رفت، اجازه خودنمایی به بازیکن سپاهان ندهند. دقیقه 16 این دیدار، نخستین درگیری غفوری و نورافکن در کنار زمین رخ داد؛ جایی که پاس ترکمان به نورافکن رسید و کاپیتان استقلال برای تصاحب توپ سمت نورافکن آمد که پس از روی زمین افتادن بازیکن سپاهان، بیژن حیدری به نشانه خطای غفوری در سوت خود دمید؛ خطایی که با اعتراض وریا همراه بود و او حتی قسم می‌خورد خطایی مرتکب نشده است. در تصاویر تلویزیونی نیز به نظر می‌رسید حق با غفوری است. 
پس از آن صحنه و در دقیقه 41 این دیدار، محمد محبی با یک پاس کوتاه نورافکن را صاحب توپ کرد که عارف غلامی و وریا غفوری با نورافکن بر سر توپ درگیر شدند که پس از برخورد توپ به پای نورافکن، پرتاب اوت به سود استقلال اعلام شد. در تصاویر تلویزیونی مشخص بود نورافکن برای تصاحب توپ ضرباتی را با دست به وریا غفوری وارد می‌کند که پس از بیرون رفتن توپ از زمین، وریا نیز به سمت بازیکن سپاهان بازگشت و جملاتی را به زبان ‌آورد. 
نورافکن پس از بلند شدن از جایش، جلوی دهانش را گرفت و ظاهرا جملات منشوری‌ای را به زبان ‌آورد. پس از این صحنه، داور مسابقه هر دو بازیکن را فراخواند ولی به دلیل ادامه‌دار بودن درگیری‌های 2 بازیکن، آنها را با کارت زرد جریمه کرد. در ادامه نیز رضاوند به دلیل خطا روی نورافکن از زمین مسابقه اخراج شد تا حاشیه‌های این دیدار به اوج خود برسد. البته کادر فنی سپاهان برای جلوگیری از اخراج نورافکن، بین 2 نیمه او را تعویض کرد.

Page Generated in 0/0058 sec