printlogo


کد خبر: 222674تاریخ: 1399/5/13 00:00
اخبار

ادعای یک خبرگزاری درباره توافق ایران و کره‌جنوبی
خبرگزاری یونهاپ مدعی شد ایران و کره‌جنوبی برای راه‌اندازی کارگروهی جهت توسعه تجارت بشردوستانه بین 2کشور به توافق رسیدند. به نوشته یونهاپ، یک منبع مطلع از این موضوع بامداد یکشنبه (به وقت تهران) گفت کره‌جنوبی و ایران توافق کرده‌اند برای توسعه تجارت بشردوستانه به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت حفظ همکاری‌های دوجانبه ذیل معافیت‌های تحریمی آمریکا، کارگروه مشترکی ایجاد کنند. این منبع می‌گوید مباحثات بین 2 کشور در سطح مدیران کل، با هدف بررسی منظم چگونگی همسان‌سازی درخواست ایران برای دارو و تجهیزات پزشکی با چیزی که صادرکنندگان کره‌جنوبی می‌توانند ارائه دهند، انجام می‌شود. بر این اساس، نخستین گفت‌وگوهای کارگروه مذکور بین 2 کشور اوایل ماه آینده میلادی (سپتامبر) برگزار خواهد شد. یونهاپ به نقل از این منبع- که نامش را فاش نکرد- نوشت: «2 طرف در زمان مباحثات ویدئوکنفرانسی سطح بالا که هفته قبل برگزار شد به این توافق رسیده‌اند. در این گفت‌وگوها طرف ایرانی تمایل خود برای خرید چندصد میلیون دلار از محصولات کره‌جنوبی را ابراز کرد». این خبرگزاری اذعان کرد دارایی ایران در 2 بانک کره‌جنوبی مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحریم‌های آمریکا بر واردات نفت ایران توسط سئول بلوکه شده است. یونهاپ هفته قبل گزارش کرده بود معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی در امور اقتصادی ریاست طرف کره‌ای را در این جلسه که قرار است با شرکت مقامات سایر وزارتخانه‌ها و آژانس‌های تجاری این کشور برگزار شود، برعهده خواهد داشت و همچنین «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و داروی ایران و مقامات بانک مرکزی از طرف ایران در این جلسه حضور خواهند داشت. 
***
آغاز شناسایی خانه‌های خالی  از هفته آینده
مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: هفته آینده از طریق این سامانه به افرادی که بیش از یک خانه دارند، پیامک داده می‌شود و آنها وارد سامانه املاک و اسکان کشور خواهند شد تا اطلاعات ملک خود را مشاهده و تأیید و اطلاعات سکونتی را خوداظهاری کنند. پروانه اصلانی اظهار داشت: در این میان خانه‌های خالی شناسایی و اطلاعات در اختیار سازمان مالیات قرار می‌گیرد. 
***
پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از 20 مرداد به 2 روش
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: پرداخت تسهیلات کمکی به مستأجران، تحت عنوان تسهیلات «مرابحه خرید کالا و خدمات» به محض اعلام مشخصات اشخاص واجد شرایط از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، آغاز خواهد شد. عبدالناصر همتی تاکید کرد: مبالغ این وام بر اساس طبقه‌بندی شهرها ۱۵، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان بوده و به 2 روش قابل پرداخت است. در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند؛ در روش دوم متقاضیان می‌توانند وام را 3‌‌ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید مجدد بر این موضوع که این وام صرفا کمکی است به مستأجران برای ودیعه، لذا به هیچ وجه وام ودیعه نیست، تصریح کرد: در این وام موجران نقشی نخواهند داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند با بانک عامل طرف خواهد بود و به تصمیم خود از وام دریافتی استفاده خواهد کرد. وی افزود: اعتبار تخصیصی برای این وام به صورت کلی 20 هزار میلیارد تومان است. 
در همین راستا روز گذشته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اینکه از ۱۱ مردادماه پالایش‌های متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن ‌آغاز شده است، افزود: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که قبل از ۲۰ مردادماه اسامی واجدان شرایط و مستأجران نیازمند حمایت‌های دولتی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌های عامل اعلام شود. 
***
بودجه خودکفایی گندم را حذف نکردیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت حذف بودجه خودکفایی گندم و ادغام آن در ردیف اعتباری به نام بودجه خوداتکایی، اظهار کرد: درباره به کار بردن عبارت حذف ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم در سال ۹۴ باید گفت حذفی در کار نبوده و بخشی از اعتبارات آن در قالب طرح ضریب خود‌اتکایی محصولات اساسی کشاورزی که اتفاقا عمده آن مربوط به گندم است، تغییر یافته است. علی ربیعی افزود: همچنین در طرح قدیمی، یارانه ناچیزی برای بذر گندم وجود داشت، در حالی که در حال حاضر چند صد میلیارد تومان یارانه نهاده‌هاست و مبالغ بالایی برای یارانه بذر بویژه بذر گندم وجود دارد. 
***
ساخت یک بندر جدید در روسیه برای تقویت تجارت با ایران
روسیه یک بندر جدید با ظرفیت 5/12 میلیون تن می‌سازد و بنادر ایران، هند و قزاقستان را به هم متصل خواهد کرد. به گزارش فارس به نقل از راشا‌تودی، یک بندر با ظرفیت 5/12 میلیون تن در منطقه کالمایکیا در نزدیکی شهر لاگان ساخته خواهد شد. این شهر بنادر ایران، هند و قزاقستان را به روسیه متصل خواهد کرد. این بندر جدید شامل 32 پایانه تخلیه بار و تأسیسات دیگر نظیر بالابرهایی با ظرفیت همزمان 300 هزار تن غلات خواهد بود. به علاوه پایانه‌هایی برای ذخیره‌سازی و حمل دریایی روغن‌های گیاهی، میوه، سبزیجات و کالاهای دیگر خواهد داشت. پایانه‌های غلات و کانتینری هر کدام ظرفیت 5 میلیون تن و پایانه‌های محموله‌های مایع ظرفیت 500 هزار تن را خواهند داشت. از آنجایی که قطب‌های حمل‌و‌نقل دریایی موجود در همسایگی این منطقه برای این منظور ایجاد نشده‌اند، حمل‌و‌نقل کانتینری یکی از اهداف امیدبخش این بندر جدید است. قرار است ترافیک کانتینری بیشتر از هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق ایران انجام شود. 

Page Generated in 0/0052 sec